Avatar billede jeanne Nybegynder
15. oktober 2002 - 22:07 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Billedstørrelsen ændrer sig - Og det skal den altså ikke ;o(

Måske er det bare mig der gør det forkert, men her kommer mit problem:

Vælger "Ny" og sætter størrelsen til 50 CM x 200 CM (kan man det eller skal man vælge pixels?)Denne er tom og med gennemsigtig baggrund.

Åbner så et billede der er ca. 14 CM x 10 CM...

Nu kommer mit problem så:

Når jeg trækker billedet over i det tomme vindue, fylder billedet næsten det hele. Er det tomme vindue alligevel ikke den størrelse jeg regner med? Eller er det selve billedet der ændrer størrelse?

Anden idé om hvad jeg gør galt eller skal ændre/være obs på???

På forhånd tak.

Jeanne Maria Fjorback
Avatar billede prodic Mester
15. oktober 2002 - 22:19 #1
har du husket at anvende samme opløsning/resolution på dit "nye" billede?

De 2 værdier skal gerne være ens i begge billeder, så tjek evt. dit "gamle" billedes opløsning først, og opret den nye i den rigtige størrelse og i den rigtige opløsning.
Avatar billede spe Nybegynder
15. oktober 2002 - 22:20 #2
Sandsynligvis fordi du har forskellige opløsning(resolution) på de 2 billeder.
Avatar billede spe Nybegynder
15. oktober 2002 - 22:20 #3
:-)
Avatar billede jeanne Nybegynder
15. oktober 2002 - 22:31 #4
Billedet er i 720 dpi (regner med det er det i snakker om :o) Skal jeg så vælge billedstørrelse på det tomme dokument, og indsætte 720 i opløsningen? For så højt et tal kan jeg ikke indsætte....

/ Jeanne
Avatar billede prodic Mester
15. oktober 2002 - 22:37 #5
Tjek på dit "gamle" dokument at resolution er 720 - se under Image->Image Size->Resolution.
Det tal der står der skal du lige huske et par sekunder.

Vælg så at lave et nyt dokument, og indtast dit billedes dimensioner i cm/pixel/inches eller hvad du ønsker, og indtast så resolution i feltet således at de matcher hinanden.

Så kan du fortsætte.
Avatar billede jeanne Nybegynder
15. oktober 2002 - 22:42 #6
Billedet er rigtigt nok 720 pixels/tomme, men i et nyt vindue kan jeg max vælge 317,5 pixels/tomme...

Kan det være rigtigt? Det er ver. 6.

/ Jeanne
Avatar billede prodic Mester
15. oktober 2002 - 22:50 #7
Det kan hænge sammen med, at du faktisk rammer et loft. Et billede på 50x200 cm med en dpi på 720 er meget voldsomt. Totalt set vil det ca. fylde 1.9gb i din hukommelse :)

Det er meget sjældent at du skal over 300 i dpi - alt derover kommer du kun hvis du har et meget specielt formål.

Så jeg ville sætte opløsningen ned på det gamle billede, og kopiere det ind i det nye billede.
Photoshop har et vist maksimum i hvor store billeder den kan håndtere. Præcist hvordan det hænger sammen kan jeg ikke huske, men det kan Spe nok.
Avatar billede jeanne Nybegynder
15. oktober 2002 - 22:54 #8
Måske jeg skal gøre det på en anden måde så.

Jeg skal lave en stor plakat (50x200 cm) og selve plakaten skal være i min 720 dpi for at printet bliver rigtig godt. Er det så forkert at jeg har scannet de forskellige billeder ind i 720 dpi? Hvert enkelt billede vil jo blive trukket over i det nye store dokument...
Avatar billede spe Nybegynder
15. oktober 2002 - 23:05 #9
Lyder voldsomt at billedet skal være 720 dpi i den færdige størrelse. Du skriver print, mener du det eller skal det trykkes?
Sjældent at møde en printer der kan printe højere end 600 dpi og hvis du skal printe på en sådan er 300 dpi alt rigeligt resten vil alligevel blive smidt væk.
Avatar billede jeanne Nybegynder
15. oktober 2002 - 23:12 #10
Printeren kan printe i 1440 dpi (storformatprinter)... Tror jeg skal bruge et andet billedbehandlingsprogram ;o( Sender lige en kommentar om det imorgen....

Men da i jo stadig har svaret på mine spørgsmål, vælger jeg at fordele pointene ligeligt (Fordi det er så sent og jeg vil i seng ;o)

/ Jeanne
Avatar billede spe Nybegynder
15. oktober 2002 - 23:15 #11
1440 dpi kan umuligt give en dpi på 720. Når man trykker printer man film ud på en fotosætter med 2400 dpi og her vil man ofte bruge 260-300 dpi for at få et godt resultat.

Det der er mere interessant i forhold til dit print er hvor mange linier printeren printer med kaldet LPI.
Avatar billede spe Nybegynder
15. oktober 2002 - 23:26 #12
En dpi i dit billede på 720 dpi ville svare til et tryk/print med 360 lpi på printeren med 1440 dpi vil det sige hvert rastepunkt kan bestå af 4 dots hvilket giver dig 5 forskellige sorte nuancer at gøre godt med 0%,25%, 50%, 75%,100%, 6 forskellige cyane, 6 magenta, 6 gule, det er altså meget lidt.
Avatar billede spe Nybegynder
15. oktober 2002 - 23:27 #13
skulle stå 5 cyane, 5 magenta o.s.v