Avatar billede ate Nybegynder
22. maj 2000 - 14:35 Der er 53 kommentarer og
3 løsninger

ATHLON vs. PIII

Hvad for en af dem er egentligt den hurtigste? Athlon til grafik, PIII til alt andet? Jeg kunne godt tænke mig nogle links.
Avatar billede stoffer Nybegynder
22. maj 2000 - 14:43 #1
http://www.pcpro.dk ---> har lige lavet en stortest af diverse pc'er (jeg købte bladet). Det var en ganske god og dybdeborende artikel.

Den smag jeg stod tilbage med var at det bedst kunne betale sig at købe Athlon der er bedst vægt mellem pris/ydelse. PIII var ikke nær så hurtig i nogen kategorier - heller ikke coppermine cpu'erne.

Men husk det afhænger ligeså meget af alt dit andet hardware HD, grafikkort osv.
Avatar billede morten_b Nybegynder
22. maj 2000 - 15:03 #2
Her er nogle links til tests af Athlon og PIII CPU'erne. Fælles for dem alle er at Athlon vinder hver gang! En enkelt af dem er fra en computerforretning, men det er lige meget da forretningen sælger begge.
Kig på det - og lad tallene tale for sig selv:

http://www.altomdata.dk/0999/athlon.htm
http://www.datacentrum.dk/athlon/testathlon.asp
http://www.computerdk.dk/cpu/amdcpu.htm
Avatar billede gnarf Nybegynder
22. maj 2000 - 15:46 #3
http://www.anandtech.com/articlelist.html?t=101 indeholder masser af tests af både de nye coppermine Pentium III og Athlon.

Jeg synes selv Anand er en af de grundigste og mest seriøse sites. Altid saglig og fornuftig snak.

Min egen mening er den at man får mere for pengene med en Athlon i øjeblikket. Især fordi Intel har problemer med at levere. Hastighedsmæssigt ligger Athlon og Coppermine PIII utrolig tæt. Athlon fører marginalt indtil 700-750 MHz, hvorefter PIII overhaler, og fører marginalt.
Avatar billede morten_b Nybegynder
23. maj 2000 - 10:41 #4
Jeg vil gerne se en test hvor PIII vinder - jeg kan sgu' ikke finde nogen!
Avatar billede morten_b Nybegynder
23. maj 2000 - 10:42 #5
Hvor gammel er det ham Anand er - er det ikke 13-14 eller sådan noget???
Avatar billede blondie Nybegynder
23. maj 2000 - 22:12 #6
Jeg mener jo Athlon er den hurtigste!!
Jeg har overclocket min fra 700 til 770, og min bus fra 100 til 110 MHz. Og sidst men ikke mindst min ram hastighed fra 133 til 146 MHz. Og varmen...Ja, den er steget 2 grader...imponerende!!!
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
24. maj 2000 - 09:23 #7
Athlon er ikke hurtigst..P3 er på nogle områder hurtigere end athlon og omvendt.
Men det afhænger helt af dem som tester det.
Nogle firmaer foretrækker AMD, og der vinder athlon deres test, og andre firmaer som tester, foretrækker Intel og der vinder P3'eren.
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
24. maj 2000 - 09:25 #8
Avatar billede gnarf Nybegynder
24. maj 2000 - 09:29 #9
Nu synes jeg jo slet ikke det er væsentligt om Anand er 13-14 eller 17-18 som han faktisk er, sålænge de reviews som man kan finde på hans site er gode.

Den her test vinder PIII faktisk: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1191

Ikke at jeg synes det betyder noget, men det viser at Athlon har brug for full speed L2 cache, når den når op i frekvenser større end 600-700 MHz.
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
24. maj 2000 - 09:34 #10
Athlon kører ikke fuld speed cache, det gør P3'eren derimod, og jeg vil personligt hellere ha ½ mængde cache ved fuld hastighed, fremfor en athlon med 512kb cache som kun kører ½ eller 2/3 dele.
Men alt ialt tror jeg at det hele kommer an på personen som der ser på det..jeg har haft mine uheldige oplevelser med amd, og ingen med intel, derfor køber jeg intel...og det vil jeg foresætte med. Hellere spendere lidt ekstra for lidt ekstra kvalitet.
Avatar billede morten_b Nybegynder
24. maj 2000 - 09:45 #11
Hey, jeg har skam intet imod at Anand ikke er så gammel - hans side er en af de bedste til hardwaretests, jeg syntes bare at det er sjov at sådan en ung fyr kan opbygge noget så populært, så hurtigt! Han var 14-15 da han startede det!!!

Med hensyn til processorerne: Hvis du vil være sikker så vent til den nye generation Athlon kommer. Den sparker benene væk under PIII! Totalt! Coppermine min bare ¤%#
Den skulle komme i juni/juli
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
24. maj 2000 - 09:48 #12
intel kommer jo oxo med Williamette...og både AMD og intel har jo en hel stak af nye processor serier..
så lad os vente og se hvem der får sparket benene væk under hvem..
Avatar billede ate Nybegynder
24. maj 2000 - 10:01 #13
Tak for det. Det har hjulpet mig. Jeg har fået mine anelser bekræftet. AMD er den bedste for mig.
Allan
Avatar billede morten_b Nybegynder
24. maj 2000 - 10:07 #14
Willamette med, for den sags skyld!
Se her:
Hvad vil være den hurtigste processor ved udgangen af året:

1,2 GHz Athlon(eller under): 10.38 %
Over 1,2 GHz Athlon: 60.38 %
1,2 GHz Willamette: 5.35 %
Over 1,2 GHz Willamette: 23.90 %

Afstemning fra http://computerdk.dk/
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
24. maj 2000 - 10:13 #15
morten....williamette over 1.2ghz kommer sq da for fanden til at køre bedre end en athlon..
p3 og athlon ligger rimeligt lige...men williamette er jo en nyere serie...og den kommer da til at tæske en athlon!
Avatar billede gnarf Nybegynder
24. maj 2000 - 13:56 #16
"Bare" fordi williamette er en nyere serie kører den jo ikke hurtigere end en ældre serie. Se bare med Athlon vs PIII. Athlon er en helt ny processor med helt ny kerne, og en bus som kan opgraderes til 400 MHz uden problemer, og alligevel kan Intel følge med ved at have full speed L2 cache, og andre små tricks.

Jeg tvivler faktisk på at Williamette kommer til at _tæske_ Athlon, hvis den overhovedet bliver lige så hurtig som Athlon. AMD kommer med full speed L2 cache, på Duron og Thunderbird i juni/juli måned, og senere med processorer med endnu større full speed L2 cache.  Så williamette skal nok få lov at svede.
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
24. maj 2000 - 14:01 #17
hvem siger så at duron/thunderbird måske er ret meget anderledes end athlon...??? ta' den.. :o)
Avatar billede gnarf Nybegynder
24. maj 2000 - 14:09 #18
Hehe..ja tag den mand!

Tja, det siger de fleste hardware sites, og AMD's roadmap. Det er jo et faktum at Duron får en rimelig lille cache, men at den bliver full speed, en processor lidt ala Celeron. Derimod har AMD tænkt sig at lave det samme trick med Thunderbird, som Intel lavede med PIII. At halvere L2 cachen og samtidig gøre den full speed. Og de fleste vil vist hellere have en Coppermine PIII i dag, end de ældre PIII'er.

Og der er vel ingen der tvivler på at når en Athlon 900 MHz går fra at have 512 kb L2 cache @ 300 MHz, til at have 256 kb @ 900 MHz, så bliver den hurtigere.
Avatar billede blondie Nybegynder
24. maj 2000 - 14:17 #19
Dette er og vil blive en evig diskution, da alle har deres egen mening og har haft nogle oplevelser med det enkelte mærke, som dreddypaw siger.
Men Intel mener jeg ikke er mere kvalitet end AMD. De har bare kørt market længere tid og altid haft den hurtigste cpu, og har dermed kunne sætte priserne som de selv har syntes. AMD kopierede jo så intel fra 486 frem til k6 serien, bare med nogle små ændringer. Men Athlon er jo deres egen, dog med lidt Alpha funktioner. Og vi kan jo faktisk takke AMD for at det er blevet så billigt for så hurtige cpuér, som det er idag.
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
24. maj 2000 - 14:17 #20
Når athlon får full speed cache...så rykker den da helt klart...jeg har en p3667eb...den sparker GANSKE ok..!!!
men stadigvæk....NÅR AMD smider deres cache på 256kb fuld speed, så har intel jo oxo lavet et eller andet i mellemtiden! det siger jo sig selv...
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
24. maj 2000 - 14:21 #21
blondie...jepz...du har fuldstændig ret...
Det er en smagssag i bund og grund...men intel og amd's "krig" fortsætter, og det bliver den helt sikkert ved med..
jeg har en ting at sige..tak amd, for at i har lavet nogle cpu'er så jeg kunne få mig en ordentlig p3'er for rimelige penge.. :o)))
Avatar billede gnarf Nybegynder
24. maj 2000 - 14:25 #22
Evige diskussioner styrer! :)

Jeg tror ikke Intel kommer med et modtræk lige nu. De satser på at Williamette ordner paragrafferne for dem, når de er klar til at frigive den.

AMD smider jo deres almindelige Athlon med full speed cahce nu her i Juni/Juli og lancerer samtidig Duron som alternativ til Celeron.

I øjeblikket er Intel jo "kun" i gang med at lancere processorer imellem deres gamle top processorer 733 MHz, og så deres haste lancerede 1 GHz. Intel har derfor netop lige lanceret PIII 933 MHz.
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
24. maj 2000 - 14:25 #23
"køb athlon...! 5 millioner kan ikke ta' fejl..."
"spis lort....100 milliarder fluer kan ikke ta' fejl..."
:o)))
Avatar billede gnarf Nybegynder
24. maj 2000 - 14:35 #24
Køb Intel...!! Så er du sikker på (regne) fejl!

:)
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
24. maj 2000 - 14:39 #25
hehe...NOOOOT.. :o)

her er en lille test jeg lavede forleden...

Testen er først taget på en PII 300 der kører 75Mhz bus, og en P!!! 667mhz der kører 133Mhz bus og fuld speed på cache...
Testen blev bare lavet af ren og skær nysgerrighed da jeg ville se forskellen imellem de 2.....

MetalMaterials.max    320x 240
PII  300.        8 min 5 sek
P!!! 667              24 sek

Room.max        1024 x 768
PII  300.        15 min 27 sek
P!!! 667        2 min 35 sek

Glass.max        640x 480
PII  300.        11 min 21 sek
P!!! 667        3 min 19 sek

Choppy Ocean Surface.max    800x 600
PII  300.        2 min
P!!! 667        32 sek

Breuer.max            1024 x 768
PII  300.        2 min 34 sek
P!!! 667        1 min 1 sek

Spots.max    320x 240
PII  300.        8 min 9 sek
P!!! 667        3 min 27 sek
Avatar billede morten_b Nybegynder
24. maj 2000 - 15:05 #26
Tjahh dreddypaw - hvad skal jeg sige 60% af de besøgende på http://computerdk.dk/ er uenige med dig. Men så så så du skal ikke være ked af at du har brugt dine penge på noget overpriced skidt, der er sikkert en eller anden konservativ personalechef der gerne vil købe den af dig...
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
24. maj 2000 - 15:16 #27
morten....jeg foretrækker intel,...det er en smagssag..og jeg syntes personligt at amd er lige til at lukke op og skide i...men det er min mening...og hvis du vil købe en athlon...go ahead...your choice...
jeg er ganske tilfreds med min p3 667eb, 256mb ram...creative geforce annihilator pro DDR, 14.4gb hdd, 5x dvd 17" skærm..det kører ganske tilfredsstillende...
hvad har du...?? mange siger at amd's athlon er bedre...jeg har ikke rørt en..ikke set en køre...men jeg ved at min p3 sparker ok røv....og det har jeg det fint med..og så kan folk der IKKE har noget der er bedre lukke røven...
Avatar billede ate Nybegynder
24. maj 2000 - 15:17 #28
LOL. Det er dreddypaw der har startet denne her diskution. Vi blev uenige. Hehe..... Gi ham drenge...
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
24. maj 2000 - 15:44 #29
*LOL* hehehe....stik den der k6-3 up where it hurts.. :o)
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2000 - 16:05 #30
*snif, snif*

Mig synes mig kan lugte en troll.
Avatar billede morten_b Nybegynder
24. maj 2000 - 16:06 #31
Jeg har en AMD K6-2 300 Mhz computer - og den sparker IKKE røv!!!

Den sparker faktisk ikke noget som helst!!!

Den er nemlig gået i stykker!!!

(men det var nu ikke processorens skyld)

Er udråbstegn ikke en dejlig ting...?
Avatar billede ate Nybegynder
24. maj 2000 - 16:14 #32
Jeg er godt tilfreds med min K6-3. Det er ikke noget lyn men den har kostet 1700,- for CPU og bundkort. Det er billigt som AMD altid er. Nu er du jo ikke så gammel, men hvis du kan huske hvad intel kostede FØR K6 serien kom og hvad den kom til at koste efter, så ville du måske også være en smule loyal overfor dem der gjorde at du fik din PIII så billigt. AMD har altid været en anelse bagefter hvad ydelse angår, men ikke set i forhold til pris hvor Intel forstår at udnytte et monopol. Det har dog ændret sig nu hvor AMD med Athlon går ind på "High-end" markedet, dvs. Intels endnu exsisterende "monopol". Athlon er den første til at give Intel kamp på alle niveauer.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2000 - 16:18 #33
OK, en lidt mere seriøs kommentar fra mig nu. :-)

Tænk lige over det her. Hvor meget betyder det om den ene processor er et par % hurtigere end den anden? Tænk på hvordan du bruger din computer? Hvis jeg f.eks. skal encode 50 MP3'er sætter jeg den til at gøre det mens jeg er i skole? Hvis den skal rendere en kæmpe scene i 3D MAX, så laver jeg mig en kop kaffe imens. Det er trods alt de ting som VIRKELIG kræver processorkraft, man IKKE sidder og kigger på imens. Og et par FPS mere eller minde i SOF eller UT kan heller ikke hidse mig op. Det er trods alt gameplay der betyder noget. Og alt over 50-60 FPS er overkill.

Jeg har den opgraderings strategi at jeg skifter det ud når jeg ikke kan holde ud at bruge det gamle mere. Mit nuværende grafikkort som er et G400 overtog pladsen fra mit gamle Voodoo Rush kort, samtidig med at min K6-300 blev skriftet ud med en Celeron 500@563 Mhz. Se DET var en opgradering der kunne mærkes. At være up to date med det nyeste hele tiden, holder ikke i længden med mindre man er olie sheik.

Og det besvarer jo egentlig ikke det oprindelige spørgsmål, men helt ærligt - who cares?
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
24. maj 2000 - 16:21 #34
Jeg opgraderede fra en pii 300 til en p3 667, plus en til 128mb ram klods..(altså nu har jeg 256 ialt ikk..??..) :o)
jeg opgraderede mit voodoo3 3000 til et geforce 32mb ddr...lidt før det fik jeg et mpeg kort..så alt i alt er det gået ret stærkt og forskellen er enorm..!
BTW...!! NEVER BUY A 3Dfx voodoo3 3000 card!
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
24. maj 2000 - 16:25 #35
ATE...
Tsk..."ikke så gammel..." tsk...put a cork (or a cock..or whatever ya prefer...) in it mr....!
Anywayz...ja..jeg kan godt huske det...
og jeg har sagt at jeg er ok tilfreds med at amd får intel til at sænke prisen...men jeg vil ha intel...that's it.
kom med din k6-3 i weekenden.. :o)
Så skal jeg vise dig at en ting eller to...oxo i q2! :o)))
*LOL*
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2000 - 04:32 #36
Tja Paw. Måske får du 3 gange så mange FPS i Q2, men hvis ate fragger din røv i laser, så er det ham der ender med at triumfere, og du står som den lille mand. :-) He he he.
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
24. maj 2000 - 04:34 #37
Zal...han har kun beaten my ass i q3...i q2 får lameren smæk.. :o)
og dig..du kan jo oxo få smæk i q2! :o)
Avatar billede ate Nybegynder
24. maj 2000 - 04:39 #38
Jeg er da i princippet ret ligeglad med om det er den ene eller anden der er hurtigst. Jeg ville bare gerne vide hvilken der ER hurtigst. Det er der jo så delte meninger om. Jeg må bare vente til jeg får en.
ps. Dreddypaw .... jeg kan huske du blærede dig med at du kunne vinde over mig i Q3. Der gik den ikke. Jeg tror ikke Q2 bliver ret meget anderledes....
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
24. maj 2000 - 04:41 #39
Du fik da smæk i q2 sammen med Kenth...remember sissyboy..?? :o)
og ja...jeg fik tæsk i q3...
jeg spiller nu heller ikke særlig ofte..
men jeg fik lidt smæk..
but so did ya! :o)
Avatar billede ate Nybegynder
24. maj 2000 - 04:43 #40
Nu er der jo ingen der vinder over Kenth i Q2..... Han fik en samlet 9 plads i et eller andet der var globalt .... kan ikke lige huske hvad det hed.....
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
24. maj 2000 - 04:59 #41
ate...han brokkede sig jo over sin mus eller hva det var...men i fik begge tæsk..og kan ud ikke huske det..så er du fanme en lamer...og så skal du nok blive addet i arkivet..hehe :o)))
Avatar billede morten_b Nybegynder
25. maj 2000 - 08:56 #42
Øhhhhh er det bare mig eller kender folk herinde hinanden?

Hvad med at acceptere en af svarene....bare et forslag....
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
25. maj 2000 - 09:03 #43
morten..ate og jeg arbejder samme sted...zalkalin er venner igennem mange år.. :o) men zalkalin og ate kender ikke hinanden.....
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
25. maj 2000 - 09:03 #44
det var...zalkalin og jeg der er venner igennem mange år...hehe
Avatar billede morten_b Nybegynder
25. maj 2000 - 09:24 #45
Nåh, men bare i fatter at:
Athlon slår PIII for vildt OG
UT slår Q3 for vildt!
Avatar billede ate Nybegynder
25. maj 2000 - 09:26 #46
Beklager. Jeg fik en eller ande timeout fejl de to gange jeg prøvede at acceptere igår...
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
25. maj 2000 - 09:31 #47
morten...det er en smagssag!
du kan måske li' dansktoppen...det kan jeg ikke...
men jeg er ligeglad...for det er dit valg, dig der skal høre på det..og IKKE mig..!
men stadig...jeg vil se det IRL før jeg tror det! (at athlon tæsker en p3 for vildt..)
Avatar billede ate Nybegynder
25. maj 2000 - 09:38 #48
Det er en smagssag hvad man køber .... Det er ikke en smagssag hvad der er hurtigst..... Det er ATHLON nemlig...
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
25. maj 2000 - 09:42 #49
ate....det er noget du tror...men vi får jo at se
Avatar billede morten_b Nybegynder
25. maj 2000 - 09:52 #50
...og gud sagde til menneskene: Lad os alle skændes!
Avatar billede ate Nybegynder
25. maj 2000 - 10:01 #51
Det har jeg aldrig sagt....
Avatar billede dreddypaw Nybegynder
25. maj 2000 - 10:28 #52
hehe
Avatar billede halifax Nybegynder
26. maj 2000 - 02:15 #53
Yderst interessant diskussion at læse, blot synd at den hæmmes af dreddypaw umådelig uitilligente sprogbrug. Men jeg glædes da på hans vegne over, at der som her er et sted, hvor så fladpandede typer kan få dyrket deres ego som han giver udtryk for ved at være den eneste, der har behov for alt sit pral med hvad han ellers har af "svineri" i dyret ud over en heftig CPU. Føj!! - For det var vel CPU, det drejede sig om?
Avatar billede morten_b Nybegynder
26. maj 2000 - 08:48 #54
<klap> <klap> <klap> <klap> <klap> <klap> <klap> <klap> <klap> <klap>
En hånd til halifax for at han/hun kunne udtrykke det som vi allesammen har følt under denne mere og mere uintelligente diskussion - tak for det!
Avatar billede ate Nybegynder
26. maj 2000 - 09:23 #55
Denne her diskution startede ellers så godt. Det er længe siden at jeg fik mit svar, nemlig links til tests. Igen tak for svarene.
Avatar billede domino1977 Nybegynder
20. august 2002 - 15:50 #56
OVERCLOCK en  Celeron!!!!

INGEN problem..... jeg kørte på et tidspunkt med en celeron 450.... OVERCLOCKET til 566 (ca) INGEN problem!!!