Avatar billede vest Nybegynder
27. juni 2002 - 12:53 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

DVD brænder, hvor gode er de egentlig.

Jeg har et har et videoredigerings kort fra Pinnacle "Studio DVplus" + et godt DV camera med dv ind og udgang.
Mit problem er at jeg godt kunne tænke mig at brænde mine hjemmevideo'r over på dvd rom, men jeg kender ikke nogle som har erfaring med dette!
Jeg har så mange spørgsmål at jeg snart ikke ved hvor jeg skal begynde, men her er nogle til at  starte med.

1. Kan man brænde direkte fra videokameraet med DV out, over på dvd skiven, eller skal man have det lagt over på hardisken først?

2. Er sådan en dvd brænder så god at den er pengene værd, eller skal man vente til de er blevet billigere og måske også mere stabile, hvis de da ikke allerede er stabile?
27. juni 2002 - 12:58 #1
1. Du skal helt sikkert lægge den over på HD først.

2. de nuværende fungerer udemærket, men det er ligeså sikkert at de bliver billegere og bedre med tiden. men hvilken tid ?? det ved kun udviklerne og producenterne. de virker nu - og så er de vel pengene værd
Avatar billede nuki Nybegynder
27. juni 2002 - 13:02 #2
Hmmm mener det tager en hel eftermiddag bare for at brænde en skive
Avatar billede vest Nybegynder
27. juni 2002 - 13:11 #3
Findes der nogle videoredigerinskort hvor man få det sine videoklip direkte over i DV format, for det tror jeg ikke man kan med mit, den vil vist nok kun gemme det i avi format og så kan den kun optage ca. 20 minuter af gangen! Programmet jeg bruger til dette hedder noget med Ulead videostudie.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
27. juni 2002 - 14:12 #4
1. jeg tror du er nødt til at lægge det over på harddisken først.
og hvis dvd'en skal kunne afspilles i en "normal" dvd afspiller, skal filen lige laves til mpeg2 formatet først.

2. det kommer an på om dit behov er stort nok til at betale de 5000,- en dvd brænder koster.
stabiliteten skulle ikke fejle noget.
det skulle tage mellem ½-1 time at brænde de 4,7 gb der kan være på en dvd.

hvis du vælger at investere i en dvd brænder så køb en der kan brænde på dvd+r skiver. de skulle være de mest kompatible
Avatar billede hanloven Mester
28. juni 2002 - 08:24 #5
Anskaf evt. programmet Roxio VideoPack 5. Det er et genialt program til både VCD, SVCD og DVD. Du konvertere dine videoer til Mpeg2 (evt. med TmpegEnc - findes på www.vcdhelp.com) og du vil derefter være klar til at lave en DVD skive.

VideoPack programmet kan også selv konvertere filerne til Mpeg2, men det er sikre at bruge en ekstern konverter, da Videopack kun laver en midlertidig fil, som slettes efter brænding. (Hvis noget går galt vil den starte forfra...).

Der er ikke umiddelbart nogen krav til bitrate osv., når vi snakker DVD. Programmet kræver bare en Mpeg2 fil for at kunne lave en DVD skive.

Du kan ligeledes lave menustyring osv. - Ligesom de "originale" DVD'er...

//Hanloven
Avatar billede the_email Nybegynder
28. juni 2002 - 19:12 #6
lytter lige med...
Avatar billede henninga Novice
01. juli 2002 - 02:00 #7
Dit 2. spørgsmål:
Når du henter ind via FireWire til harddisken gemmes det som en AVI-fil men i DV format. Hvis du checker egenskaber>Detaljer for filen kan du se hvilket codec der er benyttet (DVSD er Pinnacle DV500 codec).
Når du bruger Windows98 kan filerne ikke være større end 4 GB og det er ca det samme som 20 minutter video. Hvis du vil have større filer skal du bruge Win 2000 eller XP som kan lave filer op til 2TB (2000GB).
ULead videostudie er et udmærket program, men de findes da bedre - f.eks Adobe Premiere.
Avatar billede vest Nybegynder
04. juli 2002 - 12:02 #8
Tak for hjælpen  :-)