Avatar billede xirrur Nybegynder
21. juli 2002 - 11:39 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan formaterer man sin comp.....?

Jeg har fået virus, en der virkelig tager tempoet fra alle funktioner...
nå men jeg ønsker nu at formatere min comp... har aldrig prøvet det før, men stoler nu lidt på jer hajer... Jeg har winXP-pro..
Avatar billede resten Nybegynder
21. juli 2002 - 11:42 #1
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din indstalation (nyindstalation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye indstalation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Og nu fortæller den dig der er et syresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny indstalation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny indstalation af windows xp.
8:Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang
med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.
Avatar billede jimse Nybegynder
21. juli 2002 - 11:42 #2
Det kunne være at du lige først skulle finde ud af hvilken virus der er tale om.
Men eller formatterer du ved at smide din xp-cd i drevet og booter maskinen. Vælger frisk installation. Så skulle resten køre af sig selv.
Avatar billede xirrur Nybegynder
21. juli 2002 - 11:49 #3
At boote op på min Windows XP cd betyder?
Hvordan vælger jeg first bootdevice cdrom på BIOS?
Hvordan finder jeg ud af om mit drev er NTFS?
Avatar billede resten Nybegynder
21. juli 2002 - 11:58 #4
1: Det betyder at du starter op på din cdrom.

2:Når du genstarter din maskine trykker du på delete tasten og går ind i advance settings (mener jeg) men du må lige prøve dig frem.

3:Du højreklikker på dit drev og vælger egenskaber.

Bootdisketter til windows xp findes her på disse link men man skal dog regne med at de fylder 6 stk ialt og bruges kun hvis windows xp cdrom ikke er bootbar.

Pro: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?ReleaseID=35647&area=search&ordinal=10

Home: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=35646
Avatar billede xenomorpheus Nybegynder
21. juli 2002 - 12:07 #5
1) At boote op på din Windows XP cd betyder bare at du starter computeren op, fra en cd, i stedet for at "boote", eller starte op fra din harddisk.

2) Lige når du har startet din computer trykker du nogle gange på "Delete" eller "Del" tasten, der efter kommer du ind i den så kaldte "BIOS". Så skal du ind i "Advanced BIOS Feat." , og derefter skal du ned og ændre "first boot device" til "CD-ROM". Så skulle det kører.

3) Eftersom at WindowsXP ikke kan formatere en disk til Fat32, og allerhelst vil kører NTFS ( Som også både er Hurtigere og mere sikkert , så vil jeg da skyde på at du kører NTFS.
Men for at finde ud af det højrekliker du på din harddisk i "Denne computer" og vælger "Egenskaber" og der vil du så kunne se hvilket system din harddisk kører.
Avatar billede xirrur Nybegynder
21. juli 2002 - 12:23 #6
jeg er NTFS...
men kan jeg ik dele min disc op i flere drev?? - og i så fald kan man så ik ligge styre system på 1 drev, programmer på et 2. om filer og spil på et 3.??
Avatar billede resten Nybegynder
21. juli 2002 - 12:24 #7
Jov og det kan du også med din cdrom følg den guide som kommer frem.
Avatar billede xirrur Nybegynder
21. juli 2002 - 14:00 #8
hvis man så vil skifte sin bios ud... hvodan gøres det så smartets med det samme først eller senere?? og hvordan gøres det?
Avatar billede resten Nybegynder
21. juli 2002 - 18:32 #9
Jeg tror du har fået det svar på det du spørger om.
Avatar billede resten Nybegynder
21. juli 2002 - 20:36 #10
:-)