Avatar billede jones_net Nybegynder
27. marts 2002 - 11:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

index/scripts i film

Hejsa

Jeg laver undervisnings CD-ROM'er, hvor der bruges en browser til at vise kurset. I venstre frame er der en asf film, som er indexeret med Windows Media Advanced Script Indexer. Disse index scripts skifter HTML siden i højre frame.
Det virker fint på CD, da man kan spole frem og tilbage som man lyster. Problemet opstår, når jeg vil lave det via Internettet:
En asf film kan man ikke spole i da den bliver streamet, og hvis jeg konverterer til avi eller mpeg (så jeg kan spole), kan jeg ikke lave mine scripts så jeg kan få skiftet sider...

Eller kan jeg - jeg har ikke kunnet finde noget om det, men måske sidder der en og har løsningen!?!?

/J
Avatar billede jones_net Nybegynder
03. april 2002 - 15:24 #1
Ingen der kan hjælpe?

/J
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. april 2002 - 02:39 #2
Hvad er der galt med at den bliver streamet? Man kan da godt spole i den, men så skal den bufferes først!

Kunne du eventuelt ikke indsætte nogle flere keyframes i din asf-fil så du hurtigere kan spole i din film? Eller hvad med at få brugeren til at downloade filmen først og så implementere den film til hjemmesiden? Jeg tror det går galt der i mellem hvor man skal have en hel film som ligger på harddisken og hvor man buffer lidt af gangen...

Kan du ikke ligge filmen så det hele kan blive buffered og så spole i det på den måde?
Avatar billede jones_net Nybegynder
08. april 2002 - 08:41 #3
keyframes?? Siger mig ikke lige noget... Men det lyder interresant:-)

Der er tale om film på 50 til 150 MB (½ til 1½ time) så det er måske ikke så godt at de skal bufferes før de kan vises... derfor skal man kunne spole frem til et tidspunkt, og lave en rebuffering som normalt tager 5-10 sekunder.

/J
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. april 2002 - 09:22 #4
Okay...
Jeg mener at lige meget hvad, så SKAL du buffer et bestemt stykke af filmen... Jeg har en gang skrevet en artikel om keyframes som kan findes på http://nowle.homepage.dk/divx/keyframes.html men om det kan hjælpe ved jeg ikke... Det er jo sådan set lavet til DivX, men da de begge er afarter af MPEG-4 standarden, så burde du vel egentlig ha' noget der hed keyframes i din asf-fil.

Du siger at man skal kunne spole frem/tilbage, og så skal den rebuffer på omkring 5-10 sekunder! Er det egentlig ikke også fint nok? Hvor mange sekunders buffertid vil du ned på?

Ellers så er der et andet alternativ:
Del din film i mindre dele! Jeg ved ikke hvad der er af indhold på den side, men var det ikke en mulighed at dele filmen. Altså så det ikke bliver nødvendigt at spole, men at der i stedet ligger en seperat film til hver emne som man så kan hente ved f.eks. at trykke på et hyberlink, eller som eksempelvis bliver åbnet af filmen tidligere?
Avatar billede jones_net Nybegynder
08. april 2002 - 10:57 #5
Kan man indsætte scripts i en DivX film, som kan skifte URL på andre sider?

Det er der det sprængende punkt er - jeg skal have mulighed for at få filmen til at skifte sider i en anden frame. Det kan jeg med ASF, men jeg ved ikke om man kan med mpeg/DivX...

Jeg kan ikke finde noget med keyframes i ASF, så det er vidst ikke en mulighed:-(

/J
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. april 2002 - 11:32 #6
Jeg ved faktisk ikke om det er muligt at indsætte scripts i DivX-film... Så må du skrive til DivX-folket www.divx.com :)

Så vidt jeg ved så er det IKKE muligt at indsætte scripts i mpg-filer.

Jeg syntes det er lidt underligt at der ikke er noget med key-frames i asf-formatet... Både DivX og asf bygger nemlig på MPEG-4 formatet! Har du forsøgt med andre Microsoft formater? Det kunne være at WMV eller asx kunne bruge keyframes og samtid understøttede scripts!

Jeg kende godt til de scripts du snakker om... Har aldrig selv haft brug for det, men ved dog hvordan de virker... Kan også godt se det smarte i at ha' det på en hjemmeside som så skifter automatisk...

Prøv DivX-folkene eller nogle af de andre Microsoft formater! De nye komprimerer også bedre end asf! :)

//hermandsen
Avatar billede jones_net Nybegynder
08. april 2002 - 11:37 #7
OK, tak for hjælpen, og ideen til at dele filmene op - jeg havde overvejet det, men jeg havde ikke tænkt på, at man kunne sætte dem til at linke til den næste film, så man egentlig så en hel film i træk:-)

/J
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. april 2002 - 11:54 #8
Hehe... Selv tak! :)

Syntes det er en rigtig fed ide med en video kørende ude i siden og så en browser ved siden af der opdaterer sig selv!

Hvis det er en offentlig side ville jeg da gerne se det færdigt en gang! :)