Avatar billede hanloven Mester
01. juli 2002 - 00:29 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Encode af SVCD

Hej eksperter.

Jeg er ved at eksperimentere med at konvertere nogle hjemmevideoer til SVCD. Hvilke programmer gir mulighed for, frit, at vælge opløsning og bitrate ?

Jeg bruger TmpegEnc meget til VCD, men jeg syns ikke den har så mange faciliteter til Mpeg2 som jeg godt kunne ønske mig.

Håber på hurtigt svar :o)
//Hanloven
Avatar billede tobby Nybegynder
01. juli 2002 - 01:05 #1
En SVCD kan du ikke ændre opløsning på. Den er sat til 480x480 (Pal 480*576) - hvilket giver et glimrende resultat.

Jeg vil klart anbefale TMPGenc, du finder ikke noget, der er nemmere og kan mere.

Kig evt. her: http://www.vcdhelp.com/tools.htm#encoders - jeg har prøvet dem alle, og synes at TMPGenc er klart den bedste.
Avatar billede hermandsen Juniormester
01. juli 2002 - 10:39 #2
FlaskMPEG kunne evt. også bruges... :)
Avatar billede monstermand Nybegynder
01. juli 2002 - 10:44 #3
Adobe Premie - der kan du også nedloade en trial på 30 dage - kanon program
Avatar billede monstermand Nybegynder
01. juli 2002 - 10:44 #4
:o)
Avatar billede hanloven Mester
01. juli 2002 - 12:18 #5
Tobby: Jeg har prøvet Panasonic Mpeg encoderen. Den kan faktisk klare det, men jeg er ikke helt tilfreds med at man ikke kan justere lys / kontrast forholdene på videoen. Og jo, det ER muligt at ændre opløsningen på SVCD filer. Systemet er fuldt justerbart (har prøvet mange forskellige opløsninger, som alle fungere fint på min DVD afspiller). VCD derimod skal være efter helt bestemte normer.

Det jeg er interesseret i er et program der, som Panasonic, kan ændre opløsningen og bitrate og som samtidig har mulighed for justering af lys / kontrast.

Sagen er at jeg optager i 352*288, så billedet blir ret dårligt, når jeg derefter konvertere til 480*576. (Min maskine er desværre ikke hurtig nok til (ukomprimeret) at grabbe i en højere opløsning...

Hanloven
Avatar billede outsider Nybegynder
03. juli 2002 - 13:14 #6
nej, Flask Mpeg kan ikke bruges... Det er ikke en MPEG Encoder.
Avatar billede hermandsen Juniormester
10. juli 2002 - 20:43 #7
>>outsider
Så har du da brugt den forkerte version af FlaskMPEG... :)

Prøv lige at vælge: Vælg->Vælg Resultatformat->bbMPEG Encoder...

Og lige på engelsk for at gøre det internationalt:

Options->Select Output Format->bbMPEG Encoder

Tjek dine oplysninger en gang til! ;)
Avatar billede hanloven Mester
10. juli 2002 - 21:54 #8
Kan du konvertere avi filer i FlaskMpeg? Kender kun til at den kan klare Vob...
Avatar billede hanloven Mester
10. juli 2002 - 21:56 #9
Altså fra en Avi fil til Mpeg2, via bbMpeg..?
Avatar billede hermandsen Juniormester
10. juli 2002 - 22:12 #10
Den kan ikke konvertere fra avi, men fra diverse mpeg-formater...

For at konvertere fra avi til MPEG kommer du nok ikke uden om TMPGEnc... Kan findes på www.divx-digest.com

Den kan også klare de fleste formater! ;)
Avatar billede hermandsen Juniormester
10. juli 2002 - 22:14 #11
Ellers kan du jo tage den lange vej fra TMPGEnc til FlaskMPEG, men det burde ikke være nødvendigt... Tror bare du har sat TMPGEnc forkert op... :/
Avatar billede outsider Nybegynder
13. juli 2002 - 18:09 #12
Yeah! men det er ikke Flask MPEG der klarer arbejdet! bbEncoder er et commando baseret prog, du kan downloade for sig. Det er langsomt i forhold til TMPG Enc, som også er gratis!
Avatar billede hanloven Mester
17. juli 2002 - 22:21 #13
Har ikke glemt at uddele point. Jeg afprøver lige de forskellige muligheder. Har ikke haft så meget tid på det sidste. Vender tilbage hurtigst muligt...
//Hanloven
Avatar billede outsider Nybegynder
18. juli 2002 - 10:13 #14
hanloven, desuden ret! man kan ik importere avi i FlaskMPEG, det er et VOB til Avi eller mpeg. Altså en dvd ripper.
Avatar billede hermandsen Juniormester
18. juli 2002 - 12:41 #15
>>outsider
FlaskMPEG er IKKE en DVD-ripper, hvilket også fremgår MEGET tydeligt at hjemmesiden... En DVD-ripper er et program der kan fjerne kopi-beskyttelsen på dvd'en og lægge en ubeskyttet version over på harddisken... FlaskMPEG laver "kun" konverteringsarbejdet.

Det er samtidig heller ikke kun vob (som jo er MPEG2) den kun konvertere fra, men også MPEG1. ;)
Avatar billede outsider Nybegynder
18. juli 2002 - 19:56 #16
nej, det er ik en ripper, sorry! men altså til at konvertere Dvd til avi/mpeg. og grunden til det står så tydeligt i readme, er jo at forfatteren ikke vil risikere noget. Så han kan jo ik bruge det!
og som sagt er det ikke FlaskMPEG da tar sig af mpeg encodingen.
Avatar billede hanloven Mester
18. juli 2002 - 20:17 #17
Jeg har rimelig meget styr på FlaskMpeg programmet. Og jeg er også meget sikker på at det ikke kan bruges til mit formål.

Det jeg gerne vil konkret er følgende: Grabbe video i 352 * 288, redigere det i Premiere og derefter konvertere det til Mpeg2, i samme opløsning. (Det mest optimale ville jo selvfølgelig være at grabbe i 480*576, som tobby snakkede om, og så konvertere det til Mpeg2. Men min maskine er desværre ikke hurtig nok til det).

Problemet er jo at billedet ikke bliver ret godt hvis jeg konvertere 352*288 til 480*576.

Har prøvet at kigge lidt på TmpegEnc, som jeg har brugt meget til Mpeg1, men jeg syns ikke jeg kan sætte den op til det.
Avatar billede hermandsen Juniormester
19. juli 2002 - 17:02 #18
Hvad er problemet? Hvor er det du ikke kan sætte den rigtigt op?
Avatar billede hanloven Mester
19. juli 2002 - 23:46 #19
Jeg har lige fundet ud af hvor det er gaaet galt. Hvis jeg vaelger profilen unlock - i stedet for Pal SVCD kan jeg faa lov til at aendre alt, lige fra oploesning til bitrate. Tak for de mange gode forslag.

Nu er det ogsaa gaaet galt med mit danske tegnsaet. Kan ikke skrive ;'[ laengere.... LOL m[ jeg lige f[ kigget p[.....

Thanks again - deler lige nogle point ud.
//Hanloven.