Avatar billede klug Nybegynder
17. oktober 2002 - 21:22 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Deling af internetforbindelse med StofaNet

Kan det lade sig gøre at dele en StofaNet forbindelse til to computerer, uden at skulle købe Stofa´s familieopkobling. Evt. med to netkort i den ene maskine, eller skal der bruges en swits/hub.

Håber at I forstår hvad jeg mener. På forhånd tak.
Avatar billede kenp Novice
17. oktober 2002 - 22:14 #1
DEt kan godt lade sig gøre, men det må man ikke på STOFANET, det forskriver de i reglerne, men ellers kan det godt lade sig gøre evt. med 2 netkort i den ene computer
Avatar billede klug Nybegynder
17. oktober 2002 - 23:12 #2
Hvordan skal det så sættes op ???
Avatar billede dsj Nybegynder
18. oktober 2002 - 01:17 #3
Lad STOFANET-køre ind i en router, hvori du konfigurerer en gateway (intern ip-adresse). Routeren kører du over i en hub/switch, hvortil maskinerne også er tilkoblet via deres netkort.
Avatar billede klug Nybegynder
18. oktober 2002 - 10:42 #4
Kan det også lade sig gøre uden brug af router + hub/swits.
Avatar billede dsj Nybegynder
18. oktober 2002 - 12:47 #5
Nu ved jeg ikke helt hvordan det fungerer med Stofanet, om du har et modem af en eller anden slags. Måske kan du undvære routeren, men hub/switch SKAL du have...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
21. oktober 2002 - 02:37 #6
fra http://www.stofanet.dk/service/aftalevilkaar.html

5.3
Abonnenten er forpligtet til ikke at anvende tilslutningen på en måde, som kan medføre skade eller gener for driften af anlægget, Telia Stofa eller tredjemand. Abonnenten skal følge Telia Stofas anvisninger på installation og brug af tilslutningen. Tilslutningen må kun anvendes til én PC, med mindre abonnenten har indgået skriftlig aftale med Telia Stofa om en anden tilslutning. Telia Stofa er til enhver tid berettiget til at foretage inspektion af tilslutningen.

Du kan købe stofa's familieopkobling... den koster 25kr ekstra om måneden og så må du tilslutte flere maskiner til din internetforbindelse. Det kræver dog stadig en hub/switch.
Avatar billede dsj Nybegynder
21. oktober 2002 - 12:55 #7
LOL noget beaukrati ... Stofa min røv. Sådan kan man da ikke sige. Når man lukker noget ind i folks hjem, kan man ikke bestemme længere. Folk må da vel selv bestemme hvordan de vil bruge det produkt de har købt.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:50 #8
problemet er, at du ikke har købt modemet, men at du faktisk kun lejer det. Derfor må du ikke bruge det som du har lyst, da det faktisk er stofa's.

Hvis du lejer et fjernsyn må du heller ikke skille det af... selvom det står derhjemme hos dig selv.
Avatar billede 7degreez Praktikant
21. oktober 2002 - 13:52 #9
Kan man ikke bare intallere et nyt netkort og så et af de der crossover kabler, kan det så ikke lade sig gøre?
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2002 - 13:58 #10
Jeg har også stofa og har lige delt min forbindelse, med hjælp fra eksperten...Du skal have en router.

Hvid du vil bruge den løsning som Thomasledet snakker om, skal den computer med to netkort være tændt før den anden computer kan gå på tjek spm: http://www.eksperten.dk/spm/266269
Avatar billede thomasledet Nybegynder
21. oktober 2002 - 14:00 #11
spørgsmålet er ikke kun om det kan lade sig gøre, men også om man er villig til at bryde sine aftalevilkår og eventuelt miste sin internetforbindelse på det grundlag og eventuelt risikere bøder.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
21. oktober 2002 - 14:01 #12
men selvfølgelig kan det lade sig gøre... alt hvad det kræver er en router af den ene eller anden art (software, hardware... det er ikke vigtigt)
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2002 - 14:03 #13
De opdager det aldrig, da al trafikken skal til/fra den ene PC hvis du gør det uden hardware router.

Dermed får al trafikken samme IP-afsender og -modtager.

Det er nemt med f.eks. XP, hvor der er en nem guide til delingen.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
21. oktober 2002 - 14:06 #14
casper... > den løsning jeg snakker om? du mener familieopkoblingen? her skal man ikke bruge nogen computer, der står tændt hele tiden... her skal man blot sætte en hub/switch på lige efter sit modem og så smide de computere, man vil have på nettet på denne switch... så får hver enkelt maskine tildelt en global ip af stofa's dhcp-server... ingen router... hverken software eller hardware... det er ganske enkelt. Den eneste dårlige ting ved stofa's familieopkobling er deres oprettelsesgebyr som så vidt jeg husker ligger på ca 400kr eller noget i den retning...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
21. oktober 2002 - 14:09 #15
el_barto> om det er en hardware eller software router gør ingen forskel... internetdeling i XP er bare en software router... men det kræver selvfølgelig, at den maskine, der deler forbindelsen står tændt, når de andre maskiner skal bruge nettet...
Avatar billede klug Nybegynder
21. oktober 2002 - 14:43 #16
thomasledet....> Dit eksempet med fjernsynet var sku noget tyndt, jeg må da heller ikke skille mit moden ad, men man må godt være to til at se Bamses Billedbog på et lejet fjernsyn.
Jeg har fået af vide i min lokale Stofa butik, at der må godt sættes to computerer op til internettet, de må bare ikke være på nettet samme tid.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2002 - 14:50 #17
Så længe man betaler for forbrug kan Stofa vel også være fløjtende ligeglade om det er 1 eller 10 der suger den trafik man betaler for.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:58 #18
klug> det er ikke det, spørgsmålet går på... der er jo ikke meget idé i at måtte sætte to maskiner på, hvis de ikke må være på samtidigt... og idéen med fjernsynsanalogien har du tilsyneladende misforstået. VIL folk absolut spille dumme og misforstå det, så er det også fint med mig...

el_barto> men det er de ikke... det er ikek mig, du skal diskutere det med... stofa er IKKE ligeglade. END OF DISCUSSION. Så kan der være nok så mange argumenter for og imod, men det ændrer ikke på fakta, der hedder at stofa ikke tolererer at man "deler sin internetforbindelse"... rent faktisk står der ligeledes i deres aftalevilkår at de forbeholder sig retten til at dukke op uanmeldt og tilse tilslutningen. Og har man skrevet under på aftalevilkårene, så er der ikke andet at gøre end at finde sig i det. Er man utilfreds kan man sgu bare skifte internetudbyder.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
21. oktober 2002 - 16:00 #19
er der tvivl: klik på ovenstående link til de pågældende aftalevilkår. jeg er ikke stofa... det er ikke mig, man skal diskutere med.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2002 - 16:05 #20
"de forbeholder sig retten til at dukke op uanmeldt og tilse tilslutningen"

Din ejendomsret er ukrænkelig. Du har med andre ord ikke givet nogen ret til at komme indenfor din dør, medmindre de har Fogeden med, og har en rigtig god grund (dommerkendelse eller fogedforbud).

Og så er det ligemeget om du har skrevet under på 117 aftalevilkår.

Stofa er gode nok, de skal bare lytte til deres brugere og tilbyde:

1. Flatrate, evt til en højere pris (men ikke 650 kr)
2. Deling af forbindelse (ikke med familiepakke)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
21. oktober 2002 - 16:36 #21
>> Din ejendomsret er ukrænkelig. Du har med andre ord ikke givet nogen ret til at komme

nej, det har de ikke... men de kan forbeholde sig retten til at lukke din internetforbindelse og kræve modemet tilbageleveret, hvis de ikke må tilse tilslutningen... de kan ikke kræve at måtte komme brasende ind, hvis du ikke tillader det.

>> Stofa er gode nok, de skal bare lytte til deres brugere og tilbyde:

... men det gjorde de ikke... godnat og sov godt...
Avatar billede kenp Novice
14. januar 2003 - 14:54 #22
husk at lukke spørgsmålet igen!!
Avatar billede klug Nybegynder
15. januar 2003 - 05:13 #23
Hvorfor, der er da ikke kommet svar på mit spørgsmål.
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2003 - 07:45 #24
Det kommer der nok heller ikke.

Er du ikke tilfreds med nogle af svarene må du selv svare og acceptere dit eget svar.
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2003 - 07:46 #25
Men jeg mener der er kommet 2-3 gode svar.
Avatar billede klug Nybegynder
17. januar 2003 - 05:22 #26
Der er vi så ikke enige, men du får ret og jeg får ro.