Avatar billede fun22 Nybegynder
20. august 2002 - 19:42 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fed tekst

Hvordan laver jeg en tekst ligesom den de bruger i indstallationen til 3d studio max? http://www.friserverplads.dk/zig-software/SETUP.BMP

Mvh
fun22
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
20. august 2002 - 19:44 #1
Laver en plade med teksten i, skåret ud... derefter planter lidt lys bagved og så nogle fede textures på....

ellers tjek http://www.3dmaxer.dk der er en masse tutorials!
Avatar billede fun22 Nybegynder
20. august 2002 - 19:50 #2
Jeg har prøvet www.3dmaxer.dk og syntes ikke lige at jeg kunne finde det jeg ledte efter. Hvordan gør man det med at skære teksten ud i en plade??????

fun22
Avatar billede zerohero Nybegynder
20. august 2002 - 20:56 #3
Mini-Tutorial:

1. Lav en box. På "Create Panelen" tryk på knappen "Geometry" og vælg derefter knappen "Box" (Vær sikker på at der står "Standard Primitives" i Comboboxen!). Vælg nu "Modify Panelen" og ændre parametere for "Length", "Width" og "Height" til det du nu synes er passende!

2. Lav et stykke tekst. På "Create Panelen" tryk på knappen "Shapes" og klik på knappen "Text". Ændre Teksten "3D Max" til det du vil have til at stå. Ryk teksten hen foran Boxen og placér den lige foran. I din "Modifier List" vælg extrude og sæt en amount der får teksten til at være tykkere end Boxen.

3. Vælg din Box og gå tilbage på din "Create Panel" og tryk på knappen "Geometry" og vælg derefter "Compound Objects" fra listen. Klik nu på knappen "Boolean" (Vær sikker på at du kun har valgt din Box mens du gør dette).

4. Klik nu på knappen "Pick Operand B" og vælg din tekst. Såden så har du en kasse hvor din tekst er "udskåret"...

5. På din "Create Panel" vælg nu knappen "Lights" og klik derefter på knappen "Direct Target". Skab nu et lys der lyser bagfra kassen og imod dig.

6. Vælg nu KUN "Direct01" (selve lyskilden IKKE lyset's mål). På din "Modify Panel" nederst ligger en "roll-out" menu der hedder "Atmospheres & Effects" klik på knappen "Add" og vælg "Volume Light" fra listen! Prøv nu at rendere (Tast F[9])...

7. Du vil nu se at idéen er der men det justeres en del for at få samme effekt som planlagt! Gå nu til toppen af "Modify Panelen" (Direct01 skal stadig være valgt) og sæt et flueben ved "Cast Shadows". Ændre farven på lyset til en mere gylden farve. Under "Directional Parameters" vælg "Rectangle" i stedet for "Circle" og justere eventuelt lidt på "Aspect"!

8. Prøv rendere igen. Det ser vist lidt bedere ud, men dog ikke helt som ønsket endnu. Viewporten skal ændres lidt så man ser den skråt ind fra venstre side og der mangler noget lyst foran (stil eventuelt en "Omni" lys foran kassen) og et fedt textur ville heller ikke være helt ad vejen!

Håber det kunne hjælpe dig på vej...

Held og Lykke

ZeroHero
Avatar billede sparkl Nybegynder
20. august 2002 - 22:36 #4
Når du skal lave dit geometri behøves du blot at lave et rektangel rundt om din tekst. Derefter attacher du dem ved at smide en edit spline modifier på din tekst, trykke på attach, og vælge rektanglet. Når du smider en extrude modifier på objektet nu, laver den automatisk en kasse med din tekst som hul. Det gode ved denne metode er, at det er let at gå tilbage og ændre i din tekst, hvis du ønsker en anden størrelse eller font.
Avatar billede fun22 Nybegynder
21. august 2002 - 08:17 #5
Jeg har fulgt ZeroHero lille guide og det virker kanont, men jeg vil lige høre er der ikke en hjemmeside hvor man kan finde 2d texture til den kasse man sætter ind. Den vil ikke indsætte 3d texture, så siger den at box1 mangler 3d kordinator eller sådan noget.

Mvh
jesper
Avatar billede zerohero Nybegynder
21. august 2002 - 09:09 #6
Det du skal gøre er at smide en UVW Map på din kasse. Hvis din UVW Map ikke allerede er sat til "Box" så gør det!!!
Avatar billede zerohero Nybegynder
21. august 2002 - 09:12 #7
Hvad mener du egentligt med "3D Texture" Der findes kun 1D og 2D Texture som begge kan sættes på et 3D Objekt!!! :-)) Jeg har aldrig hørt om et 3D Texture ;-))
Avatar billede zerohero Nybegynder
21. august 2002 - 09:17 #8
Se eventuelt her omkring UVW Map... http://www.eksperten.dk/spm/247592
Avatar billede fun22 Nybegynder
21. august 2002 - 09:31 #9
Jeg takker meget for hjælpen. Det var et banner til min kommende hjemmeside. I kan se banneret her. http://www.friserverplads.dk/zig-software/banner.jpg
Avatar billede fun22 Nybegynder
21. august 2002 - 09:32 #10
Jeg har forhøjet pointene fordi det var en så detalieret beskrivelse af hvad jeg skulle gøre, Zerohero.

Mvh
fun22
Avatar billede zerohero Nybegynder
21. august 2002 - 09:34 #11
Mange tak :-))