Avatar billede cholm Nybegynder
10. marts 2002 - 13:25 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

JPG eller ikke JPG...

Har jeg misforstået noget...?

Som skrevet i et tidligere spørgsmål søger jeg et billigt digitalt kamera til en gave. Et af mine krav var at man skulle kunne udlæse billederne i et ikke-komprimeret format (TIF) således at man efterfølgende havde optimale mulighder for bearbejdning.

Efter at have læst i et par nyhedsgrupper også, er jeg imidlertid kommet i tvivl om hvorvidt at komprimerede billeder (JPG) alligevel er udemærkede til efterbearbejdning (forstørelser, beskæringer m.m.)

Hvad siger eksperterne på dette område ?

/cholm
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. marts 2002 - 13:42 #1
Du kan sagtens bearbejde både jpg og tiff billeder uden problemer.

Hvis billederne skal trykkes, så skal du hlest kunne tage billeder i tiff.
Men du kan sagtens klare dig med jpg, hvis det kun skal anvendes til hjemmesider.

/per
Avatar billede cholm Nybegynder
10. marts 2002 - 13:46 #2
Per >>> ja, det fik jeg jo selvfølgelig ikke lige skrevet...

Årsagen til at det skal kunne håndtere ukomprimerede billeder er netop at de også skal kunne printes efter bearbejdning.

Kan man ikke godt se forskel på et printet JPG og TIF billede som er forstørret og beskåret ? (Eller kan det ikke ses med det blotte øje ?)

/cholm
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. marts 2002 - 13:58 #3
Her er der en sammenligning:

Et tif billede fylder 7 Mb

Når billedet bliver taget i den samme kvalitet fylder billedet 1,5 Mb.

Hvordan vil du genskabe perfekt billede med så lidt data?

Det kan ikke lade sig gøre uden tab af billede kvalitet. Tabet
af billede kvaliteten er sikkert lille, men den bliver stor
hvis du bruger en høj opløsning på printeren. Eller billedet
skal printes ud i et stort format.
Du kan selv prøve at tage et billede i begge formater, og printe
dem ud for derefter at sammenligne kvaliteten.

/per
Avatar billede cholm Nybegynder
11. marts 2002 - 18:24 #4
Alle >>>

Jeg tror ikke helt jeg forstår det med de forskellige billedeformater...

Jeg har selv et Epson kamera, og når jeg skal gemme billederne på min harddisk, kan jeg vælge imellem BMP, JPG og TIF.

Da et TIF billede jo fylder væsentligt mere end et JPG, ville jeg umiddelbart tro at det ikke kunne tage så mange billeder hvis det var i TIF. Men sådan er det ikke, da det først er ved udlæsningen at jeg vælger format...

Hvordan kan det lade sig gøre ? - Har kameraet så sit eget format som den gemmer billederne i inden at de bliver udlæst, eller hvordan hænger tingene sammen ?

/cholm
Avatar billede cgleerup Nybegynder
12. marts 2002 - 11:19 #5
Du kan da godt bearbejde et JPG billede, men kompressionen af billedet foretages så snart du gemmer som jpeg, det er blot hvormeget det komprimeres der svinger. Men skal det bruges som tryk, er det som Hoejerup også er inde på IKKE en god idé at bruge jpeg komprimerede billeder.
Som udgangspunkt mener jeg IKKE at et camera der kun kan gemme som Jpeg opfylder ret manges behov, specielt ikke personer der har mod på efterbearbejdning!
Avatar billede cholm Nybegynder
12. marts 2002 - 11:24 #6
cqleerup >>> Takker - Har du mulighed for specifikt at svare på min kommentar fra 11.03.02 - 18:24:28 ?

/cholm
Avatar billede cgleerup Nybegynder
12. marts 2002 - 11:42 #7
Jeg kender ikke præcist det kamera du taler om, men det lyder som om at den gemmer som eksemepelvis en jpg og så blot gemmer som noget andet bagefter - men hvor mange billeder kan du tage på hvor stort et kort, det kan give mig et praj om formatet.
Altså hvor meget plads har du at gemme på i dit kamera og hvor mange billeder kan du tage?
Avatar billede cholm Nybegynder
12. marts 2002 - 12:29 #8
Jeg kan tage ca. 40-45 billeder i 1152 X 864 pixel på et 8 mb kort.

Hvis jeg vælger uncompressed kan jeg derimod kun tage ca. 5 billeder. Lige meget hvilken kvalitet jeg vælger, kan jeg gemme i TIF, men det er måske kun når jeg tager billederne i uncompressed, at jeg egentlig får nogle reelle TIF-billeder ?

/cholm

Jeg fandt lige noget mere info om mit kamera på: http://www.go-digital.co.za/digital_cameras/Digital%20Cameras%20up%20to%20R5000/Epson_Photo_PC650.htm
Avatar billede cholm Nybegynder
12. marts 2002 - 12:34 #9
Jeg kan tage ca. 45-50 billeder i 1152 x 864 på et 8 mb kort.
Hvis jeg vælger uncompressed kan jeg tage ca. 5 billeder. Ligemeget hvilken kvalitet jeg vælger kan jeg gemme i TIF, men det er måske i virkeligheden kun når jeg vælger uncompressed, at jeg får reelle TIF-billeder...?

Se evt mere her: http://www.go-digital.co.za/digital_cameras/Digital%20Cameras%20up%20to%20R5000/Epson_Photo_PC650.htm

/cholm
Avatar billede cgleerup Nybegynder
12. marts 2002 - 13:54 #10
Et tif billede kan lzw komprimeres og dette gøres uden tab - eksempelvis kan du når du bruger photoshop og vælger at gemme som tif, vælge at klikke i lzw compressed, så bliver din fil pakket, når så den åbnes igen - af et system der understøtter denne lzw algoritme så åbnes den igen i perfekt kvallitet.
Men jeg kan se på dit link at der står: "File format:  JPEG"
Og som bedste opløsning "Uncompressed jpeg" altså er billederne komprimerede, men åbentbart ikke så meget så du ikke kan bruge dem. Derfor må konklussionen blive at hvis din kammerats forbrug er det samme som dit, så er et uncompressed jpeg format kamera, (fantastisk sætning) er ganske udemærket kamera til dette formål!
Avatar billede cholm Nybegynder
12. marts 2002 - 22:10 #11
Nu er jeg ved at være forvirret på et højere plan...:-)

Vil det sige at hvis jeg ikke vælger "uncompressed" når jeg tager mine billeder, er det ikke et regulært TIF-format jeg kan gemme dem i ?

/cholm
Avatar billede cgleerup Nybegynder
13. marts 2002 - 13:32 #12
Tjoo, dit tif format er regulært nok, men et højopløsningsformat hjælper dig jo ikke hvis dit startmateriale er komprimeret. Men altså Uncompressed JPG komprimere jo ikke ligefrem til ukendelighed, det er jo svært at se forskel!