Avatar billede harry Nybegynder
24. september 2002 - 21:42 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Start På At Læer 3D?

Hej jeg overvejer at kaste mig ud i noget 3D!
Hvad for et program vil i andbefale mig at købe?
Hvad for et er mest logisk opbygget? Og hvad for
et er mest optimeret til en AMD XP 1900+ CPU?
Er de 512MB RAM jeg har også nok til det?
Og hvad med mit grafikkort som er et
ATI Readon 7500 med 64MB DDR RAM?

På forhånd tak!
Mvh. Harry
Avatar billede pfp Nybegynder
24. september 2002 - 21:46 #1
Jeg er netop selv startet på 3D Studio MAX. Det er dejligt program og jeg syntes selv at jeg er kommet godt i gang ved hjælp af den danske "fan"-side www.3dmaxer.dk

Her finder du både forum og en hulens masse tutorials til hvordan du kommer igang med de mest basale ting.

Den eneste hale er at den fulde version af 3D Studio MAX vist nok koster omkring 35-40.000! Men du kan istedet hente en "light" udgave kaldet GMAX...men det kan du alt sammen læse mere om på ovennævnte webside.
Avatar billede michael-k Nybegynder
24. september 2002 - 21:50 #2
Jeg ville nok også vælge 3dsmax  men det er meget dyrt.
et andet program er Maya eller lightwave  som ikke koster så meget igen  men aligevel en del :)
Dit system er okay de første mange måneder.  Da det ikke kommer så meget and på til grafikkort og ram 512 er rigeligt.
http://www.lightwave3d.com/
http://www.aliaswavefront.com/en/news/home.shtml
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
24. september 2002 - 21:55 #3
De bedste og mest udbredte 3d-programmer i dag hvis man kun kigger på de største af slagsen er (i blandet rækkefølge):

Discreet 3D Studio MAX 5 - www.discreet.com
AliasWavefront|Maya 4.5 - www.aliaswavefront.com
Avid SoftImage|XSI 3 - www.softimage.com
Newtek Ligthwave 7.5

Af disse programmer er det nok kun 3D Studio MAX almindelige private mennesker har råd til, for de andre programmer koster et godt stykke over 10.000 kr. og man kan få 3D programmer der koster omkring 100.000 Dollars (programmet Freeform), så der er til enhver pengepung. Hvis du er skide ligeglad med pengene og du ejer 500 milliarder kroner, så vil det klart være fedest at lære nogle af de seje programmer som XSI eller Maya, men for som sagt så kan 3D studio max erhverves langt billigere, mener det koster 1800 kr for en studenterlicens, men ellers er det meget dyrt. Jeg mener også man kan få en gratis prøveudgave af Maya som ikke må bruges kommercielt, den kan man hente på deres hjemmeside. Ellers af gode tutorials hjemmesider kan du bruge www.3dmaxer.dk eller www.3dcafe.com
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
24. september 2002 - 21:59 #4
Du kan også prøve at tage på 3dfestival i starten af næste måned :)
www.3dfestival.com
så kan du få en lille introduktion til de forskellige programmer og finde ud af hvad du synes ser lettest ud.
Avatar billede michael-k Nybegynder
24. september 2002 - 22:04 #5
Det jeg syntes er godt ved 3dsmax er at du kan finde lidt danske sider.
Meget godt i begyndelsen som feks.
www.3dmaxer.dk
www.hatetank.dk
Der er også en del kurser til 3dsmax, har selv fået på det 3dsmax kursus de har på www.cadskolen.dk  som jeg abseloute anbefale, det er godt nok ikke gratis mere som det var da jeg tog det men for 900 kr som det koster får du en del :)
Lightwave har et lidt specielt interface som man lige skal vende sig til, men det er abselout et fedt program, bare svært at lærer i forhold til 3dsmax syntes jeg.
Maya kender jeg ikke, men mener også du kan downloade en gratis version på deres hjemmeside.
Et andet lille sjovt program jeg har fået lov til at kigge lidt på er Bryce, det er et okay program til at lave hurtig 3d med, men du lærer ikke så meget af det, da det er et program der har lavet det meste for dig. Du kan downloade en trial her www.corel.com    Skal lige siges at bryce kan du ikke sammenligne på nogen måde med de andre programmer. Og hvis du vil lærer 3d så gå uden om det :)
Avatar billede harry Nybegynder
24. september 2002 - 22:10 #6
Tak skal i have så ved jeg det! :-)
Her har i lige nogle point.

Mvh. Harry
Avatar billede michael-k Nybegynder
24. september 2002 - 22:12 #7
takker :)
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
24. september 2002 - 22:14 #8
:)
Avatar billede pfp Nybegynder
24. september 2002 - 22:15 #9
Tak :-)
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
25. september 2002 - 11:48 #10
www.aliaswavefront.com/freemaya

Hvis ikke det lykkes dig at få en billig studenter version af 3dmax ville 3d studio max være det dummeste valg.
Lightwave er så noget af de billigste du kommer på for et highend 3d program.
Maya kan en del mere end de fleste men koster også ca $2k
Lightwave ligger på $1.5 tror jeg
Og Max er omkring 40.000 kr hvilket slet ikke er det værd.

Men hvis du bare gerne vil lærer 3d så download den gratis version af Maya.