Avatar billede qhp Nybegynder
29. maj 2002 - 13:51 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Er K6-2 processor så langsom ?

Jeg har en Mycom med K6-2 550 Mhz, 386 MB RAM og Win98/Win2K. Den en udmærket til de fleste program jeg arbejder med. Men når jeg vha. Studio 7 / TMPGenc 2.53 begynder at konvertere min video film optaget i DV-format til SVCD format (dvs. 720x576 AVI til 480x576 MPEG2) går det rigtigt langsomt. Det tager min PC hele 50-60 min. for at omdanne 1 min. af AVI filmen til SVCD.

Jeg forstår ikke hvorfor. En Pentium III 600 Mhz med 128 MB RAM klarer opgaven på 7 min., og en Athlon 1,3 Ghz med 1,5 GB RAM gør det på 4 min.

Er der noget galt med min PC eller er K6-2 ikke hurtig nok til den slags beregning ? Har nogen oplevet det samme som jeg ?
Avatar billede wzglobal.com Nybegynder
29. maj 2002 - 13:55 #1
K6-2 er ikke speciel god til at arbejde med komprimering af film osv.
Jeg vil anbefale dig at skifte til P3/P4 hvis du virkelig vil arbejde med film..
Avatar billede wzglobal.com Nybegynder
29. maj 2002 - 13:55 #2
Jeg har selv en Athlon Thunderbird 1,3 Ghz med 512 MB ram og den gør det på kun 2 min!!!
Avatar billede hermandsen Juniormester
29. maj 2002 - 13:56 #3
Jeg har ikke oplevet det før, men det vist noget med at de nyere processere har nogle indbyggede teknologier som f.eks. video-komprimering benytter sig af. Så vidt jeg ved er det f.eks. lyn hurtigt at komprimere DivX med en P4-processer...

Ellers så tjek dine indstillinger en gang til... Det lyder ikke som om det er processeren det er galt med, men indstillingerne... Og så luk for en god ordens skyld også alle andre kørende programmer...

//hermandsen
Avatar billede hermandsen Juniormester
29. maj 2002 - 13:58 #4
Jeg har en Celeron 550 i min bærbar og den er sgu egentlig hurtig nok...
Avatar billede tobby Nybegynder
29. maj 2002 - 14:17 #5
Fra TMPGenc's hjemmeside:

TMPGEnc seems to be slow to encode.
The quality of movie has much higher priority than encoding time on TMPGEnc. Also, MMX is not fully supported yet.
MMX, SSE full support will be done in the near future.

--------------------------------------------------------------------------------

Is there any clue for compression time?
If you have Single CPU + MMXenabled + 352 x 240, the following equation.
(2800/,b,o,t speed(MHz) x source length(sec) = brief encoding time
If you are using filter, it will be more slower.
Avatar billede qhp Nybegynder
29. maj 2002 - 14:20 #6
Hermandsen, hvor lang tid tager din Celeron for et min. video ? Jeg har prøvet at tage Standdard opsætning i Bios i brug, har prøvet med 2 styresystem (Win98 + Win2K) og 2 programmer (Studio 7 + TMPEGEnc). Jeg har bare ikke mulighed for at prøve det på en anden PC med tilsvarende CPU. Derfor tror jeg gerne på, at det skyldes at K6-2 ikke er egnet til opgaven, men så stor en forskel mellem K6-2 og Pentium III tror jeg bare ikke det gør.
Avatar billede hermandsen Juniormester
29. maj 2002 - 14:33 #7
Det tager nok 3-5 minutter... Jeg er mere til VirtualDub, og der tager det 2-3 min for et minut...

Eller så prøv med FlaskMPEG... Det kunne være at det var hurtigere...
Avatar billede qhp Nybegynder
29. maj 2002 - 14:45 #8
Hermandsen, jeg glemte at sige, at jeg brugte Studio 7 på en Pentium III 600 Mhz, og det tager 7 min. Derfor tror jeg ikke, at din Celeron 550 kan klare det bedre. Det kan være noget andet med VirtualDub, men var det en AVI fil i DV-format 720x576 du prøvede med VirtualDub ?
Avatar billede hermandsen Juniormester
29. maj 2002 - 16:38 #9
Nope! Sorry... :)

Jamen er det ikke simpelt så... Brug P3'en og så brug K6-2'en til noget andet... :)
Avatar billede qhp Nybegynder
30. maj 2002 - 09:53 #10
Desværre er den PIII ikke min egen. Jeg er allerede på jagt efter en nyere en, men synes bare at der ikke må være så stor en forskel mellem de 2 typer af CPU
Avatar billede qhp Nybegynder
02. september 2002 - 13:51 #11
Jeg har skiftet min K6-2 550 med Celeron 733 Mhz. Der blev en forbedring på 80 % med Studio v.7 (30 min. --> 18 min.), 10 % med DvdX 2.0 (12 min. --> 10,5 min.). Alligevel er det lang fra godt nok. Nu har jeg en Duron 1,2 Ghz, som kan klare på 4,5 min. hhv. 3,0 min.
Min konklusion er at disse 2 programmer kører bedre på en Duron end på en Celeron ...
Avatar billede hermandsen Juniormester
04. september 2002 - 09:07 #12
Var det så ikke en ide at lukke spørgsmålet? ;)
Avatar billede qhp Nybegynder
06. august 2003 - 15:43 #13
Jeg lukker.