Avatar billede amalie Nybegynder
25. april 2002 - 15:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Link til at åbne i et andet program

Hej!

Hvordan får jeg et link til at åbne i et helt andet program, ex. word eller excel?

P.S.: Jeg er altid sikker på at brugeren har office installeret
Avatar billede ztyxx Nybegynder
25. april 2002 - 15:17 #1
hvis du eks linker til en fil med endelsen .xls vil den automatisk åbnes i Excel
Avatar billede lyhr007 Nybegynder
25. april 2002 - 15:27 #2
Det kommer an på hvilken browser det er.

Internet Explorer vil åbne f.esk. excel dokumenter automatisk, men det er noget brugeren bestemmer.
Avatar billede jakoba Nybegynder
25. april 2002 - 15:31 #3
man kan vist også styre lidt med den mimetype man sætter i den header til dokumentet der sendes fra serveren.

mvh JakobA
Avatar billede amalie Nybegynder
25. april 2002 - 19:03 #4
Hej!

Ja, det er rigtigt, men den åbner i explorer vinduet i en "minimal" udgave af ex. word - og her man man ikke styre værtøjslinierne - nogle af dem forsvinder simpelthen frem for, hvilke der er i den "rigtige" word.
Avatar billede amalie Nybegynder
25. april 2002 - 19:06 #5
Hej JakobA

"mimetype" - vil du forklare lidt nærmere?
Avatar billede jakoba Nybegynder
25. april 2002 - 19:20 #6
Når severen sender en fil vi beder om er der klistret lidt ekstra på. en header der fx kan fortælle at siden ikke må gemmes i cashe og meget andet.

en af de ting man kan sende med er en mimetype der fortæller hvad slags data der er i filen og hvordan de skal bruges.
fx:
  image/gif            et billede i gif format
  application/msdownload  en fil der skal downloades
og jeg gætter på at der så også er:
  application/msword
  application/msexcel

eller ihvertfald noget der ligner.

fra php kan du sætte mimetype med en header kommando:
    header ("Content-type: image/gif");

og du kan også (ihvertfald på en Apache server) indstille serveren så filer med fx extension .wps altid får sendt en dertilsvarende mimtype
    application/msword
med i headeren.

Under alle omstændigheder kræver det at du har mulighed for at køre scripts på serveren eller er administrator for den.

mvh JakobA