Avatar billede dakinenexus Nybegynder
13. februar 2002 - 09:13 Der er 3 kommentarer

Unformat D- drev efter W2K install.

Hej.

Jeg har været oppe at slås med en Win2000 installation og har taget fejl af mit C- og mit D-drev.
Dermed er mit D-drev hvor jeg ellers have gemt de data der skulle gemmes blevet formateret. Kan jeg unformat med et eller andet smart program?
(Jeg har ikke gjort mere ved disken! Data er altså mig bekendt ikke overskrevet).
Avatar billede intel4004 Novice
13. februar 2002 - 09:32 #1
Hvordan formatterede du? Brugte du "format.com /q" eller uden q-parametren... Hvis du formatterede helt igennem, tror jeg ikke der er så frygtelig meget at gøre(LÆS: dine data er tabt)... Hvis du quick formatterede så har du kun slettet filerne på drevet, hvilket vil sige at de i princippet stadig er der. Du skal have fat i et program som kan finde disse filer igen. Måske Norton Lost & Found...

INTEL4004
Avatar billede samsayit Nybegynder
13. februar 2002 - 09:49 #2
Lige meget for heftigt man formatterer, sletter man ikke sine data, men kun henvisningerne til dem (tabellerne). Data skal overskrives for at slettes, og selv efter en overskrivning kan virkelige hajer få gamle data ud af den. De kloge siger, at der skal 6-7 fulde overskrivninger til, at de gamle data er sporløse.
Jeg ved godt at dette ikke besvarer spørgsmålet.
Avatar billede alapalooza Nybegynder
14. februar 2002 - 09:51 #3
Du kommer nok ikke til at redde alle dine data unden at skulle "købe" et program til at hente dem ud med.
Et godt program er "Ontrack EasyRecovery" som følger med Fix-It 4.0. dette program kan genskabe data selv om man har formateret eller slettet hele partitionen og endda selv om man har oprettet en ny partition. Ellers er  PQ Lost& Found også et godt program. ellers kan du prøve at gå ind på www.download.com og søge på undelete. der kan du finde masser af små programmer som kan genskabe data.