Avatar billede tri Nybegynder
30. maj 2002 - 18:43 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Digital kamera til 10*15 fremkaldelse!

Hejsa

Jeg skal ud og købe digitalt kamera, men har ikke meget kendskab til disse.
Kameraet skal bruges til at tage billeder, som jeg kan få fremkaldt hos en forhandler.
Billederne skal fremkaldes i standard størrelse (10 x 15), og jeg forventer at kvaliteten vil være den samme som taget med et analogt kamera.

Det jeg vil vide, er hvilke specifikationer jeg skal kigge efter.
F.eks. Pixels, Memory typer, optisk zoom, digital zoom, LCD skærm, interface osv.

Og hvad specifikationer som minimum skal være, for at opfylde mine krav.

Ps. Helst ingen link til gamle spørgsmål.

På forhånd tak.
Avatar billede Noone Nybegynder
30. maj 2002 - 19:23 #1
Som det er nu, tror jeg ikke du skal forvente samme kvalitet med et digital kamera som med et normalt kamera.

Hvis du skal ha' normale billeder ud af det, hvorfor så købe et digital kamera?
Avatar billede tri Nybegynder
30. maj 2002 - 19:39 #2
så kan jeg tage 500 billeder, så dem på computeren.
Udvælge de 10 bedste, og så få dem fremkaldt.

Det er lidt svært med normalt kamera!
Avatar billede tri Nybegynder
30. maj 2002 - 19:40 #3
Og så kan jeg godt lide det med at man kan se sine billeder på en skærm, lige når man har taget dem.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. maj 2002 - 20:53 #4
Her kan du læse lidt om krav til digitale kameraer, hvis du skal lave kvalitetsbilleder i 10x15:

link: http://213.69.181.217/Preise.asp

Her kan du læse lidt om at finde det rigtig digitale kamera, samt sammeligne billeder taget med forskellige digitale kameraer: http://www.imaging-resource.com/TIPS/BUYGD/BUYGUID.HTM

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. maj 2002 - 20:57 #5
sammenligne = sammeligne

/per
Avatar billede henninga Novice
31. maj 2002 - 00:39 #6
Hvis du vil have kvalitet skal du checke optikken og størrelsen på CCD'en.
Et foto fra et almindeligt kamera i standardkvalitet hos fotohandleren printes ud med 210 dpi. Med en størrelse på 10x15 cm giver det ca 800 x 1200px hvilket svarer til 1Mpix. Det vil sige at et 2.2 Mpix digitalt kamera må være flot.
Som jeg startede med at sige - det er optikken og CCD'en du skal se på.
Jeg har ingen konkrete forslag til kamera, men hold dig til et firma som osse laver almindelige spejlreflekskameraer - de kan nemlig lave linser.
Olympus, Canon, Nikon etc.
Håber du finder dig et godt kamera.
Avatar billede johanna Nybegynder
31. maj 2002 - 23:44 #7
Køb aldrig et Olympus!

Vi købte et i november 2001, vi skriver nu juni 2002 og vi har stadig ikke modtaget det software som hører til det.. forhandleren siger at Olympus skal sende det, Olympus siger det omvendte og sådan kører det.. jeg er godt gal i skralden efterhånden, da det har været til rep. også fordi der var noget galt med lysmåleren.. det tog 7 uger. Vi bad udtrykkeligt om et kamera hvor vi kunne lægge film (movie-filer) på nettet, det kan vi åbenbart ikke.. vi kan med alle andres kamera men ikke vores eget.. Ja, der er meget galt..

Jeg har spurgte her på eksperten 2 gange hvordan jeg evt. ændrer filerne til mpeg, eller noget der kan køre i windows mediaplayer.. ingen ved det..

Så køb noget andet... Canon skulle være ok...
Avatar billede henninga Novice
02. juni 2002 - 12:42 #8
Johanna - du har åbenbart været uheldig med dit køb, men det kan man være med alle mærker - hvis du da ikke ligefrem køber proff.
Olympus optager film som Quick Time movie. De er lige til at køre ind i f.eks. Premiere og så eksportere derfra i .wmf eller .avi format. Det kræver selvfølgelig at du har programmet.
Avatar billede madzz Nybegynder
04. juni 2002 - 16:39 #9
Et godt foreslag ville være Canon Ixus. Det tager kanone billeder selv i forhold til de professionelle! Har selv et til fritidsbrug. Det er virkeligt et lækkert kamera med mange fede detaljer.
Billedernes størrelse og kvalitet er perfekte til at få lavet tryk. Men som før sagt så skal du ikke forvente at få lige så gode resultater som ved analoge kameraer. Da skal du nemlig handle til priser omkring 50.000kr. Og det er vel lidt vel meget!!

Men hvis du vil høre hvad du skal kigge efter så er det som følger;
Mega pixels - det har Henninga allerede forklaret. Men det er ikke kun størrelsen af billedet i pixels men også i MB du skal kigge efter. Jo større filer jo bedre er billederne også som regel. Kameraerne har nemlig forskellige måder at bearbejde pixelene (pixel i flertal) på. Så spørg om MB.

Optisk zoom - er ikke forfærdeligt vigtigt, men dejligt at have.

Digital zoom- hold dig væk fra kameraer med kun digital zoom. Digital zoom betyder nemlig bare at kameraer klipper i billedet. Så får du et mindre billede, mens motivet har samme størrelse som hvis du ikke zoomer.

Lcd skærmen er sådan set ligegyldig. Altså kvaliteten. Det at have en LCD skærm har stort set alle kameraer - der er ikke noget vigtigt at komme efter.

Med hensyn til at gemme disse billeder vil jeg klart anbefale Compact Flash. Det er det "billigste", hurtigste og mest brugte! Klart det bedste!
Videofunktion er en dejlig ting, men kvaliteten er temmelig ringe. Desuden kan du kun filme ca. 10-30sek. Men meget sjove at sidde og kigge på på computeren.

Og som henninga også siger så hold dig til kendte kameramærker. Lad være med at købe Creative (hvis de overhovedet har nogle?) og lignende firmaer som ikke laver professionelle kamraer.

Håber du kan bruge det til noget!
Avatar billede tri Nybegynder
04. juni 2002 - 23:01 #10
Jeg har kig på følgende modeller:

Kodan DX3900
HP Photosmart C715
Sony Cybershot DSC P 71

Jeg vil gerne lige høre Jeres kommentarer om disse modeller
Avatar billede tri Nybegynder
04. juni 2002 - 23:02 #11
Kodak
Avatar billede hoejrup Nybegynder
05. juni 2002 - 09:39 #12
Avatar billede henninga Novice
06. juni 2002 - 00:56 #13
HP er YT - de kan lave printere, men ikke kameraer.
Kodak er mellem
Sony er bedst - de leverer osse proff udstyr (Forøvrigt med linser fra Canon :-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
06. juli 2002 - 13:05 #14
madzz> Pjat! Du kan få ganske udemærket 6 mio. pixel kameraer til omkring 20000 kr.! f.eks. laver Fuji et super godt kamera til den pris. Billedefilerne ligger på 18 Mbyte, og et super kvalitets billede der anvendes i bladet M! ligger på ca. 40Mbyte. Men det er kun nogle ganske få firmaer, der er behov opløsninger i den kvalitet.

johanna> Hvis du har problemer med Olympus, så skulle du måske overveje at kontakte firmaet. De plejer nemlig at være flinke til at finde en fornuftig løsning.

/per
Avatar billede the_saint Nybegynder
24. december 2003 - 11:05 #15
Der er godt nok svaret - men jeg må altså lige give et svar...

Well - de fleste er jer er da godt nok HELT ved siden af når i siger hvad man kan vægte et godt kamera på!

madzz:

Men hvis du vil høre hvad du skal kigge efter så er det som følger;
Mega pixels - det har Henninga allerede forklaret. Men det er ikke kun størrelsen af billedet i pixels men også i MB du skal kigge efter. Jo større filer jo bedre er billederne også som regel. Kameraerne har nemlig forskellige måder at bearbejde pixelene (pixel i flertal) på. Så spørg om MB.

^Du kan godt få et 3Mp kamera som tager bedre billeder end et på 5Mp, også selvom et 5Mp kameraets billeder fylder ca 1.85MB og et 3Mp camera fylder 1MB ( ca. )

Optisk zoom - er ikke forfærdeligt vigtigt, men dejligt at have.
^^Hvad er det for noget "crap" at sige! Optisk zoom er vigtigt i de fleste situationer -> Portræt som landskab! Det giver et bedre billede at zoome lidt ind, og gå et par skridt tilbage, istedet for at gå frem og zoome ud..

Digital zoom- hold dig væk fra kameraer med kun digital zoom. Digital zoom betyder nemlig bare at kameraer klipper i billedet. Så får du et mindre billede, mens motivet har samme størrelse som hvis du ikke zoomer.
^^ Kan godt benyttes på kamera med over 4/5Mp, jeg kan sagtes digital zoome med mit kamera uden at miste det vilde kvallitet.

Lcd skærmen er sådan set ligegyldig. Altså kvaliteten. Det at have en LCD skærm har stort set alle kameraer - der er ikke noget vigtigt at komme efter.
^^ Den er en vigtig del med digital kamera - der er stor forskel i kvalliteten på LCD skærme, hvordan ses den i sollys, hvor gode er farve og lysstyrken på skærmen, det er jo der du ser billeder, endda bedømmer om de ska blive eller slettes!

Videofunktion er en dejlig ting, men kvaliteten er temmelig ringe. Desuden kan du kun filme ca. 10-30sek. Men meget sjove at sidde og kigge på på computeren.
^^ Mit digital cam optager film i kanon kvallitet, som faktisk KAN bruges til noget! god lyd, god kvallitet! Sony camera har ikke nogen begrænsning på hvor lang tid du kan optage! det er rigtigt andre camera har.

Hoejrup -> Billederne fylder kun så meget når de enten er taget i tiff. eller RAW format -> det er langt fra alle kamera der kan tage i de formater, fordelen ved RAW er at de ikke er komprimeret, samt du kan ændre adskillige indstillinger, uden kvallitets tab.
Canons nye 300D koster 10000 inkl. linse - det er et 6Mp dSLR ( digital spejlrefleks kamera ), det er en skrabet model af Canon 10D , men stadig et godt kamera..

De vigtige elementer i et digital zoom er: AUTOMATIKKEN!!!! Du kan have et 11Mp kamera, med kanon optik, men hvis automatikken er elendig vil der kun komme elendige billeder ud af det!
Optikken er vigtig! Vigtig at optikken ikke fortegner og lign.

Jeg har selv et sony dsc-f717.
Sony P72 tager KANON billeder, koster ca 1900 kr..