Avatar billede ikarus Nybegynder
22. august 2000 - 19:55 Der er 11 kommentarer og
4 løsninger

Intranet med Adsl , hvordan ?

Hej jeg har lige fået min ADSL idag og vil derfor lave min egne intranet.. men problemmet er at jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre.. kan nogen af jer forklar mig hvad det er nødvendigt ang. netkort, osv..
Takker
MV
Ikarus
Avatar billede poet Nybegynder
22. august 2000 - 20:10 #1
Ja, du skal jo have et netkort til hver maskine. Så skal de selvfølgelig sættes op mv.
Hvis du bruger ethernet (de små stik, der ligner telefonstik, men er lidt mindre) og du har mere end 2 maskiner, så skal du have en hub, ellers kan du nøjes med et krydset kabel.
Du kan også få et andet stik, BNC stikket (det er også en anden ledning), men det køber man vist ikke så meget mere.
Men ADSL er jo en internet forbindelse, så du skal have en maskine til at lege firewall/router (eller betale for en IP-adresse til hver af dine maskiner). Men opsætningen af sådan en fætter er der nok en del andre her på eksperten, der kan forklarer dig meget bedre end jeg kan.
mvh.
Poet
Avatar billede spacey Nybegynder
22. august 2000 - 20:36 #2
Poet>>> Det er forkert at ethernet stik er mindre en telefonstik, det er faktisk omvendt, telefonstik er mindst!
Avatar billede poet Nybegynder
22. august 2000 - 20:38 #3
*tænker lidt (knirk, knirk)* hmm, du har jo selvfølgelig ret, spacey...
Avatar billede fumes Nybegynder
22. august 2000 - 21:17 #4
ikarus - Hvad har et intranet at gøre med at du har fået ADSL?

Intranet betyder at det er et INTERNT net som INTET har at gøre med internettet...

Du skal lave et netværk internt imellem dine maskiner, og så sætte en webserver op - IIS / Apache eller andre - og så skal du jo bare igang med at programmere
Avatar billede gozar Nybegynder
22. august 2000 - 23:14 #5
hvis det er hos wol, du har fådet din adsl forbindelse, har du jo \'lånt\' en coso router.

Så skal du have netkort til de andre computere. i dette tilfælde skal det være Twistet pair (rb 45 amrikanske telefon kabel) Netkortet skal smækkes i, computeren, og over til cosco routeren. Hvis der ikke er nok porte, til hver computer skal du til at investere i en hub også. Og så burte det sådan set køre for fuld hammer!!

Hvis du så ikke, har fået fra wol. har du sansynligvis ikke router med. Så skal du bruge en server, med 2 netkort i. eller gå ud og investere i en router til 2000-6000 kr.

\'Serverne\' skal sikkert være med win98se. Og så er jeg lost. for jeg kar aldrig brugt win98se, til server.

Når du siger intranet, mener du så at alle computerne skal have adgang til internettet. Eller vil du bare have et internt internet. Og kun kan gå på internettet med en ænkelt pc.!!

Hvis du mener det sidste, så se bort fra det med routeren. så vil det sådan set virke som intranet.

Med mindre du køre med win98 /98se skal du angive ip nummere, og undernetmaske på alle maskinerne.

Kontrol panel/netværk/tcp/ip protokol og skriv et ip nummer. Eks 192.168.0.1
Og undernet masken 225.225.225.0 Undernet masken skal være den samme på alle computerne. Med untagelse, hved det netkort hvor adsl forbindelsen kommer ind.

Hvis alle computerne er wind98 /98se kan du med fordel sætte den til Automatisk tildeling af ip nummer. Win98/98se kan nemli tildele sig selv ip mummere, så de passer sammen og kan finde hinanden under andre computere.
Du skal dog være opbærksom på at hvis du vil dele filer, med andre computere i dit eget netværk. skal du have slået fil og udskrifts deling til. Samt alle computerne skal være i samme arbejdts gruppe.
Avatar billede gozar Nybegynder
22. august 2000 - 23:25 #6
Jeg vil lige sige, at det er klart at fortrække at bruge twisted pair i stedet for Bnc. For det første, er Enderne, mere tykkere, og dermed svære at trikke igennem mure. For det andet, skal de sede i serie, med et T stykke på hver computer og en therminator hver sin ende. Og hvis forbindelsen mellem computerne bliver afbrudt. Eks ledningen knækker endeni eller en pc bliver pillet fra, står netværket stille. indtil \'fejlen\' bliver fundet!

Met twisted pair bliver det stjerne fordelt fra en hub. og der sker intet ved at en pc bliver pillet fra eller hvis kablet går i stykker. berøre det ikke andet en en pc!
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2000 - 00:20 #7
Server må gerne være windows 2000 hos cc. Så virker det hele meget bedre. Der skal ofres en gammel slæde af en PC\'er med windows 2000 på også skal den ikke lave andet end at pleje netforbindelsen. Min tekniker siger mist 133 pentium med 128 MB ram så går det. Det kan købes for mellem 1500 og 3000 bobs også lige operativsystemet.
Avatar billede gozar Nybegynder
23. august 2000 - 00:28 #8
Så vil jeg nu anbefale at købe en zyrix router istædet for til 2000 kr.

Med default opsætningen, skulde den lige være til at smække i netværket, uden de store problemer!
Avatar billede chanfan Nybegynder
23. august 2000 - 09:06 #9
Ikarus, med intranet mener du vel at du vil have flere maskiner til samtidigt at gå på internettet!
Det bedste er at anvende en router der kan håndtere NAT (Network Address Translation) som gør det muligt for dig at have flere ip-numre internt med kun et ip-nummer ud mod internettet.
Hvis du har købt ADSL gennem WOL får du en Cisco router og den kan håndtere NAT og pakkefiltrering (hvilket også giver dig sikkerhed). Ved denne løsning skal have en hub og et netkort for hver pc du vil have på nettet.
Har du derimod TeleDk\'s løsning som anvender et ATM netkort er du tvunget til at opsætte en proxy , Win2000 server eller en lan-lan router selv!
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2000 - 09:43 #10
gozar Det vil egenlig sige, at hvis man skifter 1-meg modem ( http://www.cybercity.dk/produkter/dsl/ ) ud med en ADSL-Router , så kan man lave det samme som med en zyrix router?

kr. 100,-+ om måneden i stedet for at skulle ud og investere kr. 2000,00 her og nu?
Avatar billede gozar Nybegynder
23. august 2000 - 11:35 #11
Ja det er nøjagtig det samme, der sker. Netstikket, skal i routeren. Og derfra fordeles til alle de andre computere. Der er DHCP server + WINS server + Dns server i sådan en dims. + Den er Default gateway... Alt hvad internettet har brug for. Men der er jo tilgængel ingen sikkerhed i det.., men så kan man bruge en pc til router.. Men det er en helt anden historie!!
Avatar billede grunken Nybegynder
23. august 2000 - 11:41 #12
Hvis vi nu taler rigtigt Intranet, så mener Ikarus måske at han har flere lokationer, med ADSL, og han vil måske koble disse lokationer sammen, og til dette formål er det jo nemmelig at man skal bruge \"routere\", sådan at han kan ringe lokale1 op fra Lokale2, men andre skal samtidig ikke have adgang til disse sider.

Men alle andre har jo fortalt alt om hvordan man sharer en internetforbindelse, så jeg er ikke helt med !

-Grunken
Avatar billede ikarus Nybegynder
23. august 2000 - 16:27 #13
Hejzaa .
Tjææ det var sådan at det er ikke mig det har fået ADSL men min nabo det har fået det, har har bare fået lov at låne min navn .
Han har fået ADSL fra TeleDk og det han vil er at have flere maskiner til at have adgang til internet igennem det ene maskine.
De bor i kollektiv og vil have at de andre vener også kan komme på nettet og så deler de regning.
Smart hein.. men som i siger det kan ikke lad sig gøre uden en store investering i et proxy eller router.
Så jeg takker i hans navn for alle svarene.
Vh
Ikarus
( ps. jeg har min stofanet, den er hurtiger end ADSL : 25.6 kbps (STOFANET : 100 kbps i gennesnit )og det koster 200 kr om mdr og har 2GB fri trafik om mdr ! )
Avatar billede chanfan Nybegynder
24. august 2000 - 08:32 #14
ja, så har naboen et ATM-netkort og så skal han sætte en proxy op. Enten på hans egen maskine eller en dedikeret server/router. Han skulle have taget TeleDK\'s ADSL PRO istedet, det koster 75,- mere om måneden men indeholder en dedikeret router...
Avatar billede preben.m Nybegynder
07. september 2000 - 16:54 #15
Det skal lige sige for en ordens skyld at både BNC og RJ45 (twisted pair) kan være ethernet. Ethernet bestemmes af hvilke netkort der benyttes. RJ45 er blandt andet også benyttet til TokenRing.