Avatar billede mike23 Nybegynder
26. marts 2002 - 21:35 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

DNS skal den være den samme??

Jeg har to computere sat i LAN og som begge kører XP. Men jeg kan ikke kopiere fra de delte mapper (som iøvrigt med sikkerhed er delte og burde være tilgængelige) fra den anden comp. mens den comp udemærket kan kopiere fra min. Nu har jeg gået alt igennem og det lader til at comp 2 ikke kan pinge DNS-ipadressen som ikke er noget problem for comp 1. Kan det være det der skaber splid??
Avatar billede freekyzone Nybegynder
26. marts 2002 - 21:38 #1
undermask skal være den samme, resten er næsten lige meget. Iperne må bare ikke være ens...
Avatar billede freekyzone Nybegynder
26. marts 2002 - 21:39 #2
iperne kan ex. være 10.0.0.2 og 10.0.0.3

og undermask skal så være ens, og for begge ex. være: 255.0.0.0
Avatar billede mike23 Nybegynder
26. marts 2002 - 21:44 #3
ip-adresserne er som du selv siger henholdsvis 2 & 3 og undernetmasken er den samme.

Men hvorfor kan comp 1 pinge DNS-ipadresserne (2 stk) når comp 2 ikke kan?
Avatar billede freekyzone Nybegynder
26. marts 2002 - 21:49 #4
måske fordi der er firewall sat op på den ene????

eller faktisk kan det måske være noget andet.

Jeg har haft et ligende problem... en af mine computerer kunne godt komme ind på den ene, mens den anden ikke kunne komme ind på den første... det viste sig så senere at det var pga. netkortet ikke var presset rigtigt ind på bundkortet...

En anden ting jeg har været udsat for er at der var forskelv på hvordan du vendte et netkabel. Jeg har prøvet at den ene godt kunne se den ene, men ikke den anden hvis kablet var sat i computererne på en måde.

Men vendte man kablet om, virkede det som det skulle...
Avatar billede mike23 Nybegynder
26. marts 2002 - 21:55 #5
begge firewalls er sat helt ud af drift selvom det var konfigureret til netværksadresserne for at det ikke skulle være det.

Tror ikke helt på den med netkortet, men undersøger det senere. Stadig mærkeligt eller også vil jeg bare gerne vide hvorfor jeg kan pinge adressen på den ene og ikke på den anden. computeren som ikke kan pinge blev købt samlet.

Tror ikke på den med kablerne.
Avatar billede ultradma Nybegynder
26. marts 2002 - 21:56 #6
mmmm.. hvis jeg skulle komme med et kvalificeret bud, ville det være følgende:

1) problemer med netkort, f.eks. hvis du har to af de samme netkort af et uheldigt mærke, kan de ik kommunikere sammen, set før!

2) Du kan prøve at lave en gateway til den computer der er tilkoblet din router/modem. Hvis du har to computere som kører på den samme DNS, er jeg rimelig sikker på at du ik ka bruge én DNS til mere end én com. DVS at du som sagt ska prøve at køre DNS´en over din første COM, altså lave en gateway.

3) ellers ved jeg det sq ik ;)
Avatar billede mike23 Nybegynder
26. marts 2002 - 22:04 #7
Forbindelsen er Adslstik>router>switch>et patchkabel til den ene comp>et patchkabel til den anden comp.

Kablet fra router til switch er krydset. Så dvs at begge har fin adgang til nettet (med undtagelse af at nogle sider ikke kan vises for den comp der ikke kan pinge DNS-adressen).

Prøv at definere det med den gateway med udgangspunkt i at vi begge kan komme på nettet.
Avatar billede mike23 Nybegynder
26. marts 2002 - 22:06 #8
Det skal også understreges at vi ER i den samme arbejdsgruppe og kan se hinanden under netværksteder samt at comp 2 sagtens kan se og anvende filerne som ligger til deling.

Måske skal det også nævnes at en eneste gang har jeg kunne kopiere en delt fil men det er aldrig lykkedes efter. Får altid fejlmeddelsen "det angivne netværksnavn er ikke længere til rådighed"
Avatar billede mike23 Nybegynder
29. marts 2002 - 16:13 #9
Efter mange sure timer med fejlsøgning og efter at have lært næsten alle supporterne på CyberCity at kende, fandt jeg ud af at comp 2 havde et sygt on-board netkort. Som på den ene side fungerede med nogle ting og ikke med andre. Hvem skulle have vidst det. Så nu har jeg smidt et ordentligt netkort i PCI-porten og disabled on-board kortet i BIOS.

/mike23

P.S. Tak for indsatsen til alle