Avatar billede xperimentet Nybegynder
12. juni 2002 - 01:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Videoredigeringsprogram og ......

Jeg vil gerne høre hvad i vil forslå. Jeg har et video kamera (JVC GR-DVL 309), hvor der er et DV in/out fireware port, som jeg gerne vil bruge, til at få mine video optagelser over på harddisken. Hvad skal jeg bruge, af hard / software ??
Avatar billede Noone Nybegynder
12. juni 2002 - 02:06 #1
Du KAN bruge et af pinnacles Studio DV pakker.. Der er både kort og program med.
Avatar billede henninga Novice
12. juni 2002 - 23:58 #2
Et knaldgodt program til redigering er Premiere fra Adobe.
Hvis du kun skal bruge DV in/out kan du købe et billigt FireWire kort (ca 350 kr) - sådan et er standard og driverne leveres af Microsoft. Hvis du kører W98 SE eller XP er driverne med på CD'en.
Hvis du køber Studio DV fra Pinacle får du oven i købet osse et simpelt redigeringsprogram med, som fint kan bruges til at klippe og lægge tekster ind på din færdige video.
Vil du derimod klippe mere proff videoer kan du vælge DV500 fra Pinacle som er med både DV og analog ind og udgange og leveres med den nyeste Adobe Premiere.
Prisen er selvfølgelig en anden. Studio koster i billigste version ca. 700 kr og DV500 ligger omkring 7000 - men priser kan du checke ved www.edbpriser.dk
Avatar billede blueprintz Nybegynder
13. juni 2002 - 09:19 #3
Premiere er et rigtig fint semi-professionelt program.

Pinacles produkter er spild af penge når du har firewire, og så "snakker" de i øvrigt heller ikke særlig godt med Premiere. En af de små fordele ved pinacle-kortene er at du ud over firewire kan hente analoge signaler ind i computeren enten via composite-signal eller S-VHS. Men har du ikke umiddelbart brug for det, så spar pengene - et billigt firewire-kort er meget mere simpelt og stabilt og det funger.
Avatar billede blueprintz Nybegynder
13. juni 2002 - 09:22 #4
... jeg glemte at skrive at jeg har kæmpet med at få Premiere og Pinacle DV500 Plus til at fungere de sidste 2 år. Derfor vil jeg gerne advare dig mod at købe det...
Avatar billede p65 Nybegynder
13. juni 2002 - 16:15 #5
Samme her: Premiere og Pinacle DV500 fungerer ikke/skrøbeligt!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
14. juni 2002 - 10:17 #6
Jeg vil gerne lige melde tilbage omkring DV500, det virker altså udemærket - men, der er mange der har haft problemet med Windows 2000 og DV500, mon ikke det kan løses med driveropdateringer? DV500 er faktisk kendt for at være et udemærket næsten halvprofessionelt kort - men også med en rimelig kostpris.

Derimod vil jeg anbefale at slå et smut omkring Video-Graphic i silkeborg
www.video-grahic.dk
eller fastmultimedia på
www.fastmultimedia.com

Video-Graphic er specialiseret i at levere videogear til professionelle men har samtidig også et udbud af rimeligt billige produkter.

på fastmultimedia bliver man viderestillet til pinnacle af den simple grund at de er begyndt at arbejde sammen - men der er faktisk nogle udemærkede produkter.

Det jeg vil sige omkring kortet er at du skal sørge for at investere i et kort der giver dig mulighed for både dv in/out og almindelige analoge signaler.

Desuden skal du være opmærksom på om dit kamera giver dig mulighed for at føre signalet tilbage efter redigeringen er fuldendt på din maskine. Jeg kan godt se at du skriver firewire in/out men tjek det hellere en ekstra gang inden du investere en halv bondegård. Hvis ikke kameraet har en indgang kan man få en lille dims der gør det muligt at "åbne" porten som det hedder.

En anden ting er naturligvis din maskines performance, til redigering for sjov skyld hvor det primært er familiebillederne der skal laves lidt sjov med, kræves der heldigvis ikke det helt vilde.

Det vigtigste er din(e) disk(e). Des hurtigere des bedre, og gerne to uafhængige, altså ikke blot partitioner. Det vil sige én til afvikling af programmer og én til data.

Ram og CPU har naturligvis også indvirkning på systemts ivrighed efter at levere et flot resultat men vigtigst af alt er efter min overbevisning dine diske.

Men som jeg også har sagt til andre - det allerbedste er at tage kontakt til den forhandler som du agter at købe dit produkt ved og fortælle denne person om dine behov - han vil kunne rådgive dig præcis efter hvilken maskine du har, din kameratype og så naturligvis dit behov og det budget du har sat for projektet.

Held og lykke
Avatar billede outsider Nybegynder
16. juni 2002 - 19:58 #7
Har et DV500+. Kunne ikke få det til at virke i XP, men det virker super i win2k. Men med de nyeste drivere virker det også (uden probs) i XP.
DV500 bruges faktisk nogle profesionele steder, da det kører fint med både Final Cut og Avid som redigeringsplatform.

Til henninga:
Avatar billede outsider Nybegynder
16. juni 2002 - 19:58 #8
Til henninga: Hvor har du fået det navn fra???
Avatar billede henninga Novice
16. juni 2002 - 23:18 #9
Outsider>  hvilket navn ?
Avatar billede outsider Nybegynder
17. juni 2002 - 14:23 #10
Henninga! det er en blanding af Henning og Inga! kender nogle med det navn...
Avatar billede henninga Novice
19. juni 2002 - 12:56 #11
Jeg hedder Henning Andresen  :-)