Avatar billede cool-wil Nybegynder
20. august 2002 - 10:11 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

hvad skal jeg have?

Jeg har lige fået tilbudt en bærbar gennem det firma jeg arbejder for, og har fået følgende muligheder:
en powerbook G4 (mac)http://www.apple.com/dk/powerbook/
eller en:
vega+ fra www.noteman.dk

Jeg er meget i tvivl, da jeg på den skole jeg går på, skal bruge min bærbare til lektier, og til at spille lidt på.

deres systemer er baseret på pc løsninger, og det har jeg også her hjemme..

Hvad er fordele/ulemper ved en mac?
de fordele jeg kan se lige nu, er det smarte design, og et combo drev, til dvd/cd osv...

jeg skal bruge min bærbare, til at spille nogle af de nyeste spil, lave nogle hjemmesider, og desuden til musik, lektier og andre små ting....hvad ville i vælge?

en meget besværlig beslutning, i måske kunne hjælpe med?

wil/
Avatar billede dorkstar Nybegynder
20. august 2002 - 10:28 #1
Hvis du vil være glad for din computer, så gå efter PowerBook'en. Med den nyeste version af Mac OS X kan du logge på ethvert Windows-netværk uden problemer. MS Office X er klart federe end Windows-versionen. Der findes ganske vist mange flere spil til PC, men helt ærligt: Hvad har man en PlayStation til? Og hvis du vil rode med musik og video, findes der intet, der når Mac'en til sokkeholderne. For da slet ikke at tale om blærerøvs-værdien.

Mac OS X: Because Windows sucks

D
Avatar billede tre Nybegynder
20. august 2002 - 10:56 #2
Ulempe ved MAC - Access er ikke med i Officepakken til MAC. Men kan du ikke leve uden den?

Desuden er en VEGA+ så vidt jeg ved en maskine der benytter sig af desktop modellen af Intels processor!

Dvs. din computer kun holder strømmen i en god time, plus den bliver meget varmere og den larmer mere, da blæseren kører konstant.

Musikprogrammet iTunes er også helt klart en ting mange PC brugere kun kan drømme om!

Du kan også få de fleste nye spil til MAC og med programmet fra Connectix "virtual gamestation" www.connectix.com kan du spille ethvert Playstationspil på din MAC. Det virker bare godt. Du kan endda sætte en Gamepad på din USB port og så er du godt kørende!!

Desuden er styresystemet OS X meget mere stabilt og alt for lækkert at arbejde med.

PLUS PLUS PLUS!

Du får den bedste laptop skærm på markedet! I en størrelse på 15,2"!!! Perfekt til DVD i bredformat!

Vælg mac'en. Har selv en og er den mest gennemførte bærbare jeg nogensinde har haft mellem hænderne!"!
Avatar billede cool-wil Nybegynder
20. august 2002 - 11:19 #3
jeg er næsten solgt til mac siden:-)
Kan jeg køre mine playstation 2 spil på svinet? eller kun ps1 spil?

Hvad med f.eks. counter strike, og så vidre, nogle erfaringer med det på mac?

kan man bruge det der itunes til at lave sit eget musik osv?

wil/
Avatar billede dorkstar Nybegynder
20. august 2002 - 11:41 #4
Du kan godt nok ikke få Counterstrike til Mac, men det er heller ikke ret morsomt på et bærbar-tastatur. Indtil videre er det kun PS1 spil, der kører på VGS (Husk at bestille US (amerikansk) system, hvis du vil køre VGS på din PowerBook.

iTunes er "kun" en mp3 afspiller, men alle de fedeste musikprogrammer (Logic, ProTools, Reason osv. osv.) findes til Mac. Mange af dem endda KUN til Mac.

Og så har vi jo slet ikke snakket om periferalier endnu. Prøv at sætte en CD-brænder til en PC, og se hvor lang tid der går inden du brænder din første CD. Prøv derefter med en Mac. Princippet gælder for alle de ting du kan slutte til din computer - det virker bare SÅ meget bedre og lækrere på Mac end på PC.

Og som tre siger: batteritiden er langt bedre på Mac'en. Helt enkelt fordi G4 chip'en bruger meget mindre strøm end Pentium/Athlon skoddet.

Once you go Mac, you never go back

D
Avatar billede ferdinand.k Mester
20. august 2002 - 11:41 #5
Hvis du vil se hvilke spil du kan købe/benytte, kan du evt. gå ind på www.macgame.dk her viser de de nyeste titler indenfor MAC verdenen.... Det er klart at pc er en mere udbredt spillemaskine, men Mac'en er ved at være rimelig godt med...
Såvidt jeg ved er det kun  muligt at køre ps1 spil på den, men hvis andre har hørt/prøvet noget andet, lytter jeg lige med... :)

ang. iTunes, så er det et musik-afviklings program der kun er udviklet til Mac OS.  Her kan du høre musik, og katagorisere dine numre. Du skal leje lidt med det for at prøve alle muligheder i programmet, men det er ikke et program du kan lave musik med... Dog er Mac platformen en klart favorit til valg af produktion af især musik og grafik. Der findes utallige fede programmer du kan lave musik med, bl.a. Reason som lige er kommet i en ny version...

Har du først været Mac-mand, vender du aldrig tilbage....!
Avatar billede ferdinand.k Mester
20. august 2002 - 11:43 #6
det var fandma komisk... der var du sgu hurtig på tastaturet dorkstar.... :)
Avatar billede cool-wil Nybegynder
20. august 2002 - 12:01 #7
er der nogle der kan fortælle mig hvad en 800 mhz g4 cpu chip svarre til i pentium mhz?

er det det samme, eller hvordan?
Avatar billede dorkstar Nybegynder
20. august 2002 - 12:17 #8
Mhz er ikke det altafgørende for hvor hurtigt computeren kører, men overordnet set er en 800 hestes G4 ca. lige så hurtig som en 1,6 Ghz Pentium. I f. eks. Photoshop er den tilmed hurtigere...

D :)
Avatar billede ferdinand.k Mester
20. august 2002 - 12:54 #9
se der her link for en kort gennemgang af de forskellige processorer og deres hastigheder: http://www.apple.com/g4/myth/
Avatar billede ..musse.. Nybegynder
20. august 2002 - 13:27 #10
åhhhh få den mac dammit.. (er evig misundelig)
Avatar billede dorkstar Nybegynder
20. august 2002 - 13:34 #11
Jeg har flere gange sagt nej til jobs, hvor man forlangte at jeg skulle lave grafisk arbejde på PC :-)

Musse: Fight the power

D
Avatar billede ..musse.. Nybegynder
20. august 2002 - 13:42 #12
dorkstar>> uhh love that mashine

jeg kæmper jeg kæmper.. :op
Avatar billede cool-wil Nybegynder
20. august 2002 - 19:16 #13
oki, det er nu besluttet, jeg bestiller min g4 i morgen, og får den så om nogle dage, glæder mig helt sygt til at få den:-)

tak for hjælpen til at overbevise mig....:-) nu kan jeg slet ikke vente, med at afprøve kræfter med en ny bærbar og et nyt styre system, som ikke hedder noget med windows til fornavn:-)

points til dem som har besvaret dette spm...

wil/
Avatar billede egonspock Seniormester
21. august 2002 - 00:03 #14
Du vil sikkert more dig med dette review: http://www.insidemacgames.com/reviews/view.php?ID=301
Det er ikke en bærbar, men en reel desktop-erstatning at du er ved at skaffe dig! Og skynd dig i øvrigt at få noget mere RAM så hurtigt som muligt! Og OSX 10.2!
Avatar billede landmark Nybegynder
21. august 2002 - 00:21 #15
jeg vil da lige give "egons pocket" ret! :)
- har selv en powerbook G4 som jeg købte for 4 mdr. siden. Den virker da suverænt!,. Men "RAM" er generelt det som MAC programmer kræver!, sp. har du muligheden for at få mere RAM end de obligatoriske RAM i standardmodellen skal du helt klart bede om det! - min. 500 Mb, så swinger det! - m.h.t. til OX desuden... er det jo problemet med opdaterede versioner endnu... ;-) du skal også vælge ud fra hvad dine venner har.... af udstyr... eller hvad ?? ;-) - vi har jo alle vores kreds af programleverandører i vennekredsen ik´ -  (her mener jeg naturligvis leverandører af trialversioner :)) - Og uden programmer er en computer jo ikke særligt meget vær vel ? ;-)
Avatar billede cool-wil Nybegynder
21. august 2002 - 12:06 #16
jeg skulle da mene at denne her bærbare indeholder 512 mb ram, da dette står inde på deres side...

er der desuden en der kan fortælle mig hvor jeg kan få en exdtra strømforsyning til svinet? jeg skal bruge en der hjemme( som skal bygges ind i mine kabel bakker, og en inde på arbejdet...)( den sidste skal jeg selv betale for), så helst så billigt som muligt..

gerne et link til en webshop i kbh

wil/
Avatar billede ..musse.. Nybegynder
21. august 2002 - 12:11 #17
øhmm den strømforsyning er da ikke større end at den er til at pakke sammen og tage med hjem???
Avatar billede cool-wil Nybegynder
21. august 2002 - 12:18 #18
den jeg skal bruge på arbejdet, skal jeg jo have med mig altid...og så en ekstra der hjemme...

virker nok lidt dumt, men tro mig, jeg har glemt min strømforsyning på arbejdet mange mange gange med min gamle bærbar:-)

derfor 2..

hvor finder jeg den anden, og hvor billigt kan det gøres, fra en dk webshop?
Avatar billede dorkstar Nybegynder
21. august 2002 - 13:23 #19
Den her fås nok ikke i nogen dk-shop, men den er for fed: http://www.madsonline.com - se efter "Micro Adapter"
(Den koster $76, og det er billigere end en original Apple-strømforsyning)

D