Avatar billede freeman Nybegynder
07. oktober 2002 - 09:10 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Apache på Win98, Win2k eller WinXP / Linux ?

Hej..

Jeg kører pt. med 3 servere.

Server 1 - Win2k Pro - Bifrost:
Proxyserver m.m.
Printserver

Server 2 - Win2k Server -Harald:
Webserver
FTP Server
Mail Server
Fil Server

Server 3 - E-Smith Linux - Svend
Webserver
FTP Server
Mail Server

Jeg har lidt probelmer med E-smith, da jeg ikke er så godt inde i Linux pt. Jeg vil egenlig gerne bruge fx. RehHat, men jeg tør ikke indlede mig på det, da serveren bruges til hosting af mine kunder.

Derfor overvejde jeg at installere et Operativsys af dem jeg kender. Fx. win98, win2k eller winXP.. Jeg er nok mest lun på win98, hvad hvordan kører den Apache og hvor sikkrt er det ?

Andre gode råd er også velkommene :-)
Avatar billede mortenka Nybegynder
07. oktober 2002 - 09:25 #1
Hvis du skal bruge den til noget, der bare er det fjereneste seriøst, skal du IKKE bruge win98!! Dette er hverken sikkert eller stabilt, så det vil være meget dumt.

Brug win2000, hvis du ikke er vild med at skulle bruge mange (!!!) timer på at sætte dig ind ind i Linux.
Men det kan ellers anbefales at gøre det, hvis man gerne vil have større kontrol med, hvad der foregår på dit system. :)
Avatar billede cpfrande Nybegynder
07. oktober 2002 - 09:26 #2
Hej !

Jeg kører Apache Webserver, FTP, MySQL database osv på mit Windows XP !
Jeg mener aldrig min webserver har kørt bedre i mine andre versioner af Windows.

Men i Win98 tror jeg da nok at Apache fungere som i de andre windows udgaver. Der er ikke den store forskel af hvad jeg husker !

Held og lykke med det ;)

-|FrandE|-
Avatar billede freeman Nybegynder
07. oktober 2002 - 09:47 #3
Hmm... ok.. så

Win2k eller WinXP..

Serveren er ikke særlig stærk, så jeg ved ikke om den overhovedet kan køre win2k / WinXP ordenligt.

Det er kun en P233, m. 128ram
Avatar billede mortenka Nybegynder
07. oktober 2002 - 09:54 #4
Den kan sagtens køre win2000 server/pro, hvis du ikke installere alt muligt halløj som du ikke skal bruge på serveren.

Du skal IMO IKKE køre WinXP, da det er for krævende - det er et udemærket workstation OS (bruger det selv), men egner sig ikke til server OS IMO (der er jo nok også en grund til at MS laver et server OS ved siden af WinXP pro, ikke ;) ). Win2000 er desuden bedre gennemtestet, da det har være på markedet længest.
Avatar billede freeman Nybegynder
07. oktober 2002 - 10:04 #5
OK. så bliver det win2k..

Men for at det køre ordenligt, så skal jeg vel afinstallere ALT vedr. MS server ?.. Altså IIS osv ? Det giver vel unødige sikkerhedshuller ?
Avatar billede mortenka Nybegynder
07. oktober 2002 - 10:07 #6
Afinstallere er vel så meget sagt.. Du skal vel installere Windows på ny, og så kan du jo fravælge IIS. :) Fravælg iøvrigt også Indexing Service, med mindre du har noget konkret af bruge den til - hvis du ikke ved hvad den gør, så har du ikke :)
Der er også flere andre services, der kan slås fra - men det kan du finde mange forklaringer på på www.microsoft.com/security
Avatar billede freeman Nybegynder
07. oktober 2002 - 10:13 #7
OK... nu når jeg lige er ved det, har du så lige et godt tip til local-remote af en win2k server ?..

Det er naturligvis fordi at alle 3 Win2k maskiner står i vores server-rum/gæsteværelse, og jeg er træt af at vade frem og tilbage hele tiden :-)

Jeg har før brugt RemoteAnywhere, meeen, den skulle være lidt usikker, så den gik jeg fra igen..

Men det bedste vil nok være et simpel program hvor jeg kan styre dem fra..
Avatar billede mortenka Nybegynder
07. oktober 2002 - 10:41 #8
Brug den indbyggede terminalserver - og hent terminalserver klienten fra microsoft.
Terminal Services skal installeres i Administrator Mode.
Avatar billede freeman Nybegynder
07. oktober 2002 - 10:45 #9
Hmm.. termialserver er vel bare en konsol, og ikke den grafisk frejstyring som jeg efterlyser ?
Avatar billede mortenka Nybegynder
07. oktober 2002 - 10:49 #10
Nej, det er grafisk - den bedste til Windows, faktisk..
Avatar billede freeman Nybegynder
07. oktober 2002 - 10:55 #11
OK.. så vil jeg da prøve det.. Tak for hjælpen, mortenka :-)
Avatar billede mortenka Nybegynder
07. oktober 2002 - 11:01 #12
velbekomme :)
Avatar billede cpfrande Nybegynder
07. oktober 2002 - 18:42 #13
Takker for points !

Held og lykke med projekter :)

-|FrandE|-
Avatar billede freeman Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:11 #14
Tak.. :-)
Avatar billede freeman Nybegynder
07. oktober 2002 - 20:03 #15
mortenka -->

Den Terminal server ?.. Jeg kan ikke lige finde noget på Win2k Proff.. Er du sikker på at den ligger der ?
Avatar billede mortenka Nybegynder
07. oktober 2002 - 21:18 #16
hmm - jeg regnede med at du talte om Windows 2000 _Server_ - DEN indeholder Terminal Services .. Men jeg synes nu iøvrigt stadig st du skal bruge Win2000 på din server. Som fjernstyringsprogram .. tjae, VNC er gratis, men langsomt.
Avatar billede freeman Nybegynder
07. oktober 2002 - 21:34 #17
Den ene af dem er Windows 2000 Server, men jeg har ikke flere licenser, så de 2 øvrige er Windows 2000 Proff...

Hvad er VNC ?
Avatar billede mortenka Nybegynder
07. oktober 2002 - 21:46 #18
VNC: http://www.uk.research.att.com/vnc/index.html

Terminal Services ER i Win2k Server, så på den kan du bare bruge den..
Avatar billede freeman Nybegynder
07. oktober 2002 - 21:57 #19
Jeps.. det vil jeg også, men det kan jeg jo så ikke på de andre :-(