Avatar billede moebiuz Nybegynder
19. april 2002 - 19:25 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man undertekster

Hej er der nogen der kender en måde at lave undertekster på, til ens egen film. Jeg har Adobe premiere 6.0.

Avatar billede hermandsen Juniormester
19. april 2002 - 19:31 #1
Hvad mener du med undertekster? Du kan bruge en fremviser, f.eks MicroDVD player, til undertekster... Underteksterne til den er en txt-fil for sig! Er det sådan du mener?
Avatar billede fanzy Nybegynder
19. april 2002 - 19:33 #2
jeg ved det ik men nogen siger at freelance
kategorien bliver nedlagt :( er det ik lige meget hvad bedtyder det eneligt?
:)

/FaNzY
/Fedt link http://wwp.mirabilis.com/scripts/Search.dll?to=157831584
Avatar billede hermandsen Juniormester
19. april 2002 - 19:35 #3
>>fanzy
Hvad har det med emnet at gøre?!?
Avatar billede moebiuz Nybegynder
19. april 2002 - 19:41 #4
Jeg skal såment bare bruge almindelig undettekster, ligesom dem på fjernsyn, teksten skal helst være en intergreret del af filmen. Jeg vil bare gerne vide hvordan man laver dem.

Moebiuz
Avatar billede hermandsen Juniormester
19. april 2002 - 19:52 #5
Jeg mener der er et plugin til VirtualDub som kan samle undertekst og film, men det er noget besværligt noget at skrive undertekster. Det format som MicroDVD player benytter sig af ser sådan ud:

{123}{243}Her er den først undertekst. Den starter vedd frame 123 og slutter ved frame 234.
{250}{}Det her er den næste undertekst. Den starter ved frame 250 og slutter først når den næste undertekst kommer.
{700}{1034}Så kommer vores tredje frame. Man laver et linieskift med:|Så nu er vi nede på næste linie.
{1200}{}Her har vi en lille|kombination...|Smart med|MicroDVD player.
{1400}The end.

Det skal så ligge i en tekst-fil ved siden af, og måske findes der et plugin til VirtualDub som kan samle det så du får det ind i selve filmen... Du må dog ikke hænge mig op på det!

//hermandsen
Avatar billede moebiuz Nybegynder
19. april 2002 - 19:59 #6
det lyder lidt besværligt, er der iukke en nemmere måde?

Moebiuz
Avatar billede hermandsen Juniormester
20. april 2002 - 00:15 #7
Der findes garanteret en nemmere måde! Det gør der jo altid... Jeg kender dog ikke andre måder... Hvad for noget film er det til? Noget du selv har optaget eller noget du har rippet fra en DVD (hvilket jeg gerne lige vil sige er fuldstændig lovligt, når bare du KUN bruger kopien til egen hustand). Hvis det er det sidste, så findes der nemlig mange gode værktøjer til at hente underteksterne ud fra filmen! Eller du kan downloade tekstfilerne på nettet!

Hvis det er noget du selv har lavet, så tror jeg desværre ikke der er nogen anden vej end at sætte sig foran computeren, notere frame-nummer ned, og skrive den dertilhørende undertekst!

Samtidig tror jeg det bedste ville være en tekst-fil ved siden af! Hvis du nu vil ændre noget, eller hvis det er noget du selv har lavet som vennerne skal se, så har de samtidig muligheden for at se din film med undertekster!
Avatar billede zarthax Nybegynder
20. april 2002 - 00:45 #8
Hvis du har adgang til programmet der hedder Scala burde du blive godt rustet til ALT hvad der har med tekst og grafik på TV. SÅFREMT!! du selv redigerer det.

Scala er kombatibel med alle styresystemer..... Næsten... Virker ikke så godt hvis du kører XP.
Avatar billede zarthax Nybegynder
20. april 2002 - 00:46 #9
Alle grafiske sekvenser, (Skift i undertekst), kan du enten time eller føre med museklik.. :)
Avatar billede moebiuz Nybegynder
20. april 2002 - 20:59 #10
Jeg skal bruge det til til noget jeg selv har bikset sammen.
Hvor finder jeg scala?

Moebiuz
Avatar billede bentn Nybegynder
21. april 2002 - 22:23 #11
Der findes et hyggeligt lille program der hedder, Vplayer,hvor du kan skrive din tekster til din film og gemme det i en tekst fil.findes her:
http://www.divx-digest.com/software/vplayer.html

Hvis du så vil ligge din tekst fast ind på din film og brænde det over på en cd,vil jeg foreslå dig at læse denne udemærket artikel,
http://www.divxit.dk/artikler.php?artikel=33&kategori=VCD

Forøvrigt,hvis du har et grafik med tv-out og kan se din film på tv kan du bare bruge
et program, som f.eks BsPlayer, der ligger du bare din tekst fil ind,og vupti dukker din tekst op på skærmen med det samme.

Held og lykke
Avatar billede bentn Nybegynder
21. april 2002 - 22:29 #12
Vedr. artikel.
websiden har været updateret så her er det nye link:
http://divxit.cliche.dk/artikler.php?artikel=33&kategori=3
Avatar billede moebiuz Nybegynder
22. april 2002 - 09:55 #13
Vil gerne takke for alle indslagene, specielt her til sidst, jeg har lige set på Vplayer, og det virker meget lovende. Tak
Jon
Avatar billede bentn Nybegynder
22. april 2002 - 17:35 #14
Takker for point:)
er du i tvivl om noget,skriv igen