Avatar billede gruby2 Nybegynder
04. oktober 2002 - 09:39 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Database forespørgsel i VB.NET

Jeg har en metode som skal foretage en forespørgsel i en SQL server DB. De parametre som overføres til metoden skal sammenlignes med resultatet af forespørgslen. Spørgsmålet er hvordan man gemmer DB res. i variable som kan bruges til sammenligningen.
Avatar billede terry Ekspert
04. oktober 2002 - 09:43 #1
I think you need to explain in more detail!
Avatar billede gruby2 Nybegynder
04. oktober 2002 - 09:48 #2
Prøv på dansk, du kan jo godt!
Avatar billede terry Ekspert
04. oktober 2002 - 09:51 #3
Jeg tror du skal forklare med lidt flere detalere!
Avatar billede gruby2 Nybegynder
04. oktober 2002 - 09:53 #4
Jeg er i tvivl om hvilken kommando man skal bruge for at "execute" en Query, jeg har en variabel hvor jeg har lagt SELECT sætningen ned i, og er som sagt i tvivl om hvordan man så forespørger på den.. ??
Avatar billede terry Ekspert
04. oktober 2002 - 09:55 #5
Her er en link http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/ado270/htm/mdmscadocodeexamplesinvisualbasic.asp

Jeg er sikre på at du kan finde hvad du har bruge for her!
mvh
Terry
Avatar billede gruby2 Nybegynder
04. oktober 2002 - 10:04 #6
Der var desværre umiddelbart ikke nogen løsning på den side (af hvad jeg lige kunne se - der var jo rimeligt meget at vælge imellem)

Det jeg er i tvivl om er simpelthen hvordan man udfører en Query på variablen var i nedenstående eksempel... og det skal naturligvis være i VB

Dim var as string = ("Select * from users")
Avatar billede terry Ekspert
04. oktober 2002 - 10:23 #7
Hej!

This is a VERY simple example

Dim cn As New ADODB.Connection
Dim rs As New ADODB.Recordset

Dim sSQL As String

        'Access Connection String
    'cn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source = " & App.Path & "\a97.mdb"

    'SQL Connection String
    Cn.ConnectionString = "Provider='sqloledb';Data Source='MySqlServer'; Initial Catalog='Pubs';Integrated Security='SSPI';"

    With rs
        sSQL = "Select * from users"

        .Open sSQL, cn

        Do Until .EOF
            'Loop through records and do something
            .MoveNext

        Loop

    End With
    rs.Close
    cn.Close
Avatar billede gruby2 Nybegynder
04. oktober 2002 - 10:46 #8
Og hvordan ville det se ud hvis man bruger sqlconnection til en sql server istedet for ADODB...???
Avatar billede terry Ekspert
04. oktober 2002 - 10:49 #9
gruby>Hvor meget kender du til database programmering?
Jeg kan ikke lære dig ALT for 100 points!
Jeg synes du skal købe en bog om emnet, eller kigge på linket til MS.
Avatar billede gruby2 Nybegynder
04. oktober 2002 - 10:56 #10
problemet er at jeg ikke laver en standard webapplikation som bruger ADODB connection, jeg sidder og arbejder på en webservice som bruger sqlconnection, en anden ting er at jeg skal lave det i Visual Basic som jeg aldrig har arbejdet med før... Så det er ikke alt omkring Database jeg er interesseret i at vide, blot hvad syntaxen er for at udføre en simpel query på en sql server DB i Visual Basic med en sqlconnection
Avatar billede terry Ekspert
04. oktober 2002 - 10:57 #11
the example above IS a simple example!
Avatar billede gruby2 Nybegynder
04. oktober 2002 - 11:24 #12
Glem det, jeg finder selv ud af det. Hvis svaret er at jeg skal købe en bog eller søge på nettet, er der jo ingen grund til at spørge her.
Avatar billede gruby2 Nybegynder
04. oktober 2002 - 12:07 #13
fandt ud af det.. benytter datasets i stedet..

<WebMethod()> _
Public Function GetSaldo(ByVal id As Integer, ByVal pass As String) As DataSet

        Dim tjeck As SqlDataAdapter = _
            New SqlDataAdapter("SELECT users.password FROM Users WHERE Users.id=" & id, testConn)

        Dim password As New DataSet()

        tjeck.Fill(password, "konto, users")
        If pass = password.Tables("konto, users").Rows(0)("password") Then
            Dim custDA As SqlDataAdapter = _
            New SqlDataAdapter("SELECT konto.navn, konto.saldo FROM Users INNER JOIN konto ON Users.cpr_nr = konto.cpr_nr WHERE Users.id=" & id, testConn)

            Dim myDS As DataSet = New DataSet()
            custDA.MissingSchemaAction = MissingSchemaAction.AddWithKey
            custDA.Fill(myDS, "konto, users")  '53

            GetSaldo = myDS
        End If
    End Function