Avatar billede fong Nybegynder
21. juli 2002 - 02:45 Der er 22 kommentarer og
3 løsninger

Kan ikke finde harddisk.

Jeg har installeret en Western Digital 80 mb harddisk i min pc, og windows 98 kan ikke finde den.

Den findes og vises i BIOS og under opstart, men viser sig ikke i stifinderen...

Den er sat (med jumpers) som slave til min primary HDD, og vises også som sådan i BIOS...
Avatar billede bongobride Nybegynder
21. juli 2002 - 02:47 #1
Er den formateret osv.? - For så skulle den gerne vises med det samme
Avatar billede fong Nybegynder
21. juli 2002 - 02:49 #2
Nej - den er ikke formateret, da jeg overhovedet ikke kan få adgang til den. Er der en måde at komme ind på disken?
Avatar billede bongobride Nybegynder
21. juli 2002 - 02:51 #3
Jepz - Med en startdiskette. Derefter kan du prøve at formatere drevet, og hvis den ikke kan det, så laver du bare en partition med fdisk.
Og så skulle den gerne virke :)
Avatar billede fong Nybegynder
21. juli 2002 - 02:55 #4
Ehhh.... Selv med en startdiskette kan jeg ikke finde drevet. Den viser sig i BIOS og bliver detected under opstart, men jeg kan ikke komme ind til det, hverken fra DOS eller win98. Der er ikke designeret noget drevbogstav til det. Jeg har kun mine 2 nuværende (1 partitioneret i 2 dele) og så mit CD-rom drev...

Tak for hjælpen, iøvrigt (c:
Avatar billede thufir Nybegynder
21. juli 2002 - 03:01 #5
Du skal gå ind i fdisk når du har bootet med startdisken.....

der skal du partitionere den! hvis den ikke er partitionerert kan du ikke se den i stifinder eller dos.....
Avatar billede thufir Nybegynder
21. juli 2002 - 03:01 #6
håber det hjælper :P
Avatar billede pentium4 Juniormester
21. juli 2002 - 03:03 #7
Du kan ikke se mere end ca. 10GB med Fdisk fra Win98's startdiskette.
Jeg måtte bruge WinXP-CD'en og Fdiske den derfra og så kan Win98 også se den bagefter.
Hvis ikke du har WinXP, kan du hente startdisketterne til den her: http://www.tweakup.dk/download/winxp.htm

Når du har DL den, skal du klikke på filen og så skal du have 6-7 disketter klar til at putte i maskinen efterhånden den spørger efter dem.

Den hedder vist nok ikke Fdisk i WinXP, men noget andet (kan ikke lige huske hvad), men du kan hurtigt se det, når du får booted op på dem.
Avatar billede bongobride Nybegynder
21. juli 2002 - 03:18 #8
I dos kan man ikke se den fulde størrelse af harddiskenm også selvom man er i fdisk, men det skulle nu virke alligevel
Avatar billede bongobride Nybegynder
21. juli 2002 - 03:19 #9
pentium -> Han skriver også at han har w98.....
Avatar billede bongobride Nybegynder
21. juli 2002 - 03:20 #10
fong -> Det er fordi at drevet ikke er formateret, eller partitioneret...
Derfor kan dossen ikke finde det.
Kan du finde den med fdisk?
Avatar billede bongobride Nybegynder
21. juli 2002 - 03:22 #11
Og fulgte der forrsten ikke også en diskette med drevet?
Det gør der nemlig med Maxtor harddiske, og det er rigtig lækkert...
Avatar billede fong Nybegynder
21. juli 2002 - 03:23 #12
Ok... Nu bliver det rigtigt underligt. Hvis jeg kører FDISK kan den kun finde min primary HDD og ikke slaven. Jeg kan med andre ord ikke komme i kontakt med slave-HDD på nogen måde. Og for at gøre det RIGTIGT sjovt, så kan jeg se i min Device Manager at jeg har to stk. 'GENERIC IDE DISK TYPE 47' installeret - så her kan de åbenbart godt se den...

Er det fordi der er en forkert driver til HDD? Jeg kan ikke hitte nogen hos Western Digital...
Avatar billede fong Nybegynder
21. juli 2002 - 03:24 #13
Og nej - ingen diskette...
Avatar billede pentium4 Juniormester
21. juli 2002 - 03:24 #14
bongobride -> Derfor kan man jo godt hente startdisketten til WinXP fra det link jeg skrev og Fdiske den og formatere fra den og når den så er delt op og formateret, genstarter man og installer Win98.
Såre simpelt.
Avatar billede bongobride Nybegynder
21. juli 2002 - 04:21 #15
pentium -> Rigtig nok, misforstod dig lige :)

fong -> Øhmm..... Underligt.... Hvad kan man så gøre?... Jeg aner det ikke, sorry
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 10:43 #16
Hvis han fdisker fra XP, skal han være opmærksom på han formatterer i FAT32 og ikke i NTFS, for ellers kan han ikke bruge den i Win98, så kan Win98 simpelthen ikke bruge den.

Så fdiske og formattere i FAT32
Avatar billede halifax Nybegynder
21. juli 2002 - 11:41 #17
Ligesom for XP gælder, at fdisk fra Win ME og kan se og behandle større diske end fdisk fra WIN98.
Alternativt kan derfor hentes en WIN ME bootdisk, så man er fri for at bruge 6-7 disketter som XP kræver
www.bootdisk.de
Avatar billede intel4004 Novice
21. juli 2002 - 12:13 #18
Fdisk fra windows 98 kan max se kapaciteter på 64GB derover viser programmet fejl i kapacitet.

Fdisk fra Win ME er løsningen og den kan du godt få af mig(selve fdisk.exe) hvis ikke det er brud af copyright loven...er det det??

Intel4004
Avatar billede fong Nybegynder
21. juli 2002 - 12:49 #19
Jeg prøvede at pille mit main HDD ud og så kunne jeg godt finde det nye HDD i FDISK. Der fik jeg så det problem at der kun vises 10 GB på drevet... Er FDISK fra en nyere version svaret eller skal jeg gå videre til XP eller 2K?
Avatar billede halifax Nybegynder
21. juli 2002 - 13:41 #20
Som jeg har foreslået i en kommentar er den letteste løsning en bootdisk fra WinME - eller blot fdisk fra samme.
intel4004 siger også at det er løsningen.....  Tak for det  :)

Det er vel næppe brud på copyright?.. Eller?  Du får vel fdisk.exe med i.f.m. download af en ME bootdiskette, som kan løse problemet.
Og hvad er forskellen så i forhold til at få filen fra en anden?  -  som intel4004 tilbyder.
Tvivlen burde vel være udryddet, såfremt du vælger download af Win ME bootdisk fra www.bootdisk.de
Avatar billede pentium4 Juniormester
21. juli 2002 - 14:09 #21
Når man ikke kan se mere end ca. 10GB med Fdisk fra Win98, så kan man vel heller ikke med den fra WinME. Men du kan med den fra WinXP og den kan du hente boot-disketter til på det link som jeg havde i et tidligere link.
Avatar billede halifax Nybegynder
21. juli 2002 - 14:16 #22
pentium4 - Der har flere gange tidl. på Eksperten været oplyst, at fdisk fra ME kan! Også bekræftet af intel4004 ovenfor.
Ingen tvivl om din ret i, at XP også kan.  -  Men hvorfor bøvle med 6-7 disketter fra XP, når een fra ME kan gøre det?
Avatar billede fong Nybegynder
17. januar 2003 - 12:17 #24
Takker mange gange
Avatar billede pentium4 Juniormester
17. januar 2003 - 21:27 #25
Osse herfra.