Avatar billede mundtprivat Nybegynder
20. februar 2002 - 07:37 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Partitionering

Jeg har problemer med en PC med en harddisk på 10 gigabyte. Der er lavet en primær partition (c-drev), men kun på 2 gb. De resterende 8 gb som er tildelt et logisk drev (d:) er ikke til rådighed da der kun ikke specificeret et filsystem. c-drevet har filsystemet dos. Når jeg i stifinder klikker på d:drevet får jeg beskeden 'Der er ikke adgang til D:\. En enhed som er sluttet til systemet, fungerer ikke." Kan man unden at skulle slette alt på Pc-eren få de 8 gb aktive? Så vidt jeg husker kan det i hvert fald ikke lade sig gøre med fdisk.

En anden ting er at filsystemet til de 2 gb er FAT16. Kan jeg ligeledes ændre dette til FAT32 uden at skulle slette alt?
Avatar billede riversen Nybegynder
20. februar 2002 - 07:40 #1
hvis du skal ændre filsystem skal du have fat i fx Powerquest Partition Magic, men det koster. Det kan konvertere uden at slette data.

Mht. dit store drev. Har du formateret det?
Avatar billede mundtprivat Nybegynder
20. februar 2002 - 07:43 #2
Ja men inden jeg lavedede partitioneringen.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. februar 2002 - 07:44 #3
Du skal formatere det store drev før du kan bruge det, højre klik på det og vælg formater.

For at få FAT32 skal du have Win98SE, så er der under system værktøjer et tool til at konvertere til FAT32 (forudsat den feature er installeret)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. februar 2002 - 07:45 #4
Du skal formatere efter partiotineringen.
Avatar billede riversen Nybegynder
20. februar 2002 - 07:45 #5
efter man har partitioneret skal drevet formateres før der kan læses på det...
når man partitionerer er det spild af tid at formatere inden ;-)
Avatar billede riversen Nybegynder
20. februar 2002 - 07:45 #6
du får lige et svar
Avatar billede riversen Nybegynder
20. februar 2002 - 07:49 #7
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. februar 2002 - 12:33 #9
Jeg er enig med riversen om at Partition Magic er værktøjet der bør bruges til at konvertere og udvide partitionen, men det koster jo penge, så her får du en link til et program der kan udvide partitionen.
http://www.ranish.com/part/

Men først skal partitionen konverteres og det kan gøres med dette lille program cvt.exe fra Microsoft:
http://www.powerload.fsnet.co.uk/download/cvt.exe
Før konverteringen bør du køre en scandisk og defragmentering.
Avatar billede johs_j Novice
20. februar 2002 - 15:23 #10
Du skal bruge fdisk for at få tilgang til resten.Den logiske disk tildeles et drevbetegnelse. Hvis det er 'gammel' pc kan den ikke håndtere større partitions en 2.1 gb og max 8 gb ialt.
Avatar billede mundtprivat Nybegynder
25. februar 2002 - 11:01 #11
Jeg benytter Windows XP som styresystem og har endvidere 'lånt' Partition Magic værktøjet.

For at være helt sikker vil jeg lige høre man med dette værktøj (uden at slette det nuværende indhold) kan

'lægge' de resterende 8 gb oven på de nuværende aktive 2 gb?
Ændre FAT16 til FAT32?