Avatar billede wise Seniormester
16. oktober 2002 - 11:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Meget belastet server - Domino æder løs...

Hej alle

Vi har en mail + db server kørende for 45 brugere.
Den kører 5.0.11 og har gjort det i et par måneder.

Pludselig er den begyndt at virke MEGET belastet, det kommer i perioder.

Typisk når den er belastet er de nserver, namgr eller nudate der bruger 60+% CPU, så den ialt ligger på 100% længe - hvilken brugerne meget kan mærke....

Jeg undre mig også over at nupdate, nrouter og namgr bruger omkring 200mb ram hver.

AMgr har kun nogle enkle agenter at holde styr på, og nupdate burde ikke køre om dagen (burde den?)

Jeg har prøvet at fjerne alle øvrige services fra serveren, men det ser ud til at være notes der bare bruger løs af ressourcerne...

Er der andre der har oplevet dette eller har gode råd?`

Lasse
Avatar billede karstenv Nybegynder
16. oktober 2002 - 12:07 #1
Hvilket styresys er der på? hvis det er NT4 så er der et dokumenteret memory-leak problem, det kan rettes op ved sætte en ugentlig reboot af hele maskinen op, ellers kan du se om der er nogle brugere som har sat indexering op til at kører hver gang der kommer mail, det samme på databaser, disse indexereinger burde ikke kører mere end en gang i døgnet, til sidst er der den mulighed at holde øje med om den, Pager meget hvis den gør det så er der for lidt RAM, så er der den mulighed at flytte Viewindexeringen til et andet drev, dette gøres ved at skrive det i Notes.ini

Good luck :-)
MVH KarstenV
Avatar billede wise Seniormester
16. oktober 2002 - 12:24 #2
Hej Karsten

Det er win2k pro, og den kan finde på at gøre dette få timer efter en reboot.
Der er 784mb ram i maskinen, og den påstår kun at den bruger under 600mb ifgl joblisten. Det som undre mig er at domino bruger rigtig meget cpu primært på nupdate....
Kan jeg dræbe de view index centralt?
Avatar billede karstenv Nybegynder
16. oktober 2002 - 12:47 #3
Nope, det er del af Domino som den er bygget op, men du kan sætte den til at lægge disse viewindex et andet sted end på samme diske som data, det gør den nemlig default, insæt denne linie i din Notes.ini :VIEW_REBUILD_DIR=C:\temp\ hvor C:\ skal være en anden fysisk disk bedst også en anden kontroler.
pager den meget? det kan du se i task-manager også det er nemlig noget der bruger CPU
Avatar billede wise Seniormester
26. oktober 2002 - 16:32 #4
Fejlen var at der var nogle notesbaser der var defekte. Mail?.box filerne. De var oppe og fylde 35mb, de bør fylde maks 3-6.

Løsningen var at slette dem og så state dominoserveren igen (så laver den selv nogle nye)
Avatar billede karstenv Nybegynder
27. oktober 2002 - 10:05 #5
Jepper men det er jo godt så, det viser jo bare at fejl kan skyldes mange ting :-)