Avatar billede janr Nybegynder
12. marts 2002 - 17:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Public folders på Exchange 2000-server

Hej Eksperter!

Når der modtages eksterne e-mails til en Public-folder i Exchange 2000 vises disse som Samtale-beskeder (ikonen af et papir med tegnestift) og ikke som regulære e-mails (ikon af et brev). Hvilket betyder, at det ikke er muligt at se, om der er blevet svaret på den pågældende besked eller ej, hvilket mine brugere er ret kede af. Hvordan (hvis det er muligt) kan man instillle Exhange til at de indgående e-mails til public folders skal vises som regulære e-mails i stedet for samtale-beskeder?

Korrekt svar/løsning belønnes med 100 points!
Avatar billede mile Juniormester
13. marts 2002 - 10:56 #1
Du skal have visning sat til meddelelser. Der er dog et problem. Hvis én bruger har været inde og læse den, vil den ikke stå som læst for de andre, kun for dem der har læst den. I kan i stedet benytte jer af en fælles postkonto.
Avatar billede mile Juniormester
13. marts 2002 - 11:02 #2
Fælleskontoen er egentligt bare en postkonto som I kender den fra en almindelig bruger. Kunsten er så at der er én ejer af den, som giver sig selv og de andre brugere tilladelse til at bruge postkasse, Indbakke, sendt post osv. Brugere der skal bruge postkassen kan under avanceret i indstillinger for Serviceprogrammer (2000) - email konti (XP) bruge funktionen "Åbn flg. yderligere postkasser" og derved få vist fællespostkassen i sin mappeliste. For at kunne besvare eller sende fra postkassen kræver det, at brugerne har stedfortræder rettigheder (redaktør) på indbakken i postkassen.
Avatar billede janr Nybegynder
13. marts 2002 - 11:08 #3
Fælles postkasser er også hvad vi har kørt med tidligere på Exchange 5.5 men i forbindelse med opgradering til v. 2000, blev jeg frarådet at benytte fællespostkasser, men derimod at bruge public folders - men det kan godt være, at jeg vælger at gå tilbage til den løsning, såfremt problemet med public folders ikke ka løses.

Hvor sætter jeg visning til meddelelser? Mht. om andre kan se at beskederne er læste eller ej, er det så ikke bare et spørgsmål om at slå "Maintain per-user read and unread for this folder" fra (under egenskaber for den enkelte mappe)?
Avatar billede janr Nybegynder
13. marts 2002 - 11:10 #4
Fælles postkasser var også det vi brugte tidligere med Exchange 5.5, men under opgradering til v. 2000 blev jeg anbefalet at bruge public folders i stedet for.

Hvor sætter jeg visning til meddelelser? Mht. læste og ulæste beskeder, er det så ikke bare et spørgsmål om at slå "maintain per-user read and unread for this folder" fra (under egenskaber for den enkelte mappe)?
Avatar billede janr Nybegynder
13. marts 2002 - 11:11 #5
Hmm? Først viser den ikke min kommentar, og når jeg skriver kommentaren igen, så bliver den vist to gange ... nå?! Oh well :-)
Avatar billede mile Juniormester
13. marts 2002 - 11:17 #6
Hmm - hvorfor blev I frarådet fællespostkasser på Ex 2000 ? Det kunne være en interessant oplysning for mig, for vi er ved at migrere. Mht. din setting, så er den også interessant, for jeg vidste ikke at den fandtes. Jeg arbejder nemlig mest med Outlook på klienten og ikke Exchange...Men det lyder da som noget derhen ad...
Avatar billede mile Juniormester
13. marts 2002 - 11:22 #7
Mht til visning, så skal den vist defineres af ejer på mappen. Stå i mappen (i outlook) - gå i menuen "Vis" - Definer visning - vælg meddelelser. Sæt mærke i "Fremvis kun visninger der er oprettet til denne mappe" (XP). På Ex 5.5, var det sådan at dette stunt kun virkede hvis ikke brugerne én gang havde været inde i mappen med en alm. visning. Hvis det stadig er tilfældet, kan du slette mappen og oprette den igen.
Avatar billede janr Nybegynder
13. marts 2002 - 11:36 #8
Så vidt jeg mindes, så skulle bruge af public foldes i stedet for fælles postkasser være bedre implementet i Active Diretory (AD), da det at dele adgangen til en postkasse under AD er en lidt omsonst procedure.

Efter længe bladren gennem div. newsgroups, har jeg kunne konstatere, at problemet ikke kan løses, da det er en programmeret "funktion", at mails modtaget i en public folder får et samtale-format (IPM.Post) i stedet for et regulært e-mail format, hvilket betyder, at jeg må i gang med at flytte alle de relevante public folders over i postkasser i stedet for :-/

Men tak for hjælpen anyways :-) Du får selvfølgelig dine points!