Avatar billede ronny88 Nybegynder
31. oktober 2002 - 23:12 Der er 8 kommentarer

Synkron FSB for RAM og CPU...?

Problemet med computeren er som følger:
Når man klikker med musen på diverse genvejsikoner eller startmenuen i Windows er der en lille forsinkelse på 1-2 sek. før computeren udfører den respektive handling, og når der skrives i et tekstbehandlingsprogram går der ligeledes 1-2 sek. før bogstavnerne dukker op på skærmen. Det er ikke den normale load-tid, som programmer er behæftet med – det er som om at computeren med korte mellemrum går i stå og venter på et eller andet helt uden at foretage sig noget. Jeg har tjekket opsætningen af BIOS og Windows (IRQ-konflikter osv.), og der er tilsyneladende ingen problemer der.
Computeren har følgende hardware:

Bundkort: Biostar M6VCF Socket 370
CPU: Intel Celeron 466 MHz (66MHz FSB)
GPU: Riva TNT2 m. 32 mb RAM
Harddisk: Seagate 40 GB 7200 RPM
RAM: 128 Mb PC133 SDRAM Kingston
OS: Windows Millenium

Her er det så jeg studser over det der står på første side i den for øvrigt alt for korte og udetaljerede fire-siders medfølgende manual til bundkortet. Der står, at det klart anbefales at benytte RAM og CPU med synkron FSB for at opnå den optimale system-ydelse. Spørgsmålet er så om det har nogen betydning at RAM´en er PC 133 og CPU kører med 66 MHz FSB, da jeg har forstået det således at bundkortet vælger at flytte data rundt internt i systemet med den ”laveste fællesnævner” – dvs. 66 MHz FSB. Og i så fald kan det overhovedet være det der gør at der opstår en lille forsinkelse, mens der ventes på nye data?

Jeg ville meget blive glad for et svar på dette spørgsmål, så der står 60 point på højkant.

vh. ronny88
Avatar billede sekam Nybegynder
31. oktober 2002 - 23:16 #1
Har du checket computeren for virus?
Det kan gøres med den her online scanner.
http://housecall.antivirus.com/housecall/start_corp.asp

Kør også en Scandisk, og slet Tenp og Mif filerne.
Avatar billede over-clocking.tk Nybegynder
31. oktober 2002 - 23:41 #2
Jeg tror næppe det har noget med dine ram og cpu settings, mit bedste bud er en eller anden software fejl.
Avatar billede ronny88 Nybegynder
31. oktober 2002 - 23:47 #3
Jeg tror ikke det er virus, da problemet opstår lige efter en helt ny installation af Windows. Jeg har forsøgt med både 98´og Millenium, men der er stadig den samme lille irrriterende forsinkelse ;o(
Avatar billede peet-49 Novice
01. november 2002 - 00:05 #4
FSB opsætningen er i orden. Du har nogle defekte windowsfiler. Kører du win98, går du i systemoplysninger-funktioner-scan for ændrede filer. Har du 2000 eller XP, boot på Win-cdèn og kør en reparation.
Avatar billede ronny88 Nybegynder
01. november 2002 - 07:59 #5
Tror du filerne kan være defekte hvis jeg kun har installeret Windows Millenium + VIA 4 in 1 drivers og intet andet?
Avatar billede peet-49 Novice
01. november 2002 - 09:02 #6
Har du kørt en defrag efter installering.
Avatar billede ronny88 Nybegynder
01. november 2002 - 09:58 #7
Jeg tror ikke at filerne på computeren allerede kan være så fragmenterede at det påvirker den i sådan en grad, som det her er tilfældet.
Jeg ved ikke om det kan være noget med jumperindstillingerne på bundkortet at gøre... Her skal man nemlig selv indstille clock frekvens og multiplier - ikke fra BIOS´en, som man er vant til med de nyere jumper-fri bundkort.
Avatar billede peet-49 Novice
01. november 2002 - 10:08 #8
Hvis jumperne er sat default, justerer du FSB i bios på det kort.