Avatar billede morten100 Novice
03. juli 2002 - 21:44 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

.jpg til .gif

Jeg har fået det råd at når jeg skal lægge billeder ud på min hjemmeside (jeg er ny i faget), så skal jeg komprimere dem.  Hvis billedet er en tegning så kan det laves til .gif fil og det skulle af en eller anden årsag være bedre end .jpg.(?)  Det problem jeg er stødt ind i er at når jeg gør det i det program jeg har (Corel Photo House 5) så fylder det flere KB end da det var en .jpg-fil.  Det er vel ikke det der er meningen?
Da et rigtigt billede (.jpg) fylder det samme (i kB) hvadenten man bruger det i original størrelse eller formindsker det til 20% af originalen, så er fidusen vel at gøre billedet mindre kB-tungt.  Hvordan gør man det?
Avatar billede imperialcardinal Nybegynder
03. juli 2002 - 21:48 #1
lige netop corel photo house kender jeg ikke så godt
men du skal formindske dit farve antal 2colors/16colors istedet for 256 colors
jeg bruger selv
Paint shop pro
der kan du vælge hvilke farver du vil have med i filen
så kun de farve der bruges gemmes med i filen
og opnår store billeder
der fylder 1-2 kb
Avatar billede webmasterdk Praktikant
03. juli 2002 - 21:52 #2
Du kan meget let et programmet IrfanView ændre filer fra et format til et andet, du kan enda tage en og ændre en hel mappe i en håndevending.
det kan hentes på www.irfanview.com
Du skal bare starte programmet, trykke på din b tast, så vælge hvor billederne ligger, vælge en destinations mappe for de nye billeder.
Vælg Output format. og så bare tryk start
Avatar billede imperialcardinal Nybegynder
03. juli 2002 - 21:54 #3
det samme med paint shop pro batch convertion
Avatar billede morten100 Novice
03. juli 2002 - 22:01 #4
->Imperial..: Vælger jeg færre end 256 farver, så bliver kvaliteten  for dårlig og der kommer små "pletter" på billedet.
->web...: Jeg vender tilbage når jeg har fået kigget nærmere på irfanview.
Avatar billede imperialcardinal Nybegynder
03. juli 2002 - 22:04 #5
du vælger sikkert websafe
jeg bruger median cut eller optimized octree

og vælger ingen dither
Avatar billede morten100 Novice
03. juli 2002 - 22:04 #6
Hm, irfanview kan ikke vises ...........  Er du sikker på at det er stavet rigtigt?
Avatar billede morten100 Novice
03. juli 2002 - 22:08 #7
->imp...:"websafe", "median cut", "optimized octree"  sikke en masse ord jeg ikke kender.  Nå, det korte af det lange er vel at Corel ikke er særlig godt.  Hvad koster Paint Shop?  Og hvor kan det fås?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
03. juli 2002 - 22:09 #8
Hmm, underligt, en søgning på google giver den samme adresse!
Men den kan hentes direkte her: http://download.com.com/3001-2192-8209428.html (er ´testet!)
Avatar billede imperialcardinal Nybegynder
03. juli 2002 - 22:20 #9
Jo corel er fint til private uden store krav eks.
CorelDraw 9  vs. illustrator 9  halv pris for corel
Pris og kvalitet hænger sammen  ....

Paint shop pro 7 Fuld ver. sidste nye
koster
1125,-
der kan hentes 30 dages fuld demo hos www.jasc.com
Avatar billede imperialcardinal Nybegynder
03. juli 2002 - 22:20 #10
Avatar billede morten100 Novice
03. juli 2002 - 22:41 #11
Downloader irfan nu.  I må vente på svar indtil jeg får afprøvet det i løbet af i morgen.
1125,- lyder lidt pebret .......
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
03. juli 2002 - 22:56 #12
Her er adressen og den er gratis morten:
http://irfanview.tuwien.ac.at/
kompimeringsgraden kan du indstille under Options mens du saver.
.jpg fylder mindre og har alle farver, mens .gif kun har 256 farver, men bliver tit brugt på internet for thumbnails.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
03. juli 2002 - 23:23 #13
Når du bruger de forskellige filformater skal du overveje hvilket format der er det mest praktiske, skal du have billeder skal du bruge jpg, men til tegninger er det gif!
Kan anbefales at læse den her artikel:
http://www.webcafe.dk/artikler/webdesign/grafikformater/
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. juli 2002 - 09:29 #14
I princippet er det lidt unuanceret at sige billeder for sig go tegninger for sig, efter min overbevisning får du det bedste resultat ved at sammenligne hvis du er ny på området og derfor endnu ikke har erfarring i at se på det enkelte billede hvordan det vil fylde mindst. Dermed mener jeg gemmer en af hver og vurdere udfra hvor meget det fylder og hvor pænt det er.
Man kan sige at hvis du har et billede/tegning med få farver, ingen farveforløb osv. så kan du sagsten bruge gif. Men har du et billede med farveforløb, eller mange farver så som et fotografi, så skal du i jpg.

Gif komprimere således ved at reducere farveantallet, hvor at jpg formatet analysere billedet og udjævner forskelle imellem de enkelte pixels, eller rettere - den fjerne redundante data (gentagelsesdata) således den samme datainformation ikke gentager sig flere gange og dermed gør filen større uden egentlig grund.
Avatar billede morten100 Novice
05. juli 2002 - 00:08 #15
web...>den irfan jeg du henviste til downloadede jeg, men den virkede bare ikke.  Mit ACDSee program åbnede den og så var der bare en sort skærm.  Til gengæld så ....
claus...>den irfan ser ud til at virke og jeg må afprøve den i morgen (fredag); kan ikke umiddelbart se hvor under Options man kan komprimere billede/tegning.
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
05. juli 2002 - 01:44 #16
Nu har jeg efter en komplet nyinstallation ikke IrfanView mere. Vil ikke ha' for mange programmer men jeg er temmelig sikker på at Options>> står i dialogboksen når du gemmer en .jpg fil. Komprimeret bliver de ja altid, det er kun graden du kan variere.
Til internetbrug skal man nok kompremere meget, især når man går ud fra at modtageren kun har en 56K modem.
Mere professionelle programmer som Photoshop og CorelPaint spørger altid efter komprimeringsgraden i jpg, når du gemmer som eller SaveAs i engelske versioner.
Avatar billede morten100 Novice
05. juli 2002 - 11:20 #17
Sjovt nok så efter have brugt lidt tid på at lære irfan at kende, fandt jeg også ud af hvordan man komprimerer på Corel.
webmaster->Da dine links og downloads af en eller anden grund ikke virkede går pointene til claus, hvem jeg kan takke for en irfan der virker.
Håber ingen er meget utilfredse.
Avatar billede morten100 Novice
05. juli 2002 - 11:21 #18
Nå, claus har ikke "svaret".  Gør han det ikke inden i aften så ....
Avatar billede webmasterdk Praktikant
05. juli 2002 - 13:25 #19
morten100 >> Hvad mener du? mit andet link virker da udmærket!
Avatar billede morten100 Novice
06. juli 2002 - 00:32 #20
web...>Ja, linket virker, men det jeg downloadede virkede bestemt ikke.  Hvorom alt er, så var det jo dig der først anbefalede irfan.  Tadaa!  15 points.  Ok, det er ikke alverden ........
Avatar billede webmasterdk Praktikant
06. juli 2002 - 00:36 #21
Jamen, takker da også for de point, det fylder jo alt sammen lidt! :)
www.fotx.net/webmasterdk