Avatar billede reel01ab Nybegynder
28. februar 2002 - 21:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Vedr. TV out. Billedet er sort/hvidt.

Jeg har et Geforce2GO skærmkort til min bærbare, og har købt et kabel for at køre WindowsXP mv. på fjernsynet.

Kablet er et SCART stik til fjernsynet og et SVHS stik samt audio jackstik til computeren.

Problemet er, at billedet på fjernsynet er i sort/hvidt. Jeg har sat formatet til PAL-B(DK). Det virker heller ikke med PAL-G(DK).

Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. februar 2002 - 21:52 #1
Dit fjernsy understøtter ikke SVHS, derfor skal du bruge composite udgangen på dit tv out kort, hvis du gør dette får du farverne med.
Avatar billede nonick Nybegynder
28. februar 2002 - 21:52 #2
http://www.tweakup.dk/drivers/nvidia.htm <--- Prøv med en ny driver. 23.12 er ok god
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. februar 2002 - 21:59 #3
Sakser lige noget fra et tidligere svar, dette forklare hvorfor du ikke har farver når dit scart stik ikke understøtter SVHS:

Dit fjernsyn understøtter ikke s-vhs, derfor mangler du farverne. Hvis du bruger det gule composite stik og en composite til scart adapter, er dit problem løst.

Her er forklaringen på forskellen på en SVHS og en Composite scart adapter.
Composite: En ledning med to ledere i, den ene er stel og den anden er video signalet. I en scart adapter er ben forbindelserne som følger:
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status out
18 Composite video return
20 Composite video in
21 Shield

S-VHS: To ledning med to ledere i, der er parvis stel og signal. Signalerne er Luminans (lyset, og derfor sort hvid) og Chrominans (Farverne):
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status in
13 Chrominance return
15 Chrominance in
18 Luminance return
20 Luminance in
21 Shield

Det ses tydeligt at ben 20 er henholdsvis Composite in og Luminans in. Da luminans kun er lys altså fra helt hvis til sort og alle grå tonerne ind i mellem. Ligeledes kan det ses at et scart stik med Composite ikke bruger ben 15 der er farverne.

Derfor er løsningen at bruge det gule Composite kabel eller købe et fjernsyn der understøtter S-VHS.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. februar 2002 - 22:01 #4
Derfor vil det ikke hjælpe at opdatere driveren. Husk desuden at videokortet skal være sat til Pal B.

Der er nu 2 løsninger:
1. benyt en composite til scart adapter med tilhørende kabler.
2. benyt et fjernsyn der understøtter SVHS på scart stikket
Avatar billede reel01ab Nybegynder
28. februar 2002 - 22:10 #5
Hmm... Det ser ud til at jeg står foran et valg mellem pest og kolera. Jeg har ikke en composite udgang på TV-kortet, og er studerende, hvilket betyder at alternativ 2 heller ikke er mulig... Men tak for hjælpen, du får pointene, da jeg finder dit svar lærerigt!