Avatar billede mariegaard2 Nybegynder
30. maj 2002 - 23:53 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor ikke lukke spm, som er over 30 dage gamle?

Så slipper vi for alle de (ca. 50%) stadig åbne spørgsmål, som eller vil stå åven for altid?

/Mathias
Avatar billede perj Nybegynder
30. maj 2002 - 23:56 #1
Har selv undret mig over de ikke blev slette automatisk, men har tænk lidt over det og konkluderet, at det vel egentlig ikke generer nogen, at de ikke gider svare.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
30. maj 2002 - 23:56 #2
Det er desværre ikke rigtigt muligt. Hvem skulle point tilfalde?

- Får brugeren dem tilbage, er der ingen straf og svarere får ikke deres fortjente belønning
- Forsvinder point i det store sorte hul, får brugerne heller ikke deres belønning
- Bliver point fordelt mellem dem der har lagt svar, vil vi få en masse "pointryttere" der lægger ligegyldige svar i alle åbne spørgsmål, for at score "gratis" point når spørgsmålet autolukkes.

NanoQ
Avatar billede mariegaard2 Nybegynder
30. maj 2002 - 23:58 #3
Det kunne være sjovt af starte en debat omkring hvor pointsne skulle hen...!
Avatar billede perj Nybegynder
30. maj 2002 - 23:59 #4
Det der kan genere mig er dem som simpelthen ikke gider svare, og acceptere at de har fået et korrekt svar. De burde efter min mening slettes, og jeg mener at det f.eks. er det man har coAdmin's til.
Her et eksempel: http://www.eksperten.dk/spm/210232
Avatar billede NanoQ Nybegynder
30. maj 2002 - 23:59 #5
Den debat har kørt MANGE gange... :)

Der arbejdes på en alternativ løsning. Jeg kunne forestille mig løsningen bliver, at en bruger kun kan have et bestemt antal åbne spørgsmål af gangen. Herefter kan der ikke oprettes flere, før gamle spørgsmål er lukkede.
Avatar billede mariegaard2 Nybegynder
31. maj 2002 - 00:03 #6
nanog: god ide, men problemet er stadig ikke "løst"

Jeg syntes at det bedste - og måske eneste - alternativ, er bare at smide pointsne væk.

sad but true
Avatar billede perj Nybegynder
31. maj 2002 - 00:08 #7
>> nanoq. God idé, eller på den hårde måde: Svarer man ikke inden 30 dage nulstilles pointene. 30 dage kan diskuteres, man kan være på ferie, syg m.v.
Kan alligevel ikke se det kan genere nogen at der ligger ubesvarede spørgsmål. Personligt er jeg ligeglad med point, bare jeg har nogle at bruge af når jeg selv har brug for hjælp.
Avatar billede eagleeye Praktikant
31. maj 2002 - 00:32 #8
Man kunne starte med at lukke/slette alle de spørgsmål som er oprette af folk som har fået eller selv har deaktiveret deres konto.
Hvis de er deaktiveret kan de jo ikke acceptere svarne.
Avatar billede hermandsen Juniormester
31. maj 2002 - 00:42 #9
Davs!

Jeg håber absolut ikke der er tale om en sletning af disse spørgsmål, for hvis der er så ville de gode svar der var, ikke være tilgængelige igen... Det er faktisk næsten et brud på reglerne:

Der må ikke gives point for løsninger som ikke er tilgængelige for alle brugere af Eksperten.

Altså, hvis løsningen skal være tilgængelig for alle brugere, så må den heller ikke slettes... (gælder selvfølgelig ikke ved ulovlige spørgsmål)

Hvem der så skal lukke spørgsmålet og have pointene bliver nok det største problem. I sidste ende kunne en tredje person gå ind og kigge på foreslagene, og evt. dele point ud. Sandsynligvis Admin i dette tilfælde. Men det skal jo helst være en med forstand på de forskellige sprøgsmål. Et kode-eksempel i Java, ville nok ikke være så godt at sætte en uerfaren person til.

Samtidig vil jeg meget gerne give perj ret i at dem der laver et spørgsmål, får et godt svar og så ikke accepterer det, eller giver pointene til sig selv, bør smides ud: http://www.eksperten.dk/spm/211412 var et sted hvor det så lige gik ud over mig! :)

Men så vidt jeg ved, så er det også noget som de forskellige CoAdmins sørger for bliver overholdt, og gør alt for at holde væk fra Eksperten! ;)

That's all for now...

//hermandsen
Avatar billede hermandsen Juniormester
31. maj 2002 - 00:43 #10
>>eagleeye
Der kunne jo være sket en fejl, så de måske skulle aktiveres igen! :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
31. maj 2002 - 00:46 #11
At coadmins/admin gik ind og "uddelte" point'ene, var en mulighed. Men desværre administrativ umulig.

Allerede nu er vi 11 coadmins. Og vi har IKKE for lidt at lave. Skulle vi også ind og vurdere hvert enkelt svar i gamle spørgsmål, skulle vi bruge mindst 50 coadmins... det mener jeg ikke er afsindigt optimalt.

Selvfølgelig skal spørgsmålene ikke bare slettes, da de jo så netop ikke er tilgængelige for eftertiden. Den dag vi får en brugbar søgemaskine, har vi jo en værdifuld samling af løsninger at søge rundt i :)

Opdager i brugere der ikke lukker sine spørgsmål, så brug endelig "anmeld" funktionen. Typisk giver vi dem så 24 timer til at lukke åbentstående spørgsmål. Sker det ikke vil brugeren blive deaktiveret.
Avatar billede hermandsen Juniormester
31. maj 2002 - 00:50 #12
>>nanoq
Hvad med eksempler hvor folk giver pointene til sig selv, når de har fået et brugbart svar?
Avatar billede eagleeye Praktikant
31. maj 2002 - 00:51 #13
Ja der bliver måske et timings problem.

Jeg er enig med dig omkring der bliver en tredje person, det kunne måske være der skal udnævnes en CoAdmin ligne type som var ansvarlig for at rode´op i en bestem kategori. De skal naturligvis vælges ud fra de har en vis forstand på den kateogi de skal bestyre.

Det giver dog de problem at man hurtigt løber ind i 60-70 CoAdmin ligne stillinger som skal vælges.
Avatar billede perj Nybegynder
31. maj 2002 - 00:52 #14
>> nanoq. Fint at deaktivere bruger, men tag det der med 24 timmer med et gran salt. Personligt er jeg selv røget på hospital akut (ikke A KUT:-)). Naturligvis er det sjældent det sker, men tænk lige på det.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
31. maj 2002 - 00:55 #15
perj, i den type tilfælde kan brugeren til hver tid aktiveres igen... dog kun af Admin :)
Avatar billede perj Nybegynder
31. maj 2002 - 00:56 #16
>> nanoq. Det vidste jeg ikke, og kender heller ikke begrebet "autolukkes", men har sikkert ikke læst hele regelsættet.
Avatar billede hermandsen Juniormester
31. maj 2002 - 01:10 #17
>>eagleeye
Tak for støtten for min ide... ;)

Den tredje person der skal kigge på hvor godt spørgsmålet er besvaret, kunne evt. få 10% eller noget at pointene, eller 5 point eller hvad ved jeg. Simpelthen fordi der også lægger et arbejde i at læse de spørgsmål... Men hvem skulle gøre det? Hvad hvis det er en person der også deltager i spørgsmålet? Det dur jo ikke. Jeg er personligt Delphi-tilhænger, og hvis der er et spørgsmål jeg ikke kan svare på, så lader jeg det ligge til de andre. Så hvis der kun er ganske få der kan svare på disse spørgsmål, så tror jeg allerede de har gjort deres bedste for at komme med en løsning, og så bliver der jo ingen tilbage der kan gå ind og bedømme hvilket svar der er det bedste...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
31. maj 2002 - 01:43 #18
Eagleeye - Har fundet pointen. Det erlige præcis derfor det aldrig lader sig gøre. Man kan ikke have 60 mennesker rendende rundt for at lukke spørgsmål og selv de bedste ved ikke alt. Det hænder at selv jeg kan lære Jakoba et par tricks i javascript/Dhtml - Ergo, nej der er ikke meget andet at gøre end at ALLE brugere lærer hinanden hvordan og hvorfor spørgsmål skal lukkes.

/Nikolaj
Avatar billede hermandsen Juniormester
31. maj 2002 - 01:56 #19
>>nikolajdu
Hvad så med spørgsmål hvor brugeren aldrig kigger. Det kunne være at han ikke brugte sin mail adresse mere, eller at han egentlig er fuldstændig ligeglad... Hvad gør man ved den slags spørgsmål?