Avatar billede woods Nybegynder
18. maj 2002 - 14:21 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Driver til Win2000 for JVC GR DVL105A video kamera

Jeg er den glade ejer af ovenstående video kamera. Jeg vil meget gerne kunne redigere mine video optagelser på min PC via iLink/IEEE1394/DV porten, men kan ikke finde en driver som gøre Windows 2000 istand til at genkende kameraet (som åbenbart ikke er plug-and-play kompatibel). Jeg har forgæves forsøgt at finde en sådan via JVC's websider - verden over.

Hvis ikke der findes en driver til denne model, er der en anden model's driver som kan bruges?

Jeg håber rigtig meget at I kan hjælpe mig!

På forhånd tak!

med venlig hilsen,
Mikkel
Avatar billede hanloven Mester
21. maj 2002 - 05:57 #1
Hvilket program vil du bruge til at redigere med ??
Avatar billede woods Nybegynder
21. maj 2002 - 08:13 #2
Jeg vil gerne bruge Adobe Premiere 6.0, dog er jeg åben for andre muligheder, hvis det er her problemet ligger. Den påstår at den ikke kan se at der er nogen DV device installeret, hvilket den nok har ret i, da, der heller ikke forkommer nogen DV device i enhedslisten på Windows?
Avatar billede hanloven Mester
21. maj 2002 - 23:09 #3
At dit FireWire kort ikke viser sig i din enhedshåndtering er en stor fejl. Maskinen burde finde kortet første gang du tænder for den efter montering...

Prøv evt. at flytte kortet til en anden slot i bundkortet.
- Der kan være en konflikt med et andet kort i maskinen.

Hvis du, efter lidt flytten rundt, stadig ikke kan få windows til at finde kortet, er det højst sansynligt defekt.

Jeg har været ude for præsis det samme. Ligegyldigt hvor jeg monterede kortet, ville det ikke fungere. Jeg fik det byttet det om til et magen til, uden resultat.

- Endelig fik jeg et, af en anden type, som fungerede ferfekt, med det samme.

Så snart windows har installeret kortet, vil du kunne bruge, næsten, et hvilket som helst program til at capture videoen med.. (Bare det understøtter FireWire)

Held og lykke :o)

//Hanloven
Avatar billede hanloven Mester
21. maj 2002 - 23:09 #4
Ups... Skulle egentligt være et svar. :-)
Avatar billede hanloven Mester
22. maj 2002 - 07:20 #5
Driveren til kortet ligger på windows cd'en. Den vil bare spørge efter den, når den har detekteret dit kort korrekt. - Du har iøvrigt også den mulighed for at søge efter kortet i "Tilføj/fjern programmer" i kontrolpanelet. (I mit tilfælde fungerede det dog ikke, men der er jo forskel på pc'ere...)
Avatar billede woods Nybegynder
22. maj 2002 - 07:37 #6
Tak for svaret, men problemet er ikke mit FireWire kort - den er installeret fint nok - det er kameraet, som ikke kan detekteres af Windows.
Avatar billede woods Nybegynder
22. maj 2002 - 13:26 #7
Jeg vil lige tilføje at jeg af JVC Danmark fik følgende:

"Det har intet med Windows at gøre. Det er de redigeringsprogrammer du vælger der skal have den nødvendige driver. Så du skal ind på producentens hjemmeside og se om de har drivere liggende til netop dit kamera. Nu er det ikke et der har været solgt i Europa, så det kan være svært at finde et program i Europa, med de rigtige drivere. Prøv at søg i USA."

1. Jeg kan ikke forstår at Windows ikke skal kunne "se" kameraet i dens device liste. Hvordan kan redigeringssoftwaren så se den?
2. Af Adobe Premiere's liste over DV enheder, fremgår mit model ikke, men en masser andre modeller. Mon jeg kan bruge en af disse modeller istedet?
3. Der findes tilsynladende ingen driver på nogen af JVC's websider til DV. Det eneste software der findes (gentagne gange) til redigering, er deres JLIP serie - men det har vidst intet med FireWire at gøre - har det?
4. Ligger problemet i at det netop Premiere programmet, som ikke kan se kameraet, skal jo prøve et andet program? I så fald, hvilket?

c:>Mikkel
Avatar billede hanloven Mester
23. maj 2002 - 00:26 #8
Der er lige en ting som jeg skal være helt sikker på: Figurere dit FireWire kort godtnok i enhedshåndteringen. Eller er der et !-tegn foran ??

Jeg har muligvis misforstået dig.

Hvis der er et !-tegn foran, har windows ikke fundet kortet korrekt og kan derfor heller ikke finde kameraet.

Jeg vil helt sikkert tro at du kan bruge en af de andre drivere til et andet JVC kamera. Kommunikationen er meget lig, mellem JVC kameraer.

Må indrømme at jeg ikke kender så meget til JLIP, men jeg mener at det har noget med kommunikationen til kameraet at gøre. Til redigeringsøjemed. - Mener ikke det har noget med DV at gøre.. - Det skulle være en type protol, hvor du kan starte, spole og stoppe kameraet, via pc'en. Du overføre her, for det meste, ikke video til harddisken.

//Kent.
Avatar billede hanloven Mester
23. maj 2002 - 04:36 #9
Rettelse: Der skulle selvfølgelig stå protokol... :o)
Avatar billede woods Nybegynder
23. maj 2002 - 07:07 #10
>>Hanloven
FireWire kortet figurer fint i enhedshåndteringen - ingen !-tegn foran. Jeg har fjernet det fra enhedshåndteringen, flyttet den til andre PCI slot, genstartet Windows - med samme resultat.

Jeg har prøvet flere andre JVC modeller i Premiere, uden nogen resultat.

Jeg har nu prøvet at installere trial udgaven af ULEAD VideoStudio 6, for at se om den kunne får hul igennem - ingen held.

Har du nogen bud?!

c:>Mikkel
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. maj 2002 - 07:23 #11
Jeg er ejer af et JVC GR-DVX44E og har nøjagtigt det samme problem som dig. Lytter med.
Avatar billede woods Nybegynder
23. maj 2002 - 09:50 #12
Bare en tanke...(det sker en gang imellem)
Kunne det mon tænkes at Windows 98 SE ikke har samme problem?
Jeg vil installere det samt DirectX 8.1 og Premiere 6 på en ny partition i aften - og se hvad det fører til... Jeg vender tilbage med (forhåbentlig positiv) udfaldet imorgen... stay tuned!

c:>Mikkel
Avatar billede hanloven Mester
24. maj 2002 - 04:15 #13
Jeg ku godt ha en teori der peger i samme retning. Jeg har oplevet store in-kompatibilitetsproblemer (fint ord :-)) med win 2000 og redigering. F.eks. kan jeg, på min maskine, ikke få win 2000 til at arbejde sammen med mine DV filer. Når jeg stopper dem ind i Premiere, bliver de helt "dititaliserede" og jeg kan ikke bruge dem til noget. Gør jeg det samme i 98 kører bare derud af. Ved ikke om det kun er et problem hos mig.... ??

//Kent.
Avatar billede woods Nybegynder
24. maj 2002 - 06:42 #14
Som lovet, vender jeg tilbage idag. Jeg har dog ikke noget nyt endnu. For at lave Win98 installationen på sin egen partition skulle jeg lige defragmentere harddisken først - det tog 11 timer, så jeg er ikke nået længere!
Jeg vender tilbage!

c:>Mikkel
Avatar billede woods Nybegynder
27. maj 2002 - 13:02 #15
Hej igen!
Det lykkedes mig i weekenden at får installeret TI driveren på Win2000. Og på et tidspunkt kunne jeg faktisk se mine optagelse på PC'en! Dog var Win2000 ikke glad for denne driver, og har flere gange rebootet uden nogen fejlmelding, imens jeg var igang med grabbing. Jeg har igennem flere nyhedsgrupper og forums, konkluderet at der netop er problemer med TI driveren under Win2000, og har fundet en beskrivelse og utility til at erstatte driveren med Microsofts DV driver. Disse vil jeg prøve i aften, og vil selvfølgelig melde tilbage hertil om udfaldet!
Hvis/når det lykkedes mig at får hul igennem (stabilt), vil jeg selvfølgelig brygge en opskrift sammen til jer som lytter med her!

c:>Mikkel
Avatar billede steen_hansen Forsker
27. maj 2002 - 13:11 #16
Venter i åndeløs spænding! :o) Det ville være fedt med en forklaring på, hvorfor det kan/skal være så svært at grabbe en video.
Avatar billede hanloven Mester
27. maj 2002 - 21:43 #17
Samme her. Det er underligt at det skal være så besværligt... Mit kamera er et JVC GR DV-2000. Det kører også med MS DV driver. - Den blev automatisk installeret, da maskinen havde fundet kort og kamera...

- Er ret spændt på resultatet. :-)
Avatar billede steen_hansen Forsker
27. maj 2002 - 22:49 #18
Jeg kan overhovedet ikke få Windows til at finde kameraet :o(

Jeg fik at vide nede i butikken, at det heller ikke var nødvendigt, bare selve programmet kunne. Den lyder lidt søgt? Men det kan programmet heller ikke.
Avatar billede woods Nybegynder
28. maj 2002 - 07:49 #19
Hej igen!
Den korte af den lange er at jeg simpelthen ikke kan Win2K til ikke at installere TI driveren, men MS driveren istedet! Tilgændgæld rebooter PC'en ikke når jeg grabber video med en trial udgave af Vegas Video (som jo kan køre med TI driver), men jeg vil gerne bruge Adobe Premiere 6.0 til redigering og den skal bruge MS driver ikke TI driver - derfor kæmper jeg videre! Jeg har dog konstateret at jeg måske har dummet mig! Da jeg fornylig har geninstalleret PC'en har jeg IKKE fået installeret SP2 til Win2K - og det er et must - der er nemlig rettet en del ting omkring FireWire kort connectivity!
Jeg er i gang med en opskrift til jer, men synes ikke jeg vil annoncere noget før end jeg får det til at virker - helt! I skulle nødig kom i samme situation som jeg er nu - en ondt cirkel med TI driver! Jeg skal selv lige installere SP2 til Win2K i aften - jeg tror selv på at det virker (det er jeg efterhånden nød til at tro!) Jeg vil dog anbefale jer til (hvis ikke I allerede har gjordt det) at installere både SP2 til Win2K og DirectX 8.1. Begge er et must, og kan umuligt gøre nogen skade - vel?!
De findes her:
http://www.microsoft.com/windows2000/downloads/servicepacks/sp2/sp2lang.asp
http://www.microsoft.com/windows/directx/downloads/drx81.asp
Prøv lykken!
Jeg vender tilbage imorgen. (Den har vi hørt før...)

c:>Mikkel
Avatar billede woods Nybegynder
29. maj 2002 - 09:03 #20
Hej igen!
Så lykkedes det! Jubiiiiii! Har fået grabbet video via Adobe Premiere!

Oprindelig var mit problem at Win2K slet ikke kunne se nogen som helst videokamera. Det jeg så gjorde var at indlæse en TI driver alle først.
Det forudsættes at FireWire kortet er installeret.

*Først slukkes videokameraet.
*Installere DirectX ver. 8.1.
http://www.microsoft.com/windows/directx/downloads/drx81.asp
*Installere Service Pack 2 til Win2K.
http://www.microsoft.com/windows2000/downloads/servicepacks/sp2/sp2lang.asp
*Dernæst eksekveres filen DVConnect330.exe (TI driveren til Win2K).
http://www.adstech.com/support/downloads/drivers/drivers.asp?os=Windows&product_id=API-1394PCI
*Start enhedshåndteringen.
*Ekspandere både "lyd, video & spil enheder" listen og (hvis man har en skanner eller kamera i forvejen) "billede håndterings enheder" (eller noget i den retning - ligger øverst i listen).
* Tænd videokameraet.
* Listen skulle gerne blive opdateret automatisk. Og en "DV Camcorder" skulle gerne blive vist under "lyd, video & spil enheder". Denne bruger TI driveren (checkes ved at højre-klikke på den og vælge enskaber --> driver).
* Slet denne enhed.
* Sluk videokameraet.
* Søg efter filer som hedder msdv.*
* Kontrollere at der er en msdv.sys i winnt/system32/drivers
* Kontrollere at der er en msdv.inf i winnt/inf
* Søg efter filer som hedder dvcam.* (inf, pnf, sys)
* Slet disse filer.
* Med enhedshåndeteringen åbnet som før, tænd for videokameraet.
* Listen skulle igen gerne blive ekspanderet og en camcorder enhed vist.
Brug "Har diskette..." funktionaliteten til at udpege msdv.inf filen i winnt/inf. Hvis (som der skete for mig) Win2K fortæller at den har fundet en driver og bruger filen oem5.inf så skal denne (og oem.pnf) flyttes fra winnt/inf til et andet bibliotek for så at prøve igen med "Har diskette..." proceduren.
* Flyt oem5.* filerne tilbage til winnt/inf
* Denne gang skulle driver igen findes med med filen msdv.inf. Klik i så fald på OK knappen.
* Nu skulle videokameraet gerne blive vist under "Billed håndterings enheder" i stedet for "lyd, video & spil enheder". Kontroller (ved højre-klik --> enskabver --> driver) at det denne gang er MS og ikke TI driver som benyttes.
Det med at slette enheden fra "lyd, video & spil enheder" og slette dvcam-filer, er fællesnævneren i alle de beksrivelser jeg har fundet på diverse forums verden rundt. Det var bare ikke nok til at får det til at fungere på min PC. Jeg fandt så ude af at selvom jeg udpegede msdv.inf som den driver som Windows skal bruge, så finder Windows selv på at det "nok er bedre" med oem5.inf driveren istedet. Problemet er at den indeholde TI informationer - ikke MS. Og så begyndte den onde cirkel!
Det virker nu hos mig, dog har jeg foretaget en h* masse andre konfigurationsændringer undervejs, som jeg har ændret tilbage igen da de ikke hjalp. Jeg har ikke lige tid/lyst til at geninstallere Win2K og prøve proceduren trin-for-trin for at se at det virker. Men det kunne I nu være behjælpelig med! Meld lige tilbage hertil om hvordan det går med jeres installation.
Jeg håber at det lykkedes for jer!
Meld venligst tilbage hertil om udfaldet. Jeg lukker ikke denne indlæg endnu!
c:>Mikkel
Avatar billede steen_hansen Forsker
29. maj 2002 - 17:21 #21
Imponerende, Mikkel! Jeg vil prøve det senere :o)
Avatar billede woods Nybegynder
07. juni 2002 - 07:15 #22
Hej med jer!
Jeg vil gerne luk denne spørgsmål.
>> Steen:
Lykkedes det for dig, at installere dit videokamera?

c:>Mikkel