Avatar billede boheme Nybegynder
29. oktober 2002 - 22:47 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Deling af internetforbindelse med genbo via trådløst netværk

Hejsa. Er der nogen der har erfaring med hvor langt et trådløst netværk kan række? jeg overvejer om det er muligt at dele en internetforbindelse med en genbo (ca 60m væk)via et trådløst netværk -- mon det er muligt
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2002 - 22:49 #1
Med en håndfuld 1000 kr sedler kan det da lade sig gøre.
Avatar billede carstengp Nybegynder
29. oktober 2002 - 22:57 #2
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. oktober 2002 - 23:02 #3
Cool mine svar bliver genbrugt!!!!  ;-)

Men kontanterne skal være i orden for gode netkort koster i omegnen af 1000 kr. og der skal være line of sight (intet må være i vejen, hvis man ikke kan se lige igennem bliver det en ringe forbindelse.

Der bliver ikke tale om 11Mbit, på grund af signal forringelse.
Avatar billede boheme Nybegynder
29. oktober 2002 - 23:06 #4
Hmm, jeg havde ellers søgt på spørgsmål og svar der kunne hjælpe, men den der overså jeg! Jeg kan forstå på det hele at det IKKE kan virke igennem 2 vinduer og en svag vinkel om et hjørne! Jeg fandt ellers det her produkt der ellers løs lovende
"11 Mbit netværkskit for trådløs forbindelse mellem 2 pc'er med en afstand indendørs på op til 50 m.  (80 m. ved 1 Mbit.)
Systemet er kompatibelt med IEEE 802.11b standarden.
Kittet består af 2 stk USB-enheder samt software og drivere." - 1900
Avatar billede boheme Nybegynder
29. oktober 2002 - 23:07 #5
løs=lød
Avatar billede carstengp Nybegynder
29. oktober 2002 - 23:11 #6
Alle de trådløse telefoner, som man kan købe, der reklamerer de osse med at de virker op til 300 meter væk. Men hvis du har set rene ord for pengene, så vil du se, at de højst virker imellem 20 og 70 meter væk. Så jeg ville ikke stole på det....

Se testen her: http://www.dr.dk/reneord/servicearkivet/sider2002/020805telefon.htm
Avatar billede carstengp Nybegynder
29. oktober 2002 - 23:13 #7
De fleste trådløse netværk er desuden meget sårbare overfor hackere...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. oktober 2002 - 06:28 #8
boheme>> Nej to vinduer vil forringe signalet meget og med et hjørne vil du skyde helt forbi din genbo. Jeg mener dog at du skulle kunne klare det med et BNC kabel, mener de må blive op til 80 meter lange.
Avatar billede platman Nybegynder
30. oktober 2002 - 10:24 #9
Du kan køre betydeligt længere på et TP-kabel end BNC. 200 meter bør man kunne køre på ett CAT5 kabel. Måske ikke 100Mbps, men mindre kan vel også gøre det. Det kan selvfølgeligt være svært at trække et kabel til sin genbo, især hvis der er en vej imellem ;-)
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. oktober 2002 - 11:56 #10
platman

kan du ikke komme med et link til der du har set man kan køre 200 meter på et CAT5 kabel...?
Avatar billede fido82 Nybegynder
30. oktober 2002 - 12:10 #11
det link vil jeg oxo gerne have

Cat5 = 100 meter max
BNC = 185 meter max
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. oktober 2002 - 12:15 #12
fido... ssccchhh

han skal selv have lov at rode sig selv ud af det her...
Avatar billede platman Nybegynder
30. oktober 2002 - 12:18 #13
Jeg har intet link som kan underbygge min påstand, men som Fido82 skriver kan man vel køre ca. 100 m Fast Ethernet på CAT5. Hvis man accepterer at gå ned i hastighed til f.eks 10Mb, kan man køre længere end 100 m.
Avatar billede fido82 Nybegynder
30. oktober 2002 - 12:23 #14
vil gerne have lidt dokumentation på den påstånd du kommer med der.....
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. oktober 2002 - 12:26 #15
platman... så blir det nemlig også retti retti stabilt...

det er lidt lissåm de der sælgere i en hardware shop som står og fortæller dig at et GF4MX200 er det nyeste nye!
Avatar billede platman Nybegynder
30. oktober 2002 - 12:41 #16
anus> hvorfor køber du ikke bare en rulle med 200 m cat5 tp-kabel og tester selv. Jeg sætter en kasse øl på højkant på at du på 150 m får min. 10Mb i throughput. Jeg skal ikke sælge noget. Og hvad angår stabiliteten kan det nu sikkert konkurrere med trådløst.
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. oktober 2002 - 12:45 #17
det handler ikke om hvad der virker... men hvad man MÅ... du styrer selv hvad du laver af underlige løsninger til dig selv. Men man giver ikke andre råd om ting som ikke er acceptable... Hvis han nu GØR det her, og han om 3 mnd. får problemer og poster et spørgsmål på eksperten, eller spørger i sin lokale hardware shop...

"Mit RJ45-CAT5 netværk på 150+meter virker ikke."

Så vil folk bare grine af ham, da 100 meter er max!

"hey, du kan sagtens hoppe elastik-spring med et par seler... Du stopper måske ikke før du rammer jorden, men det virker!!"

næppe ebbe.
Avatar billede platman Nybegynder
30. oktober 2002 - 12:52 #18
MÅ....?  ting som ikke er acceptable...?

Hhmm, du har ret. Hold du dig til det sikre, det bliver nu bedst for dit vedkommende!

Vi andre kan jo fortsætte med at teste nogle grænser af.

Du har hørt den om humlebien der teoretisk set ikke kan flyve. Den ved det bare ikke, så den gør det alligevel.

End of discussion!
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. oktober 2002 - 12:54 #19
...discussion continues...

jeg sagde også at DU/I styrer selv hvad i laver af egne hjemmebryggede ting...

men man rådgiver ikke andre folk om disse ting... med mindre de spørger direkte om det.

det holder ingen steder mester.
Avatar billede platman Nybegynder
30. oktober 2002 - 12:57 #20
i så fald skulle der kun eksistere én (1) humlebi der kan flyve og ikke millioner, hvis den havde beholdt hemligheden for sig selv;-)
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. oktober 2002 - 12:58 #21
platman

faktisk så taget du fejl... humlebien KAN godt flyve... Og det er også blevet bevist.

;o)
Avatar billede platman Nybegynder
30. oktober 2002 - 13:02 #22
pyha, så er jeg rolig. Det er utrolig hvad de kloge hoveder kan finde ud af.

Hvem ved - det næste blir' vel at man beviser at man kan køre 150 m 10Mb på CAT5?
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. oktober 2002 - 13:05 #23
platman...

der findes noget der hedder standarder indenfor IT verdenen...

hvis alle folk overholdt disse, så ville det hele køre meget bedre...

jeg har sagt det før og siger det igen.

"DU/I styrer selv hvad i laver af egne hjemmebryggede ting...

men man rådgiver ikke andre folk om disse ting... med mindre de spørger direkte om det."

og det kan ikke engang diskuteres... og jeg sidder virkelig og griner indeni mig selv over dig.
Avatar billede jensendk Nybegynder
30. oktober 2002 - 13:07 #24
185 meter på RG58  10Mbit simplex.. virker,  er officiel længde..
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. oktober 2002 - 13:14 #25
jensendk

flot? det blev der skrevet tidligere....???

diskussionen her går på RJ45 kabler UTP/STP - CAT5
Avatar billede platman Nybegynder
30. oktober 2002 - 13:30 #26
anus.....

Du virker som et vredt menneske. Vil du tale om det? Når du er færdig med at grine over mig altså.

Jeg har allerede sagt at jeg ikke kan dokumentere min påstand. Desuden er det ikke afgivet som et svar men som en kommentar. Boheme har "kun" ca. 60 m til sin genbo, så han bliver sikkert ikke gjort til syndebuk hvis jeg tager fejl.

Men ret skal være ret. Du har en pointe i at man selvfølgelig skal kunne stå 100% inde for de "svar" og råd man kommer med i dette forum. Og jeg giver dig helt ret i dine synspunkter hvad angår IT-standarder generelt. Jeg har taget dine kommentar til efterretning, og lover i fremtiden at undlade at komme med udokumenterede påstande. Promise!
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. oktober 2002 - 13:35 #27
Det eneste jeg er vred over er alle de inkompetente folk der findes i den her branche.

se f.eks min diskussion med mike23

http://www.eksperten.dk/spm/261694

MEN at du gir mig ret i at man ikke skal komme med ting som ikke er dokumenterede og godkendt... Det har jeg respekt for.

:o)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. oktober 2002 - 17:24 #28
Anus>> Jeg er helt enig med dig, i dine kommentare ang kabel længder og at eksperimentere med disse.

Plat>> Ja dit tag her på eksperten siger alt! Efter min mening er det idiotist at foreslå eksperimenter med kabel længder til en der stiller en egentlig opgave. Hvis Boheme gik ud og købte 200 meter CAT5 kabel og det ikke virkede ville du så ikke have en underlig smag i munden???
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. oktober 2002 - 17:29 #29
james...

ingen grund til at sparke til en som allerede ligger ned.

hvad med at have sagt alt det her IMENS der blev diskuteret? diskussionen er ovre nu... og platman HAR sagt at det ikke var for smart og ikke kommer med udokumenterede påstande mere.

istedetfor at være bagklog... så sig det mens det hele er aktuelt.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. oktober 2002 - 18:16 #30
Anus>> Jeg var på arbejde mens i diskuterede, vi er jo nogen der skal holde liv i dansk erhvervs liv. Jeg stå ved det jeg har skrevet om det er sent at komme med kommentaren gør den ikke mere irelevant. Generelt er det sådan at folk svare her på eksperten bare for at svare. Om deres ideer er halv gode (platman's) eller direkte idiotiske som man ser i andre spørgsmål gør ikke den store forskel, der skal være en rimelig "risiko" for at det vil virke uden at det koster spørgeren en formue (hvad koster 200 m CAT5 kabel ikke).
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. oktober 2002 - 18:21 #31
hehe
Avatar billede ahave Nybegynder
31. oktober 2002 - 23:44 #32
Er der nogen der rent faktisk ved noget om trådløst netværk, eller skal --Boheme's spørgsmål bare drukne i ligegyldig ævl om ting der intet har med trådløst netværk at gøre!!!
Og noget andet er hvorfor bekymre sig om at svare når man ikke har noget fornuftigt at sige??
Avatar billede fido82 Nybegynder
01. november 2002 - 06:59 #33
hvis du nu gad at læse det igennem der var svaret, ville du vide, at det ikke er så go en ide med trådløs, men en bedre ide, med kabel
Avatar billede zneider Nybegynder
25. november 2002 - 12:58 #34
Jeg har selv lavet finten med delt internet og trådløst netværk. Vi sidder på ca. 30 meters afstand, gennem 2 vægge og et vindue. Har kun "poor signal", selv om producenten skriver 80m indendørs og 50m udendørs. Jeg tvivler derfor meget på at det kan lade sig gøre. Håber du får løst problemet.