Avatar billede cecil Nybegynder
09. april 2002 - 17:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvad er et subdomæne?

Hej venner

En af mine venner vil gerne have to hjemmesider med forskellige navne. Den ene kunne hedder www.hansen.dk og den anden www.jensen.dk. Men han vil ikke nødvendigvis have to webhoteller. Kan han købe et og have begge navne tilknyttet og hvordan foregår det? Er det det som hedder sub domæner?

Og kan han evt. få dem lagt hos mig?
Avatar billede thesqunk Nybegynder
09. april 2002 - 17:25 #1
Altså et subdomæne er fx : www.ditnavn.subnet eller www.ditnavn.ninja.dk
Et subdomæne er et gratis man får af en anden udbyder.
Avatar billede praetorian Nybegynder
09. april 2002 - 17:26 #2
Han kan sagtens nøjes med et webhotel, det kommer nok bare til at koste noget ekstra. Men du kan i og for sig også hoste dem for ham såfremt at han vil det.
Avatar billede and.vang Nybegynder
09. april 2002 - 17:31 #3
Det er ikke det, der hedder et subdomæne. Som et eksempel på et subdomæne kan vi jo sige at jeg ejer domænet www.lasagne.dk. Så kan jeg oprette et subdomæne til det domæne, der f.eks. hedder www.god.lasagne.dk. Et subdomæne er altså nærmest en en del af et andet domæne, og adressen skrives så som www. etellerandet . domæne.dk/com/net/org...
  Det du skriver om, kan løses ved hjælp af et pegedomæne. Det foregår sådan at du køber et webhotel til det ene domæne, mens du køber det andet domæne som et såkaldt "Pege-domæne". Når man så går ind på domænet bliver man bare sendt videre til det domæne hvorpå webhotellet er. Der er mange domæneudbydere der tilbyder den form for domæner, så det er bare at søge lidt hist og her, til du finder noget!

/Anders
Avatar billede cecil Nybegynder
09. april 2002 - 17:34 #4
OK

Men når så domænet peget på min side er det så den der kommer frem? Eller kan jeg sætte det til at pege på et direktory? Og vil dem som bruger et pege domæne opdage det?
Avatar billede larsen1 Nybegynder
10. april 2002 - 01:22 #5
Du kan sagtens sætte den til at pege på et directory.
www.ditnavn.dk/mappen
bliver i det tilfælde bare vist som
www.detandetnavn.dk

kein problem
=)
/simon
Avatar billede praetorian Nybegynder
10. april 2002 - 09:55 #6
Cecil:

Som sagt at pege på et domæne kan du sgtens få, men til at pege på et andet directory kræver at enten du eller ham der skal hoste din side gider køre Virtual host
Avatar billede and.vang Nybegynder
11. april 2002 - 14:28 #7
Ellers kan løsningen være at betale et lillebitte webhotel ´til det ene domæne, og så lave en side selv der sender brugeren videre til en anden side (eller directory) efter f.eks. 0 sekunder. Men det er både en dyrere og langsommere løsning! Men hvis du har mod på så laves det således:

<HTML>
<HEAD>
<META HTTP-EQUIV="Refresh" CONTENT="0;URL=www.DOMÆNE.dk/DIRECTORY">
</HEAD>
<BODY>
</BODY>
</HTML>

/Anders :)
Avatar billede burglar Nybegynder
26. april 2002 - 21:48 #8
Jeg har et spørgsmål der ligger lidt i familie med jeres diskussion.
Jeg har et website i IIS og derunder laver jeg så et virtual directory. Jeg troede så at dette virtual directory nu var en ny hjemmeside hvori jeg kunne placere sin seperate global.asa fil, men det ser ikke sådan ud. Kan det være rigtigt? og i så fald, hvad godt gør et directory så? Det minder da mest af alt bare om en undermappe i så fald?