Avatar billede milo Nybegynder
18. oktober 2002 - 17:43 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Billeder uden nogen form for forstyrring

hvordan man tager billeder, hvor der er fuldstændig hvid baggrund...tager man med at digicam i et hvidt rum, vil der komme fx grålige farvenyancer, lys fra blitz, lamper osv...skal man ha ligesom ved film, en blå baggrund og så filtrere det fra, eller hvordan?

Kunne ikke lige umiddelbart finde eksempler på hvad jeg mener, men nedenstående viser det lidt.

http://www.marc-klein.com/main/index.html
Avatar billede jelzin101 Praktikant
18. oktober 2002 - 17:47 #1
jeg vil tro at det bedste ville være, som du siger at optage det i et hvidt rum, og derefter efterbehandle det i f.eks. photoshop.
Avatar billede milo Nybegynder
18. oktober 2002 - 17:49 #2
det var også min første tanke, men som sagt...hvad med lysskær osv. Jeg tror der må være en bedre løsning end dette..det vil ikke blive 100% rent og perfekt ved efterbehandling i photoshop, vil jeg da tro.

Ved du noget om hvordan man benytter sig af bluescreen metoden osv?
Avatar billede milo Nybegynder
18. oktober 2002 - 18:00 #3
Avatar billede jelzin101 Praktikant
18. oktober 2002 - 18:02 #5
det er jeg altså ret overbevist om er sket vh.a. photoshop - du kan jo også se at der er lyskær osv.
Avatar billede milo Nybegynder
18. oktober 2002 - 18:04 #6
ja, lysskær på selve objektet :) det må der gerne være...men overgangen fra objekt til hvid baggrund, ska være så ren som på eksemplerne, specielt det sidste er godt...det er sgu svært at få lignende kvalitet vha. photoshop.
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. oktober 2002 - 18:30 #7
Du kunne tage et billed hvor baggrunden står i skarp kontrast til motivet, og så udtrække/fritlægge motivet med photoshop, der har en færdig funktion til dette. Herefter har du frit valg til baggrunden, den kan laves i farver fra transperent til sort
Avatar billede milo Nybegynder
18. oktober 2002 - 18:32 #8
hmm, måske...har selv overvejet lign. men været i tvivl om hvorvidt det bliver perfekt :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. oktober 2002 - 18:40 #9
Hvis kontrasten er stor og du er omhyggelig, så bliver det helt perfekt.
Avatar billede milo Nybegynder
18. oktober 2002 - 18:42 #10
tjah...det er jo også bluescreen teknologien...der er vel egentlig ikke så mange andre muligheder...havde bare håbet på lidt smarte tricks.

Du får bare points, bufferzone.
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. oktober 2002 - 18:50 #11
Takker, og jeg hjælper gerne hvis du har et billed du vil have fritlagt.

Her kan du se et eksempel hvor det er brugt, uden at kontrasten var særlig god

http://www.bufferzone.dk/images/hjv1.gif
Avatar billede milo Nybegynder
18. oktober 2002 - 19:46 #12
det er også PÆNT pixeleret i kanterne :)
Avatar billede mosegris.dk Nybegynder
11. maj 2003 - 16:05 #13
Heysa

Det handler også om lyslægningen, når du tager billedet :)

- Desuden skal du stille din whitebalance på dit digi-cam. Så det ved hvad farve hvid er. Så vil billedet højst sansynligt ikke blive gråt..

//Rasmus Lind