Avatar billede fcs Novice
20. oktober 2002 - 21:18 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

For lille ydelse på ny PC - hvorfor?

Hej Folkens.

Jeg håber at I kan hjælpe mig. Jeg har lige købt en ny PC og samlet den selv. Den består af følgende komponenter:

Pentium 4 2.266 Ghz Northwood processor 533 FSB
Asus P4B533-E bundkort
512 Mb PC2700 Twinmos Ram
Asus V8460 Ultra DeLuxe Geforce 4 TI4600 grafikkort

Jeg har installeret Nvidias 30.82 driver, som er den sidste nye officielle driver.

Jeg får kun en score på ca. 10.739 3DMarks i 3DMark 2001SE og det synes jeg er lavt.

Jeg har lige renset maskinen for spyware, så det er ikke grunden.

Jeg synes klart at min score er for lav. Fra hvad jeg har hørt fra folk rundt omkring, burde mit system ligge på ca. 15.000 3DMarks. Hvad skal jeg gøre for at hæve den UDEN at overclocke?

Med venlig hilsen

FCS
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. oktober 2002 - 21:21 #1
Antivirus og firewall, kan belaste din maskine!!
Avatar billede fcs Novice
20. oktober 2002 - 21:22 #2
James>> Ovenstående score på 10.739 er lavet uden AV og Firewall slået til :-(
Avatar billede mindfields Nybegynder
21. oktober 2002 - 00:18 #3
vandkølling ville være fint.
men ellers en kabinet køler og en ekstra køler til dit GF kort ville gøre godt
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2002 - 00:22 #4
Jeg har en p4 2,53 (også helt ny) med stortset samme tilbehør: jeg score knap 11.500 i en Benchmark test.........så jeg synes da ikke det lyder så tosset.
Hvor har du hørt det med de 15.000 point
Prøv at sammenligne med andre med samme konfiguration, det burde du gerne kunne gøre gennem 3DMark 2001
Avatar billede halifax Nybegynder
21. oktober 2002 - 02:32 #5
I nyeste Alt om Data, november 2002, testes MSI KT4 Ultra og ASUS A7V8X bundkort med en Athlon XP 2400+ (kan tilnærmelsesvis sammenlignes med din 2,266 Intel)
Her er scoren med 3DMark 2001SE for ASUS 9819 og for MSI 10636.
Synes ikke din score er helt ved siden af. Der skal en del mere til for at nå ca. 15000. Tror bare du måske har hørt noget fra en pralerøv.  :)
Avatar billede grunken Nybegynder
21. oktober 2002 - 03:52 #6
15000 kan nok lade sig gøre, men så er det hele osse kølet med is...

jeg vil anbefale dig er hvis du vil når noget der ligner omkr. 12.000 er at hente nvidia's 40.72 drivere, de giver et klart ydelsesboost i 3dMark, jeg selv fik 1100 mere ud af at skifte til dem fra 30.82

men stabiliteten af disse drivere kan diskuteres, og jeg har hørt på i flere forums at de giver problemer med ældre spil, men ellers findes de her :

http://www.nvidia.com/view.asp?IO=winxp-2k_40.72

eller

http://www.nvidia.com/view.asp?IO=win9x_40.72

-grunken
Avatar billede halifax Nybegynder
21. oktober 2002 - 04:59 #7
Måske er 40.72 bedre?? - Hvis der er problemer med den, så prøv læs her
http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=687

Du kan lige skrive om du får en større score.
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
21. oktober 2002 - 10:13 #8
Hmm... En af mine venner har købt en ny computer med:

Daytona Geforce4 ti-4200
XP2000+
256mb ddr333
ECS k7vta3
TT Silent viking 2000+

Hans computer er ikke oc'et eller lign, og han har ikke ekstra køling på sit grafikkort, men han får ca 9500 i 3dmark2001SE ...

Så jeg syntes da din score er lidt lav, når man tænker åp at du kun har fået ca. 1200 point mere end ham, med et kort der koster over 1500 kr mere...

Jeg har selv:

Geforce2 mx
XP2000+
256mb ddr333
ECS k7vta3
TT Silent Viking 2000+

Og jeg får ca 4000 point, uden nogen form for oc...
Avatar billede kamazo Nybegynder
21. oktober 2002 - 11:34 #9
Jeg har fået 14000 ca. med min Intel P 4 2 ghz . uden oc.
Avatar billede fcs Novice
21. oktober 2002 - 17:07 #10
Alle>> Undskyld den lange respons-tid... Jeg har ikke været i nærheden af min computer før nu.

Mindfields>> Hvad skal jeg med køling? Min temp er fin og jeg skal ikke overclocke.

Casper...>> Andre med samme configuration som mig ligger på ca. 12.000 De 15.000 havde jeg hørt fra en af "Eksperterne" herinde ;-)

Halifax>> Som nævnt: "Pralerøven" er herindefra .... Det kan da være at jeg skal mobbe ham lidt ;-) Skal nok sige til hvis jeg får problemer med en nyere driver.

Grunken>> Takker - jeg prøver 40.72 og vender tilbage med resultatet.

Crazy_legs>> Hvori består svaret på mit spørgsmål i det du skriver? Du giver mig jo kun ret - du bidrager ikke til en løsning. Har du nogle gode forslag?

Kamazo>> Det kan enhver jo komme og sige..... Hvad gjorde du for at komme op på 14.000???

Med venlig hilsen

FCS
Avatar billede fcs Novice
21. oktober 2002 - 17:08 #11
Jeg har nu forsøgt med de nye drivere og de give en score på 11.618 Hvad skal der til for at komme højere op?
Avatar billede fattighans Nybegynder
21. oktober 2002 - 17:19 #12
Prøv at installere nye drivere til dir bundkort, opdatere din bios, og kør windows update. Hvis det hele ikke er up-to-date så burde det give ekstra ydelse.
Avatar billede fcs Novice
21. oktober 2002 - 17:23 #13
Fattighans>> Det er ordnet, så det er ikke der begrænsningen ligger
Avatar billede grunken Nybegynder
21. oktober 2002 - 17:42 #14
Hvis du ikke ønsker at overclocke og er up2date med alt, så kan du nok ikke komme meget højere op default !

så kan man evt. installere directX 9.0, hvilket gav mig 200 mere o.s.v (men ikke anbefalelsesværdigt det er en beta)

men hvis du checker denne her side så er de tal du får altså ikke helt tabt bage en vogn ud fra et gennemsnit

så hvis du ikke vil overclocke kan du ikke lige finde 2.000

men fyr din fsb op på 166 så skal du bare se :)

-grunken
Avatar billede grunken Nybegynder
21. oktober 2002 - 17:43 #15
Avatar billede fcs Novice
21. oktober 2002 - 17:51 #16
Grunken>> OK - så må jeg jo acceptere at den nok ikke kommer højere uden at overclocke. Du skriver at jeg skal sætte min FSB op til 166. Hvad kan der ske ved det og hvormeget vil det give af effekt?
Avatar billede grunken Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:15 #17
jeg vil skyde på at du kan få 10-15% mere ud af det system ved overclocking af fsb..

men selvfølgelig sørg for at det er forsvarligt at overclocke :)
(vil ikke have skyld for at have drevet dig til utugt)

så jeg vil skyde på at din grænse ligger omkr. 13.000-13.500 altså uden virkelig ekstrem køling !

Men næsten "12.000" er skisme mere end rigligt til ALLE dagens spil, så resten er egentligt bare flueknepperi :)

Held og lykke med projektet

-grunken
Avatar billede fcs Novice
21. oktober 2002 - 19:01 #18
Takker for den gode vejledning. Den kommer nok ikke højere op end den er nu - det må jeg jo så se om jeg kan leve med ;-) Tak for hjælpen

Med venlig hilsen

FCS