Avatar billede lesh Nybegynder
26. juli 2000 - 09:16 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

cd brænder

Jeg har tænkt at anskaffe en Plextor IDE brænder, men der jo kun 2 IDE stik på bundkortet henholdsvis optaget af harddisk + Cd-rom drev og som jeg har forstået teorien, skal IDE1 være master+slave for hardisk og cd rom drev, og IDE2 være master for brænder, i min manual står der at man skal pille ved en jumper, hvis man skal lave master og slave, hvad skal det sige? Og hvordan kan der tilsluttes 3 enheder når der kun er 2 IDE stik på bundkortet.
Avatar billede admin Novice
26. juli 2000 - 10:08 #1
Spørgsmål må KUN oprettes i 1 kategori 1 gang! Overtræder du dette igen kan vi udelukke dig!
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
26. juli 2000 - 10:42 #2
Der er 2 stik (tilslutninger) på hvert IDE kabel, derfor kan du have 2 enheder (cdrom, brænder, hdd) på hvert kabel (kanal)... master/slave indstillingerne er på enheden!
Avatar billede manon Nybegynder
26. juli 2000 - 13:56 #3
På dit ide kabel - det er de brede tynne båndspagetiligende kabler, skulle der gerne være 2 stik på.

Jeg har sat mine 2 harddisk på ide1, 1. HD som master, 2. som slave.

På ide2 har jeg cdrom som master og kablet vidreføres til brænder som slave. Det virker perfekt.
Avatar billede denboj Nybegynder
27. juli 2000 - 04:39 #4
Det er meget simpelt i teorien og kan være et helvede i praksis at instalere en brænder.

På dit motherboard er der to ide udgange - primary og secondary

Til disse udgange tilslutter du dine ide kabler. hvert af kablerne har to udgange. Så der er plads til både master og slave drevet i henholdvis primary og secondary

på harddiske, cd-rommer og brændere er der en såkaldt jumper (et lille uselt udseende stykke plastik) Denne kan tages ud og sættes ind hvor den passer. Dette bruger du til master/slave

Måden jeg ville vælge at sætte det op på er således.

harddisken tilsluttes primary porten alene. Jumperen står sandsynligvis som den skal som master.

cd-rom\'en tilsluttes secondary porten som slave. hvilket vil sige at du måske skal ændre jumper plastik stykket så den står som slave.

Brænderen tilsluttes også secondary porten til den andet stik udgang der er på ide kablet. Her skal plastikjumperen måske hives ud og stilles som master. Måske står det rigtigt fra starten.

MVH Denboj
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
27. juli 2000 - 21:52 #5
det var udbydning nr 2 af mit svar...nu kan det vist snart ikke skæres mere ud i pap :o)
lesh kan du bruge svarene eller hva\' ?
Avatar billede denboj Nybegynder
28. juli 2000 - 00:44 #6
tigerdyr//det er rigtigt at jeg skar det meget ud i pap, men jeg kan også huske hvor nervøs jeg var første gang jeg skulle sætte nyt hardware i.
Avatar billede lesh Nybegynder
28. juli 2000 - 10:22 #7
Mange tak fir hjælpen, Det virker som det skal.