Avatar billede kazz_gee Nybegynder
15. juli 2002 - 21:06 Der er 13 kommentarer

Problemer med removal af 1 harddisk...

Hej...

Efter at have installeret begge mine disks, skal jeg nu fjerne den der sad i fra fødslen. Jeg tog den på 10 gb ud, hvorpå styresystemet lå på, og satte 80gb'en over i dens slot, og satte den op til MASTER i bios.. Nu skulle jeg så kunne installere win2000, men problemet er at bios'en ikke kan boote fra CD, da den åbenbart (NU) kun kan se diskette drevet...???!
Hva faen sker der??
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. juli 2002 - 21:31 #1
har du opgraderet din bios så den kan fatte at der nu sidder en stor HDD, ret nødvendigt.
Har du fdisket og formateret 80Gb HDD?
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. juli 2002 - 21:53 #2
Du skal sikkert også sætte den til master på jumperne på HDD´en...
Avatar billede kazz_gee Nybegynder
16. juli 2002 - 13:06 #3
Altså da 80GB'en var slave virkede det da fint?? Jeg HAR sat jumperen til master på HDD'en... Det er bare mærkeligt at BIOS'en ikke kan se mit DVD-ROM drev nu, bare fordi jeg har fjernet den gamle harddisk..

Jeg formaterede 80GB'en da den var slave, og partionerede den.. Jeg vil nødig formatere den nu, da min gamle HD er back-up'et på den...
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2002 - 13:48 #4
sidder dit DVD drev som master på den sekundære controller?
Avatar billede kazz_gee Nybegynder
16. juli 2002 - 15:43 #5
Hvordan ved man om den er det?? Altså jeg har overhovedet ikke pillet ved andet end at fjerne den gamle, sætte den nye i, og sætte den nye til master med jumperen. I bios'en skriver den "Unknown Device" - BÅDE ved den nye HD og DVD drevet... Hvis jeg prøver at ændre det kan jeg vælge imellem en masse forudinstillet størrelser, men det er vel ligemeget når det bevæger sig fra 1 til 65 MB eller deromkring... jeg har bare sat dem på AUTO. Altså Harddisk på AUTO i Primary 0 og DVD på auto i Secondary 0... og DVDen har jeg altså ikke pillet ved...
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2002 - 16:14 #6
går ud fra at du nu kun har HDD 80 på Primær controller 0 og at den er sat som master, husk at du skal bruge et 80 leders kabel til den nye HDD.

Jeg går endvidere ud fra at DVD er sat som master på sekundær controller 0 som du skrev.

har du flere HDD og CD-crev siddende eller er ovennævnte det eneste?

Hvor gammel er din computer og har du opgraderet din bios?

Har du prøvet med andre controllerkabler, de gamle kan svigte, check også en ekstra gang at de vender rigtigt, den stribede del på kablet er nr. 1 og skal sidde nærmest strømstikket til enheden (HDD & DVD)
Avatar billede kazz_gee Nybegynder
17. juli 2002 - 09:39 #7
Altså here's the deal:

Da jeg satte 80GB'en i som slave og 10'eren som master (det kabel og den strømforsyning 10'eren brugte var forlænget, så 80'eren også kunne bruge kablet) virkede det fint! BIOS'en kunne sagtens identificere 80'eren som harddrive. Da jeg så piller 10'eren ud og sætter 80'eren på dens plads, og sætter jumperen til master, så kan BIOS'en kun skrive "unknown device" og der står ikke længere "CD-Reader" i Secondary Controller 0... Nu har jeg så sat den gamle i igen, og 80'eren som slave, og nu virker det fint igen! Er det ikke ret mærkeligt!??

Min computer er ca. 2 år gammel til november, og nej jeg har ikke opgraderet min bios...
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2002 - 10:47 #8
Jo, det lyder godt nok mærkeligt, men jeg syntes stadig du skulle opgradere din bios, der kan sagtens være en bug i bios der giver det mærkelige resultat.
Avatar billede kazz_gee Nybegynder
17. juli 2002 - 13:49 #9
Upgradere bios?? Er det det samme som at Flashe bios? For det har jeg hørt er MEGET risikabelt...??
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2002 - 14:05 #10
ja, det vil sige at flashe bios, man skal blot tænke sig godt om inden man gør det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2002 - 14:06 #11
Lav først en startdiskette. I Windows 9x skal du bruge Start  - kør - MS-DOS-Prompt > skriv 'Format A: /s'  (Husk at sætte en tom diskette i diskettedrevet)
Hvis du kører med Windows 2000/WinXP så kan du hente en på www.bootdisk.com

Når du har hentet Bios opdateringen, skal den måske pakkes ud. Brug f.eks. winzip fra www.winzip.com
Pak filerne ud på disketten. Hvis der ikke er noget opdateringsprogram med i pakken, skal du hente det samme sted som du hentede biosopdateringen.

Sæt disketten i diskettedrevet, og genstart computeren. Der bliver nu startet op på disketten. (Hvis der ikke bliver startet på disketten, skal du rette startrækkefølgen i bios til, A/C/CD-ROM)
Når du ser A:\> skal du starte flash programmet. Det kan f.eks. være du skal skrive 'navnet_på_flash_programmet bios_fil.bin' og så følge anvisningerne som programmet kommer med.

Når du er færdig, slukker du helt for computeren. Starter op igen, og går ind i bios. (Tryk Delete ved opstart)
Her vælger du så punktet 'Load bios defaults' eller lignende. Husk Save & Exit.

Obs: Det kan være en risikabel operation at flashe bios, men man kan købe en ekstra bios som indsættes på bioskredsens plads og som laver en kopi af din gamle bios.

Læs mere om den her http://www.tweakmax.com/html/biossavior/biossavior-1.cfm - den hedder IOSS RD1 BIOS Savior

Den kan købes hos www.kope.dk
Avatar billede kazz_gee Nybegynder
17. juli 2002 - 16:26 #12
Lad os lige glemme den flash-ting... :)

Men jeg forstår bare ikke hvorfor BIOS'en godt kan se 80GBen når den gamle HD er i, men ikke hvis KUN 80GBen er i... Kan det evt. virke hvis jeg går ind i BIOS og slår begge to fra, og SÅ skifter den gamle ud med den nye?? Det gjorde jeg nemlig ikke første gang, der slukkede jeg bare computeren og skiftede harddisks og gik ind i BIOS...

?
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2002 - 17:20 #13
det var da værd at prøve, når du nu ikke lige har lyst til at opgradere.

Du kunne også resætte bios, flyt jumperen eller pil batteriet ud et minuts tid.