Avatar billede kazz_gee Nybegynder
08. juli 2002 - 14:40 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Installation af Harddisk i en Dell Precision 220.

Hej,

Jeg har lige bestilt en "Western Digital 80.0 GB - UDMA/100 - 7200/8096KB, Caviar 800JB" i bulk-indpakning. Nu er spørgsmålet så hvad jeg skal ud og købe af kabler osv, da de jo ikke følger med. Min Dell har et desktop-kabinet, og når jeg åbner svinet ser det ret kompakt og uoverskueligt ud. Min nuværende HD er en 10gb, så spørgsmålet er om det bedre kunne betale sig bare at pille den nuværende ud, og sætte den i min gamle gamle Dell 200mhz MMX...
Hvis vi siger jeg gør det, så er den nye jo ikke formateret endnu, så kan man godt det? Altså bytte harddisks, og så formatere den via. opstart???

Mvh. Kasper
Avatar billede bad24 Nybegynder
08. juli 2002 - 14:43 #1
ja men en startdisk kan du formatere.
MEn du skal først køre Fdisk da den jo er HEL tom.
Du kan købe nogle runde IDE kabler, når du nu siger den er meget kompakt. (hvis du da ikke vil beholde 10gb. disken!

//Lars
Avatar billede pentium4 Juniormester
08. juli 2002 - 15:19 #2
Hvor mange partitioner skal du dele den i???
Avatar billede pentium4 Juniormester
08. juli 2002 - 15:22 #3
Og evt. i hvilke størrelser? For så kan jeg lave en vejl. til dig, hvis ikke dig, hvis ikke du er så god til Fdisk...
Avatar billede bad24 Nybegynder
08. juli 2002 - 15:49 #4
han kan da bare starte fdisk og sig opret dos partention, Genstare og formatere. Så installere den OS han vil bruge, hvis det så er XP, vil jeg vente med at formatere til man kommer til det punkt hvor man kan slette partioner!

//Lars
Avatar billede pentium4 Juniormester
08. juli 2002 - 16:05 #5
Hvis han ikke kender Fdisk ret godt, er det da ikke sikkert at han kan dele den i flere partitioner og jeg kan da ikke tro, at han vil have en stor på 80GB og det vil han jo få, hvis han gør som du skriver.
Avatar billede bad24 Nybegynder
08. juli 2002 - 16:08 #6
hvorfor ikke En stor på 80gb.
Det gør jeg da.
Har ingen probz.
Avatar billede pentium4 Juniormester
08. juli 2002 - 16:11 #7
Jeg ville fortrække, at dele den i 3-4 partitioner for hvis du får virus eller der sker noget andet med disken, så skal du ikke formatere det hele, men kun den partition som det er galt med.
Avatar billede bad24 Nybegynder
08. juli 2002 - 16:16 #8
Okay vil give dig lidt ret, men hvis den køre som Slave og han har installeret et antivirus og en firewall. Vil der ikke gå noget galt der!

/Lars
Avatar billede kazz_gee Nybegynder
08. juli 2002 - 20:46 #9
Jeg kører XP.. Spørgsmålet er om jeg ikke kan proppe den ind i kabinettet (hvis jeg kan!), og så bruge den medfølgende partionstingest når den spørger om jeg vil partionere...? Jeg har tænkt mig at dele den op i 3-4 a 20gb jo...
Kan i sige mig hvilke kabler jeg skal købe, hvor mange, evt. andre kabler? og hvordan jeg skal sætte dem til?
Avatar billede bad24 Nybegynder
08. juli 2002 - 21:27 #10
Avatar billede pentium4 Juniormester
09. juli 2002 - 03:38 #11
Sådan skal du gøre, hvis du vil have den delt i 4 lige store partitioner. (19-20GB) og du bytter den ud med den gamle. (Skal sidde som Master)

01. Start pc'en med en Win98 start-diskette
02. Skriv fdisk
03. Sig JA til store diske
04. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 1 (Opret primær dos-part.) skriv 25%
05. Tryk ESC
06. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 2 (Opret udvidet dos-part.) vælg resten
07. Tryk ESC
08. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 3 (Opret logiske drev) skriv 33%
09. Når den er færdig med det, skriver du 50%
10. Når den er færdig med det, vælger du resten
11. Tryk på ESC indtil du er ude i hovedmenuen
12. Vælg 2 (Angiv aktiv partition) og vælg Primær partition
13. Tryk på ESC indtil du er ude i A:
14. Genstart Pc'en med startdisketten i
15. Vælg start med cd-rom osv.
16. Skriv format C:
17. Skriv format D:
18. Skriv format E:
19. Skriv format F:
Avatar billede pentium4 Juniormester
09. juli 2002 - 03:43 #12
Sådan skal du gøre, hvis du vil have den delt i 3 lige store partitioner. (25-26GB) og du bytter den ud med den gamle. (Skal sidde som Master)

01. Start pc'en med en Win98 start-diskette
02. Skriv fdisk
03. Sig JA til store diske
04. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 1 (Opret primær dos-part.) skriv 33%
05. Tryk ESC
06. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 2 (Opret udvidet dos-part.) vælg resten
07. Tryk ESC
08. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 3 (Opret logiske drev) skriv 50%
09. Når den er færdig med det, vælger du resten
10. Tryk på ESC indtil du er ude i hovedmenuen
11. Vælg 2 (Angiv aktiv partition) og vælg Primær partition
12. Tryk på ESC indtil du er ude i A:
13. Genstart Pc'en med startdisketten i drevet
14. Vælg start med cd-rom osv.
15. Skriv format C:
16. Skriv format D:
17. Skriv format E:
Avatar billede pentium4 Juniormester
09. juli 2002 - 03:53 #13
Hvis du vælger at beholde den gamle, skal du springe det punkt over, som hedder "Angiv aktiv partition" og så skal du huske, at vælge punkt 5 i hoved-menuen og vælge HD nr.2 inden du begynder at oprette noget, så du ikke får slettet den forkerte HD.
Den skal så sidde som Slave, hvis den skal sidde på samme kabel som den gamle og enten som Master eller Slave, hvis den skal sidde på det andet kabel - Alt efter hvor ditCDrom-drev sidder.
Avatar billede pentium4 Juniormester
09. juli 2002 - 03:56 #14
Hvis den skal sidde sammen med den gamle HD, skal du ikke formatere drev C: for det er jo din gamle HD.
Avatar billede pentium4 Juniormester
09. juli 2002 - 03:59 #15
Du får "kun" ca. 76GB som du kan bruge og altså ikke 80GB som den oprindeligt lyder på.
Det er derfor jeg har skrevet ca.-tal.
Avatar billede kazz_gee Nybegynder
09. juli 2002 - 21:48 #16
Iøvrigt!!!! Jeg har nu partioneret svinet i XP, og har disse forskellige partioner og min gamle hd, hvor systemet ligger på.. Så ville jeg lige høre om det kan lade sig gøre at kopiere hele systemdrevet over på en af de nye partioner, så jeg trygt kan tage den gamle ud af kabinettet???
Avatar billede bad24 Nybegynder
09. juli 2002 - 22:07 #17
nej, det tror jeg ikke den vil gå med til.
Installer hellere fra ny, og smid et kabel fra den gamle dell (200mhz. eller hvad det nu var få en) og kopier de ting du manlger!

//Lars
Avatar billede pentium4 Juniormester
10. juli 2002 - 00:50 #18
Takker for point'ne.  Du kan ikke kopiere dit Windows-system over på den nye.
Du skal lave en ny installation og så kan du sætte den gamle HD i bagefter og kopiere det hele over på den nye undtagen Windows.

Hvis du har Fdisket den nye imens at den gamle også sad i, skal du når du har taget den gamle ud, lige køre Fdisk igen og gå ind i menu-punktet 2 og vælge den Primære partition til at være aktiv.

Husk, at den nye skal laves om til Master hvis du tager den gamle ud og sætter den nye der hvor den gamle sad før.
Avatar billede kazz_gee Nybegynder
10. juli 2002 - 21:13 #19
Ok.. Jeg tænkte nok det ikke kune lade sig gøre.. Det frusterende er, at jeg lige er flyttet fra jylland til kbh, og mine computer cder henter jeg først i uge 31, så jeg har absolut ingen mulighed for formatering før der... (er det røv? jeps)
Så der skulle tilfældigvis ikke være nogen af jer der havde en sikkerheds-kopi liggende af WinXP Pro - English (fortrinsvis)??
Avatar billede pentium4 Juniormester
11. juli 2002 - 13:55 #20
Her kan du DL boot-disketter til WinXP: http://www.tweakup.dk/download/winxp.htm  hvor du også kan Fdiske og formatere fra.
Avatar billede vorlonkosh Nybegynder
08. oktober 2003 - 09:58 #21
Nu kører mange Precisions med SCSI diske, da det er en arb. maskine.