Avatar billede compit Nybegynder
03. april 2002 - 17:54 Der er 20 kommentarer

Hvordan åbner jeg en port i linux Mandrake 8.1

på min linux maskine har jeg delt min internet forbindelse. Og jeg har en computer som kører windows XP DK.

Jeg kan godt modtage mails, men hvordan laver jeg sådan at jeg kan sende mails. Den kommer og siger at den ikke kan sende fordi at port 25 ikke er åbnet...

HVordan gør jeg

Jeg har kørt linux i ca 28 timer nu. ikke mere

:o)
Avatar billede soreno Praktikant
03. april 2002 - 17:57 #1
hvilken udbyder har du ?
Avatar billede compit Nybegynder
03. april 2002 - 18:01 #2
jeg har adsl
Avatar billede soreno Praktikant
03. april 2002 - 18:01 #3
eks. fra cybercity http://www.cybercity.dk/erhverv/support/teknisk_faq/adsl_faq/
På nuværende tidspunkt er der ingen filtrering, bortset fra port 25, der ikke kan nås direkte fra verden mod kunderne. Der er dog automatisk oprettet relay mailserver på .adsl.dk. Dermed kan adressen også kan bruges til e-mails af typen: lars@hansen.adsl.dk. Du kan desuden selv hoste domæner på din forbindelse.
Avatar billede compit Nybegynder
03. april 2002 - 18:02 #4
Du snakker sort i mine øre.. *Griner*

Jeg har ADSL hos TDC
Avatar billede soreno Praktikant
03. april 2002 - 18:02 #5
fra tdc http://www.tele.dk/menu/sm2887.htm
For at forhindre misbrug af mailserveren, er tcp/25 (mailserver porten) blokeret i TDC's router, og derfor skal man i DNS sætte en sekundær mailserver (backup-mx.post.tele.dk) ind, og dette gøres som følger:

mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.
Avatar billede compit Nybegynder
03. april 2002 - 18:03 #6
hvad, jeg fatter ikke en skid af det.

Hvordan gør jeg det...
Avatar billede soreno Praktikant
03. april 2002 - 18:05 #7
jeg har måske misforstået dit spørgsmål ? Har du egen mail server (smtp) ?
Avatar billede compit Nybegynder
03. april 2002 - 18:08 #8
Jeg må hellere lige få det her med.

På min Windows PC. har jeg outlook oppe og køre. Jeg bruger ikke TDC mail, jeg bruger min gamle mail fra tiscali.
Jeg har lige installeret linux mandrake 8.1

Og delt internetforbindelsen.

Det er det eneste jeg har gjort... Så jeg har ikke sat min egen mailserver op
Avatar billede compit Nybegynder
03. april 2002 - 18:09 #9
håber det giver dig noget hjælp. Til at give mig hjælp !! :o)
Avatar billede compit Nybegynder
03. april 2002 - 18:12 #10
Meddelelsen kunne ikke sendes, fordi en af modtagerne blev afvist af serveren. Den afviste e-mail-adresse var 'janlarsennet@hotmail.com'. Emne 'test', Konto: 'mail.tiscali.dk', Server: 'smtp.tiscali.dk', Protokol: SMTP, Svar fra server: '553 relaying denied (#5.7.1)', Port: 25, Sikker (SSL): Nej, Serverfejl: 553, Fejlnummer: 0x800CCC79
Avatar billede soreno Praktikant
03. april 2002 - 18:13 #11
så prøv at bruge tdc mail, bare for at teste om der er hul igennem til den..
Avatar billede compit Nybegynder
03. april 2002 - 18:16 #12
det kan jeg ikke, da ham som jeg bor sammen med. først kommer hjem i næste måned. *griner* så derfor ville jeg høre efter om du kan hjælpe mig..

:o)
Avatar billede compit Nybegynder
03. april 2002 - 18:18 #13
kører du selv linux??
og understøtter linux Dual prossorer

Jeg har nemlig en dual 1Ghz. som jeg sidder ved, jeg kunne godt tænke mig at komme til at køre linux på den, men tør ikke lige nu da, jeg først vil være lidt mere sikker i linux, Hvis du forstår... *Griner*
Avatar billede oz2kas Nybegynder
03. april 2002 - 19:07 #14
jeg skulle mene at grunden er at TDC har lukket for tiscali og omvendt.
Du får jo relaying denyed, og det kommer hvis ikke du er oprettet med en en deres ip-net i deres post-server.
Hvis du vil sende mail fra din TDC-adsl skal du enten bruge TDC's servere (mail.tele.dk?) eller få dig en gratis pop-account et andet sted.
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2002 - 19:09 #15
Ja, Linux understøtter flere prosessorer dersom dette er kompilert inn i kjernen. Mener det er støttet som standard og default i hvert fall hos Red Hat. I Red Hat 7.1/7.2 så har de laget standard installasjonen slik at man har installert en mail server som kun har til oppgave å sende ut mail. Samtidig så har man blokkert porten for inngående mail slik at man ikke kan motta. (For å hindre missbruk, utsendelse av spam.) Hos deg er det motsatt. Spørs om ikke soreno sitt svar kan ha noe for seg. Det virker sannsynlig.
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2002 - 19:13 #16
"Gratis pop account et annet sted" slik som oz2kas foreslå er vel den enkle løsningen på din problemstilling, vil jeg mene. Da kjører du ikke din egen mail server, du går utenom hele denne litt kompliserte problemstillingen og bruker en annen kjørende og etablert mail server. Mye enklere.
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2002 - 19:15 #17
... Og da behøver du vel heller ikke port 25, for det er vel mail servern sin portadresse ..
Avatar billede compit Nybegynder
03. april 2002 - 19:58 #18
Jeg forstår ikke ret meget af det som Langbein har skrevet, jeg er ikke super god til computere. Så det er sort snak for mig.

Hvis jeg nu skal oprette min egen mail server. Hvordan gør jeg så det ??
Avatar billede gathond Nybegynder
04. april 2002 - 11:30 #19
Problemet med relaying denied er fordi du prøver at sende mails igennem tiscali's mail server, hvad den for at forhindre misbrug ikke tillader at andre end deres egne kunder gør.
en nem løsning er at ændre din smtp server i dit mailprogram til TDC's mailserver, dette har intet som helt at gøre med hvor mails ser ud til at komme fra eller hvorfor du henter dine mails, det er kun hvad server der bliver brugt til at sende dine mails videre (relay'e)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
03. november 2002 - 17:38 #20
kommet videre?