Avatar billede kezzelski Nybegynder
22. marts 2002 - 16:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

samba - har prøvet alt!

Jeg har lige installeret linux og har haft en del problemer med at sætte samba op! Jeg har læst alle indlæg her på eksperten og jeg har læst diverse guides på nettet men uden held, så nu håber jeg at du kan hjælpe mig!

Mit system er en celeron der kører Mandrake, hvilket i øvrigt fungerer fint. Samba var med i installationen.

jeg har en anden maskine der kører XP med bios navnet "Kezzelski", denne maskine er oprettet i sambapasswd og i passwd filen med det nødvendige $-tegn!
Det skal siges at jeg af en eller anden sjov grund ikke kan pinge min maskine, men jeg kan sagtens komme ind på den med ssh og den kommer fint på internettet, så netværket burde virke! Jeg kan se den i min workgroup, med det biosnavn jeg angiver i smb.conf, men jeg kan ikke komme ind på maskinen, heller ikke med \\192.168.1.2, som er maskinens ip!

min smb.conf er:
[global]
  workgroup = WORKGROUP
  netbios name = linux
  server string = Vores dejlige server. Med alt det herlige!
  log file = /var/log/samba/log.%m
  max log size = 50

  security = user
  encrypt passwords = yes
  smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
  socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
  dns proxy = no
  guest account = pcguest

#shares:

[ftp]
  comment = ftp på server
  path = /home/ftp
  browseable = yes
  public = yes
  writable = yes
  guest ok = yes

END OF FILE!

Jeg har prøvet at gøre den så simpel som mulig, men der er stadig ingen forbindelse! Er der nogen der kan hjælpe mig!
Avatar billede victor44 Nybegynder
22. marts 2002 - 16:22 #1
Har du checket om du kører en eller anden firewall på din LINUX boks ?

Prøv også at lave en netstat -lnp og se om der lyttes på portene til netbios.

Hvad siger lsmod ?

LuF
Avatar billede kezzelski Nybegynder
22. marts 2002 - 16:46 #2
Tak for det hurtige svar:-)
hmmm... nej det har jeg ikke tjekket! Jeg vil godt indrømme at jeg ikke er helt linux-nørd endnu, så der er et par af dine ord der ikke siger mig så meget...:-) Hvordan kan jeg tjekke om der kører en firewall? jeg har kun en shell til rådighed!

Når jeg kører 'netstat -lnp' får jeg en masse ud. Så vidt jeg ved er de porte Netbios bruger 135-139. Af dem er der 2 på port 137 og 138, som lytter på den eksterne ip (ikke 0.0.0.0). Der er ikke angivet "Listen" på dem, som der er ved nogen af de andre!
Der er en 139 højere oppe, som er angivet med "Listen", men den er på 0.0.0.0

Jeg ved detsværre ikke hvad Ismod er?

Kezzel
Avatar billede kezzelski Nybegynder
22. marts 2002 - 17:20 #3
Major breakthrough...!

Jeg fandt ud af at jeg kørte en bastille-firewall, som jeg fik stoppet!

Men jeg kan stadig ikke komme ind, men nu kræver den i det mindste et brugernavn og et password!

Kezzel
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2002 - 17:48 #4
Du skriver du har læst alle indlæg men jeg vil alligevel anbefale dig at kigge ind på www.suse-usergroup.goggle.dk
gå frem efter den fremgangsmåde der er skitseret og det virker
Avatar billede kezzelski Nybegynder
22. marts 2002 - 18:11 #5
jeg troede at jeg havde prøvet alt, men det have jeg måske alligevel ikke! Det lykkedes på mystisk vis efter at jeg havde lukket min firewall ned, og du skal selvfølgelig have points..!