Avatar billede popsy Novice
06. august 2002 - 08:39 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hvad betyder dette tal ved et digitalkamera?

Når jeg kigger på et digi. cam. og der f.eks står optical zoom 3,5 F 3,8.

Hvad står F så for?

popsy
Avatar billede kard Nybegynder
06. august 2002 - 08:42 #1
Focus??
Avatar billede popsy Novice
06. august 2002 - 08:43 #2
Nøh, det tror jeg ikke, det virker næsten som om det er noget negativt, på den måde det er skrevet på i annoncerne.

popsy
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2002 - 08:46 #3
måske skulle der stå D?
så passer det lidt sammen "optical zoom 3,5" "digital zoom 3,8"
Avatar billede popsy Novice
06. august 2002 - 08:48 #4
Næh, for det står længere nede, kan det være et tal der angiver en eller anden fejlprocent på linsen eller sådan noget?

popsy
Avatar billede popsy Novice
06. august 2002 - 08:48 #5
Avatar billede Beach Mester
06. august 2002 - 08:49 #6
Taller er angivelse af lysstyrken i optikken. Da der er 2 tal så er det et kamera med zoom.
Tallet er den største blændeåbning aom i dette tilfælde er blænde 3,5 ved vidvinkel og 3,8 ved tele.

//Beach
Avatar billede Beach Mester
06. august 2002 - 08:50 #7
aom=som:-)
Avatar billede popsy Novice
06. august 2002 - 08:53 #8
ok, har du nogen retningsangivelse for hvad der er godt og skidt, aner jo ikke hvad der er godt af de værdier?

popsy
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2002 - 08:57 #9
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2002 - 08:58 #10
nå, beach var kommet med svaret :o)
Avatar billede Beach Mester
06. august 2002 - 08:59 #11
Man kan som tommelfingerregl sige at jo mindre tallet er, jo bedere er kameraet til at fotografere under dårlige lysforhold.

//Beach
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
06. august 2002 - 09:02 #12
Hvis du har skrevet rigtig af efter brochuren betyder tallene flg. (næsten som beach svarede):

Der er en optisk zoom på kameraet med en "forlængelses"-faktir på 3,5, f.eks. fra 30 mm til 105 mm. Lad dig aldrig snyde af digtital zoom, det er absolut ikke det samme.

F 3,8 betyder den største blændeåbning, normalt siger man jo lavere største blænde, jo bedre. Det er fordi du kan tage billeder under dårligere lysforhold, jo lavere talet er (jo større er blændeåbningen)

De tal du opgiver passer ikke til dit link, her er der en optisk zoom på 2, jo længere digital zoom, jo mere frihed i fotograferingen, men også lig med højere pris.
Avatar billede popsy Novice
06. august 2002 - 09:04 #13
Det vil sige at de F3.8 som er angivet i annoncen ikke er ret godt?

Tak for jeres hjælp allesammen, jeg deler pointene mellem fotograf og beach, hvis det er ok med jer allesammen?

popsy
Avatar billede zenze Nybegynder
23. august 2002 - 21:59 #14
Jeg mener at F'et står for 'focal' - og altså ikke 'focus'. Samme står på objektiver til 'analoge kameraer'. - Andet bogstav må endelig være et O og ikke et Æ, for så er det virkelig dårligt :0)