Avatar billede wip Nybegynder
16. juni 2002 - 21:45 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

billede der fylder mindst muligt, med super kvalitet

Jeg har et alm. godt digitalt camera, mine billeder fylder mellem 300 og ca. 600 kb. hvordan får jeg dem til at fylde mindst muligt men samme billed kvalitet.
Ps. jeg har et bredt udvalg af programmer med div. filtyper.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2002 - 21:47 #1
Jeg ville vælge *.jpg filformat
det er flot kvalitet
og den fylder ikke særlig meget
Avatar billede spunk13 Nybegynder
16. juni 2002 - 21:47 #2
Hvilket format er de gemt i nu?
Avatar billede spunk13 Nybegynder
16. juni 2002 - 21:49 #3
Ok, glem den kommentar(havde ikke læst sætning nr. 3 :)
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
16. juni 2002 - 21:55 #4
Din problemstilling er en smule tricky, da jo mindre billederne fylder, jo dårligere kvalitet er de i... Det er svært at se denne forringelse af kvaliteten - det kommer jo pgså an på hvad du skal bruge billederne til.

Men den bedste måde at komprimere dem på er at åbne dem i Photoshop og vælge "Save for Web". Du kan så vælge forskellige filformater. Du burde nok vælge JPG og herefter prøve dig lidt frem med "Quality"-indstillingen. Den går fra 0-100, og prøv at ligge den på ca. 20

DGP
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2002 - 21:55 #5
Prøv at konvetere det til jpg og kig på forskellen....
Den er ikke stor
Avatar billede wip Nybegynder
16. juni 2002 - 22:02 #6
Den gemmer som standart i jpeg format
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
16. juni 2002 - 22:04 #7
Via understående kan du optimerer dine jps's og gif's onLine. Hvis du giver den lidt tid, så kommer den med flere forskellige forslag, hvoraf du selv kan vælge det, du synes bedst om.

Konverter dit billede til jpg og upload det via: http://www.spinwave.com/crunchers.html
Avatar billede wip Nybegynder
16. juni 2002 - 22:13 #8
spørgsmål til DENGALEPOSE, jeg har psp ver 7,? og kan ikke finde "save for web" hvilken version skal jeg bruge ???
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
16. juni 2002 - 22:18 #9
Jeg bruger Photoshop 6.0, og der ligger det under File som nr. 8 på listen

DGP
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
16. juni 2002 - 22:19 #10
Her er en 'jpg optimizer', hvor du kan optimere dele af billederne også:
http://www.xat.com/jpegopt/index.html
Avatar billede ..musse.. Nybegynder
16. juni 2002 - 23:27 #11
.... "save for web" er den bedste måde at få det bedste resultat. Og jpeg er det bedste format. Men det kommer jo meget an på hvad du skal bruge billederne til. Billeder fra digicams kommer jo ud i en høj opløsning, derofr de fylder meget.. (ca 300 dpi) Hvid du skal bruge billederne til web er 72 dpi nok.

/Musse
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
16. juni 2002 - 23:32 #12
Tak for point :)

DGP