Avatar billede hardtimes Nybegynder
09. oktober 2002 - 01:02 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Sammenligning af relationel og dimensionel database

Hvor finder jeg en sammenligning af en relationel database og en dimensionel database???
Ellers vil en forklaring af det også være passende.
Avatar billede teepee Nybegynder
09. oktober 2002 - 09:21 #1
Hvad mener du med dimensionel? Mener du ligesom Data Mart? Stjerneskema/snowflake?
Avatar billede hardtimes Nybegynder
09. oktober 2002 - 09:57 #2
Jeg ved ikke helt hvad jeg mener. Det er fordi jeg skal finde ud af, hvorfor det er meget bedre med en dimensionel database i stedet for en relationel. Vi bruger en relationel med OLAP kuber.
Tror det jeg gerne vil vide er, de eksakte forskelle på de to måder at håndtere data på. Håber det hjælper lidt?
Avatar billede teepee Nybegynder
09. oktober 2002 - 10:16 #3
Den bliver jo ikke mindre relationel af at blive spredt ud i et stjerneskema, men du skal forvente at data ligger på et lavere niveau idet at de ikke er aggregerede som i kuberne. De minder altså mere om data der ligger til baggrund for kuberne. Princippet med stjerneskemaet gør at alle lookups refererer til bitmapped indexes, der kan kombineres efter behov og man derfor altid har et anvendligt index uanset hvilke kriterier der specificeres. Havde man ikke dette index er stjerneskemaet lige pludselig sindsygt langsomt.