12. juni 2002 - 13:23Der er
38 kommentarer og 8 løsninger
Matematik eksamen
Hejsa!
Jeg så er det jo imorgen jeg skal op til matematik i folkeskolen. Jeg har egentlig fint styr på matematikken, men kom lige til at tænke på om nogen af Jer måske lige lå inde med en smart men samtidig vanskelig udregning, som kan bruges stort uanset hvad jeg kommer op i. Også hvis i har nogle gode fif til hvad jeg skal komme mest ind på modtages med kyshånd ;o) Håber at nogen kan hjælpe. :D
Er det mundtlig eller skriftlig eksamen? Går ud fra det er mundtlig :)
Det bedste du kan gøre er (Ud over at kunne din matematik selvfølgelig :) at virke afslappet, og give så detaljerede svar som muligt. Hvis du bliver spurgt om noget nytter det ikke meget bare at slynge svaret 265,789 ud, det vil ikke gøre stort indtryk, istedet vil det være en god ide at komme med en lidt længere forklaring, du skal næsten ligefrem få læreren til at stå og kigge forvirret på dig :)
Nu har matematik aldfrig været min store favorit, men til fysik/kemi eksamen brugte jeg samme metode, hver gang jeg blev spurgt om noget jeg ikke anede noget om, slyngede jeg istedet en lang forklaring ud om hvad det mest sandsynlige svar ville være. På den måde kan læreren se at selvom du måske ikke kan hele bogen uden ad, så er du kreativ og kan finde ud af løsningen ved ganske almindelig logisk tænkning :) Det tæller meget højere end at kunne bogen uden ad *gg*
En speciel udregning der virker hver gang? Tvivler på sådan en findes :)
Hvis det derimod er skriftlig... Der gælder det kun om paratviden, bare husk så mange formler som muligt, og tag det roligt... Personligt gik jeg totalt i sort ved den skriftlige matematik eksamen, fik kun svaret på 5 af opgaverne før jeg var nødt til at forlade lokalet :) Så træk vejret en gang imellem, og tag det roligt... Gælder også mundtlig eksamen for den sags skyld :)
Og forresten : Kryds fingre når du begynder, og håb på at få en opgave om et emne du specielt godt kan li' :) Måske er jeg bare overtroisk men det virker tit og gør ingen skade *gg*
Husk nu A`2 + B`2 er lig kvadratroden af C`2. Phytagoras læresætning kan det aldrig gå galt med. Kig også i Alfa-Omega og slå Herons formel op!!! Hvis der står fire opgaver på dit papir og de tre handler om det samme inden for udregninger så lad være med at tage nr.3 tag istedet nr.4 Opgaver der ikke står på papiret, tæller også hvis der ikke er flere opgaver.
Det gode ved mundtligt matematik i folkeskolen er, at det foregår meget afslappet i forhold til de andre mundtlige eksamener, eksempelvis dansk og andre sprog, hvor det kun er dig der er inde. I mat er der flere grupper inde samtidig og det kan ofte afhjælpe den værste nervøsitet.
Hvis der er en computer i nærheden, så husk at bruge den. Det er næsten ligemeget hva du bruger den til, bare det har noget med matematik at gøre. Det trækker nemlig meget op at du kan bruge et "nymodens" værktøj.
Så vil jeg sige at du skal huske og lave en dispositon, det er også noget de er glade for :D Du kan eventuelt lave en liste over de forskellige emner du har lært. På den måde kan du hurtit gå den igennem og se hva du kan proppe ind under emnet.
Der er stor forskel på matematik eksamen i hhv. folkeskolen, gymnasiet og universitet og her snakker jeg om den mundtlige. Du spørger om nogle ville formler som du kan brillere med under eksamen har jeg ret? Jeg tror ikke du kan finde noget som er smart og som hører ind under alle kategorier.
Men f.eks. kunne du jo vise hvordan man f.eks. kan finde en tangent til en parabel(i et givet punkt) eller finde arealet under grafen... Dette kræver hhv. differential-, og integralregning - og kan du vise sådan noget FEJLFRIT i folkeskolen får du ikke under 11(hvis ikke 13), dette er matematik på hhv. B og A-niveau.
Diff og int-regning kræver at du har styr på algebra og almindelig regneregler, og samtidig at du forstår den grundlæggende teori for nogle type funktioner...
Det var mine forslag, men du kan ikke lære det på en aften, så kig lidt på det rigtige pensum og fyr den af der istedet...
Findes der en formel til udregning af en rumdiagonal???
Jeg ved det kan gøres ved at bruge pythagoras til at finde diagonalen på grundflade arealet, og så herefter finde rumdiagonalen vha. pythagoras endnu en gang.
Men findes der en formel hvormed man kan udregne rumdiagonal, når man kun kender højde, længdé og brede???
Jeg havde en klasse til eksamen for en uge siden. Den mundtlige eksamen er en "hyggelig" eksamen, hvor man taler om tingene. Sørg for et godt overblik og en god planlægning af det, du vil foretage dig i løbet af de to timer. Vis gerne så forskellige matematiske vinkler på opgaven, som du kan komme i tanker om - gerne i samarbejde med en kammerat, hvis I er to på holdet. Men eksamen er ikke en eksamen i holdsamarbejde - det er en matematikeksamen. Hav god fantasi. Find gerne på flere mulige arbejdsopgaver end dem, der eventuelt lægges op til i opgaveformuleringen. Husk, at opgaveformuleringens ideer KUN er ideer. Bryg selv videre. Vis hvad du kan.
En opgave skal helst være noget, der kan have en vis interesse. Og da de fleste af os anvender en cykel hver dag, er det vel ikke nogen helt dårlig ide. Har du noget imod sådan en opgave? Det var måske bedre med en opgave i en Ferrari?
en retvinklet trekant er et halvt rektangel hvor trekantens hypotenuse er diagonal i det rektangel. og den kan vi regne ud med putagoras. flad_diagonal^2 = bredde^2 + længde^2
så stavler vi rektangler oveni hinanden så det bliver en kasse der så også har en højde. den højde står vinkelret på den hypotenuse/diagonal vi tegnede langs bunden af kassen, så nu har vi en ny retvinklet trekant, men en rum-hypotenuse der går fra det ene hjørne forneden til det modstående hjørne foroven. rum_diagonal^2 = flad_diagonal^2 + højde^2
og så indsætter vi bredde^2 + længde^2 istedet for flad_diagonal^2
rum_diagonal^2 = bredde^2 + længde^2 + højde^2
og det kan man så fortsætte med igennem såmange dimensioner man vil. ( men man kan nemt få ondt i hovedet af at prøve at forestille sig dem, så lad være med det optil eksamen :-))
Er der nogen andre der ved hvad hvad denne fomel hedder???
rum_diagonal^2 = bredde^2 + længde^2 + højde^2
/Daniel
Synes godt om
Slettet bruger
12. juni 2002 - 21:40#32
hvis de stiller dig et hurtigt regnestykke og du er forvirret, så slyng et tal ud hurtigt. Lærer og censor vil nemlig ikke være bekendt at bruge længere tid på at regne det efter...
muta >> vil du ikke lige ??? hvis de stiller dig et hurtigt regnestykke kender de svaret allerede og har det liggende på et stykke papir foran sig. regn det ud og fortæl resultatet.
Tak for point =) fik 8 =( kom op i sin og cos kurverne... selvfølgelig det eneste jeg ikke havde læst på...
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.