Avatar billede sierra Nybegynder
03. maj 2002 - 08:42 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Opdeling af computere i 2 særskilte netværk

Hej Eksperten,

Jeg hjælper med IT på en skole, og der vil de godt adskille elev-pc'ere fra de administrative, således at eleverne ikke kan få adgang til de administrative pc'ere.
Jeg har sat de administrative pc'ere op med IP adresserne 192.168.0.x med subnet 255.255.255.0 og elevmaskinerne 192.168.1.x med subnet 255.255.255.0. De administrative pc'ere har et workgroup-navn og elev-pc'ere et andet. Med denne subnet-mask troede jeg at jeg havde adskilt de to "net", men alligevel er det muligt for eleverne at se de administrative pc'ere.

De 12 elev-pc'ere er forbundet i en switch. En port går til en anden switch, hvor alle de administrative pc'ere er tilknyttet og også serveren.

Alle pc'ere har gateway 192.168.0.2 og det frygter jeg er det største problem.

Hvor er fejlen? og kan det løses på en smart måde - uden at installere flere netkort i Linux-serveren. Alle pc'ere kører Win98.

På forhånd tak for hjælpen.
Per
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. maj 2002 - 09:07 #1
Som jeg ser det har du adskilt de to grupoper på hver sit net. Når du siger "se" de administrative pc'ere mener du så se deres computernavne i f.e,s. andre computere. Hvis det er tilfældet skal di vide at computernavne er netios navne og ikke har noget at gøre med tcp/ip.

Det der er interessant er om de kan tilgå ressourcer på de administrative maskiner. Prøv f.eks. at del en printer tilsluttet en administrativ pc og se om du kan skrive ud fra en lelv pc. det burde du ikke kunne.

Jeg kan ikke se at gatewayen skulle udgøre et problem.

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede sierra Nybegynder
03. maj 2002 - 09:40 #2
Bufferzone. Tak for dit svar. Der er ingen problemer med at tilgå ressourcer på de administrative maskiner. Sharene kan selvfølgelig password-beskyttes, men det ville være bedre, hvis adgangen ikke er tilstede. Netbios-protokollen er ikke installeret - kun TCP/IP
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. maj 2002 - 11:46 #3
Jeg vil meget råde dig til at installere win NT eller 2000 på dine clienter, det giver meget bedre sikkerhed med mulighed for at anvnede NTFS på både server og arbejdsstationer, samt bedre kontrol med hvad brugerne faktisk har lov til at gøre både i netværksmiljø og på den enkelte maskine