Avatar billede donslund Nybegynder
09. april 2002 - 08:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Nu skal jeg igang.

Hep.

Er der ikke en der lige fortæller mig, hvad jeg skal bruge for at komme igang med at prgrammere i XML?
Jeg kunne jo bruge simple text, men hvad skal jeg så bruge til at lave det hele om så browseren kan bruge det?

Jeg sidder på Mac.

Avatar billede Slettet bruger
09. april 2002 - 08:49 #1
Principielt kan browsere[n] læse XML uden videre - men det de fleste gerne vil, er jo at omforme XML-data til en form for HTML, som ALLE browsere jo kan læse. Dertil benyttes et StyleSheet, som kan være både CSS og de (noget) mere avancerede XSLT stylesheets. Den dårlige nyhed er at der ikke (endnu) er særlig udbredt understøttelse for disse, i de nuværende browsere.

Med en server-løsning (ASP/PHP/CGI etc.) kan man udføre transformeringen på serveren, og sende resultatet til browseren som almindelig HTML - det benytter jeg i stor stil...

/CS
Avatar billede donslund Nybegynder
09. april 2002 - 08:56 #2
Dvs. Apache eller WPS?
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2002 - 09:02 #3
PWS (Personal Web Server, ikke?) har jeg selv brugt.
Hvis du vil eksperimentere med XSLT kan jeg anbefale at du henter Microsofts XML Parser (MSXML) via http://msdn.microsoft.com/xml/

Her er også eksempler der kan få dig igang.

Når du har fået styr på XSLT kan du jo passende kigge forbi http://www.greystate.dk/xmlobject/
Avatar billede getalife Nybegynder
09. april 2002 - 11:32 #4
Avatar billede wittnezz Nybegynder
12. april 2002 - 16:07 #5
En god ide er at lære at lave "velformet xml" Et godt værktøj til at lære dette er programmet RUWF (Are you well-formed) som findes på xml.com