Avatar billede grav Nybegynder
12. juli 2000 - 13:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Screen mode i X

Når jeg starter X startes der op i 320 X 200, hvilket betyder at jeg ikke har mulighed for at køre nogen som helst X-baserede konfigurationsprogrammer for at ændre dette ... hvordan faen får jeg ændret X til bare at køre i 640 X 480??? Mit grafikkort er et råddent S3 Savage 4 AGP, som knapt nok virker med Win98, men det burde vel være muligt at få det til at køre i bare en smule bedre opløsning?
Avatar billede grav Nybegynder
12. juli 2000 - 13:02 #1
Ups, der er selvf. 60 point til den som svarer, jeg opretter bare et dummy sp.
Avatar billede limemedia Nybegynder
12. juli 2000 - 13:58 #2
klik på dine pointantal og du kan op-justere antal points du giver
Avatar billede grav Nybegynder
12. juli 2000 - 14:00 #3
Tak :-)
Avatar billede netsjov Nybegynder
14. juli 2000 - 00:36 #4
skriv /urs/X11R6/bin/xconfigurator i komandopromten, dette vil starte programmet xconfigurator hvor du kan ændre din skærmopløsning.

Håber det virker mvh Anders
Avatar billede lbhansen Nybegynder
15. juli 2000 - 11:07 #5
På RH cd´en ligger et program, der vidst nok hedder Xfree86Setup. Dette program bruger XFree-VGA16 serveren, og der kan du redigere hvilken opløsning samt hvilken Xserver der skal bruges
Avatar billede psyco Nybegynder
16. juli 2000 - 01:26 #6
Jeg har lige haft et lignende problem, men det ordnede sig da jeg fik en redhat 6.2 i stedet for 6.0
Det er nok fordi der er en driver med til mit grafikkort på 6.2eren ... har du den rigtige driver til dit???
Avatar billede jan_thomsen Nybegynder
17. august 2000 - 21:17 #7
Jeg har i gennem længere tid haft problemer med X, med at få  flere farver og højere opløsning, uden held, men så prøvede jeg at installere XFree 4.0.1, som har en helt ny X server, hvor alle X servere er lagt ind i en fil, som heder XFree86, den kan uden problemer lave en config fil til X, som virker med en fin opløsning.

Du kør brogrammet XFree86 med følgende argumenter, du skal være logget ind som root:

\"XFree96 -configure\",

så laver den en fil i \"/root\" bibliotek, som heder XF86Config.new, som du så skal omdøbe til XF86Config og kopire til mappe \"/etc/x11/\". HUSK AT TAGE EN PAKUP AF DIN GAMLE XF86Config.

Der kan så være et problem med din farve dybte, den kan du forøge ved at skrive følgende efter startx

\"startx -depth 24\"

Denne parameter kan du skrive i din xinit, så behøver du ikke at skrive parameteren hver gang du starter X.

Med venlig hilsen

Jan
Avatar billede grav Nybegynder
18. august 2000 - 22:41 #8
psyco: Hæ, det virkede faktisk at installere 6.2, installationen gik fuldstændig smertefrit, mit Savage 4 blev fundet med det samme.
Jeg lader lige sp. stå åbent, da dit svar var en \"kommentar\". KOm og afgiv et svar, så får du nogle point.

Jan: Jeg havde faktisk glemt, at sp. stadig stod åbent, men da dit svar var ret detaljeret, og jeg bestemt skal prøve at lege med XF86, får du også lige nogle point :)

/grav