Avatar billede characterx Nybegynder
19. marts 2002 - 19:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

File-server

Hej,

Jeg går lidt og tænker over, hvordan jeg skal opbygge min Fil-Server(regner med omkring 12.000 kr. til controller plus diske).

Serveren jeg skal putte disse diske i, er en PIII-677 Mhz, 3x128MB Kingston SD PC133 Ram på et ASUS-TUV4X bundkort, med et TrendNET 10/100/1000 Mbps Netkort, kørende noget Debian(GNU Linux)

Idéen er at få mest muligt diskplads, og samtidig højste peak på LAN(T-Base1000), og samtidig til den laveste pris (omkring de 12k).

Jeg have selv regnet med noget ligende dette:
8 stk. Maxtor D740X 80 GB, 7200rpm 8,5ms diske
Samlet på 2 stk. Promise FastTrack TX2 RAID controllere.
Og de to RAID-diske, skal så samles i en SW RAID (Linux RAID system), kørende RAID-0 på controllerne, og ligeså i SW-RAID'en.
Ialt skulle det så løbe op i 640GB storage plads.
Men mit spørgsmål til dig/jer, er så om jeg skal vælge andre diske f.eks IBM's GXP120, eller noget helt andet, f.eks andre RAID controllere.

På forhånd, tak for dit svar.
- TNN
Avatar billede chrede Nybegynder
19. marts 2002 - 21:35 #1
Tjaa... promise har jo også en Raid 5 controller til IDE, den koster ca. 5000kr mener jeg!

Men det var da en mulighed! :-)
Avatar billede bohbs Nybegynder
20. marts 2002 - 09:58 #2
Kan ikke sige andet end at jeg er godt tilfredse med mine Maxtor 80 GB drev, ville ikke vælge IBM frem for Maxtor.
Avatar billede poul_madsen Nybegynder
20. marts 2002 - 12:52 #3
Hey
En af mine venner har 3*120GB IBM GXP120, og det er altså en server der kører 24/7/365, men en motherfucker UPS. Hans diske kører(mere end)super. Har selv en 80gb GXP120, som oz kører super, så jeg ville nu sige IBM..
Avatar billede chrede Nybegynder
20. marts 2002 - 17:17 #4
Jeg er også IBM tilhængere, når vi snakker GXP120 serien :-)
Avatar billede rasmuslp Nybegynder
20. marts 2002 - 22:46 #5
Har nok mest tiltro til IBM eller Seagate end Maxtor...
Jeg har lige købt en IBM 40G 120GXP og den fyrer den MAXX AUF! (hurtig!!)
Den larmer ikke specielt og yder godt.

Angående controlere er promise jo gode til den slags så det med harddiskene er jo nok mest en smagssag...
characterx>> Men jeg synes dit forslag lyder godt!
Avatar billede characterx Nybegynder
21. marts 2002 - 21:13 #6
Hmm, det kan jeg jo ik bruge til at så meget, i siger jo bare: Ibm er best eller Maxtor er best.
Så jeg bibeholder det med Maxtor diske på Promise controllere.