Avatar billede mick Nybegynder
18. maj 2002 - 15:00 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Definition på XML?

Er der nogen som har en enkel og klar definition på hvad XML (helt generelt) er?
Avatar billede keysersoze Guru
18. maj 2002 - 15:10 #1
Avatar billede codemon Nybegynder
18. maj 2002 - 20:11 #2
XML er et metadata sprog, dvs. data om data. I XML er der ikke defineret nogle tags som fx HTML. XML er derfor en måde at lagre data på en programmeringsmæssig uafhængig måde.

Der er blevet sagt om Java og XML. "Java gav det platformsuafhængige sprog, XML gav det uafhængige dataudvekslingsformat"

Fx hvis det var muligt at få ekspertens spm sendt som XML ville enhver kunne have lavet fx en søgemaskine til eksperten...
Avatar billede janegil Nybegynder
21. maj 2002 - 12:56 #3
Jeg ville kanskje heller sagt det er et meta-format. Du kan lage ditt eget format, med dine egne elementer og attributter. Men XML holder fast på at mitt-element starter med <mitt-element> og slutter med </mitt-element>, du kan ikke selv velge og attributter skal ha " rundt seg eller ikke, osv.

Kanskje et markupspråk som IKKE er xml kunne være opplysende, i Cold Fusion kan et IF-element se slik ut:

<cfif...>
  ...
<cfelse>
  ...
</cfif>

Dette er ikke XML, fordi elementet har 3 tagger.

Fordelen med å holde seg til XML-baserte formater, er at så kan samme programmene tolke alle slags XML-baserte data, du skal ikke til med å programmere din egen parser for hvert format.