Avatar billede madzz Nybegynder
21. maj 2002 - 22:42 Der er 5 kommentarer

Advanceret redigering

Jeg har hørt noget om, at der skulle findes nogle video redigeringsprogrammer hvor man arbejder som ved et billede. Man kan maske ind, redigere dele af filmen, klippe ting ud af selve "billedet"... osv. K
ender i sådan et ??
Priser og links er også ønsket!!

Jeg har selv Premiere, men det kan for lidt. Man kan fx ikke klippe en måge(?) ud af en film på en strand, for derefter at sætte den ind et andet sted... Okay jeg havde lidt svært ved at finde på et eksempel!!

Jeg håber i forstår hvad jeg mener, ellers spørg endeligt!!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
22. maj 2002 - 09:31 #1
Først vil jeg sige, at det er helt korrekt at sådanne programmer findes - men hvis vi taler egentlig redigering er det ofte studiprogrammerne vi benytter os af, grunden til at jeg kalder dem det her, er at de ofte hedder noget med studie og det vil være tæmmelig omfattende at nævne samelige redigerings programmer inden for den semi-pro og pro verden. '
Et af de programmer du kan benytte til effektbehandling, og efterbearbejdelse (og hvis man endelig vil - en noget bøvlet form for redigering) er aftereffects. Det er et såkaldt postproduction program fra Adobe, så her vil du hurigt kunne sætte dig ind i arbejdsmetoderne. Det skal dog siges at sådanne programmer er forholdsvis dyre.

her kan du se de forskellige adobe produkter, inlusive aftereffects - priserne mener jeg er oplyst i US dollars, men det skulle jo være til at regne om - du skal blot huske at regne efter de priser der er oplyst som værende incl. VAT - som er en slags amerikansk moms
http://www.adobe.dk/motion/main.html
Avatar billede cgleerup Nybegynder
22. maj 2002 - 09:33 #2
Desuden findes der to versioner, en production bundle, og en almindelig.
Production bundle er noget dyrere og en version specielt minded på det profesionelle miljø, som glad "amatør" vil det ofte være langt rigeligt med den "lille" version.
Avatar billede madzz Nybegynder
22. maj 2002 - 20:09 #3
Nu har jeg hørt lidt og aftereffects, men kan det maske ind ligesom i photoshop? Er det ikke mere til at ændre på en film efter redigering??
Avatar billede cgleerup Nybegynder
23. maj 2002 - 08:31 #4
aftereffect er et postproduction program, altså et efterbearbejdsningsprogram, men dermed altså også et effekt program. Da det er Adobe der står bag programmet har de naturligvis brugt deres velkendte systemer fra photoshop og omvendt, således at du har blend modes, kan maske, har et væld af effekter osv.
Faktisk kan du lave en photoshopfil med flere forskellige lag, masker og lageffekter, derefter kan du trække den ind i aftereffects som en composition og alle maske vil være der - klar til at animere.
Men du kan også vælge blot at maske på film du henter ind fra eksemepelvis et camera eller hvilket materialer du gerne vil bruge, og maske via aftereffects eller benytte photoshop masker ved at trække dem ind i aftereffects.
Avatar billede madzz Nybegynder
24. maj 2002 - 11:04 #5
Ej, hvor fedt, men lige et lille spørgsmål. Hvis man masker ind i aftereffects, "flytter" indmaskningen sig så i forhold til billedet. Altså hvis jeg filmer fx en måge. Jeg rykker ikke kameraet, dvs mågen flyver hen over billedet. Vil jeg så stadig kunne kopierer hele mågens flyvetur??