Avatar billede tipsen Nybegynder
09. februar 2002 - 09:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Brugerniveau del af spørgsmål!

Kunne det ikke være en ide, at man havde mulighed for at angive ens eget niveau (eks. 1-5) inden for en kategori når man oprettede et spørgsmål. Niveauet kunne evt. være en del af ens brugerprofil og vil selvfølgelig afhænge af kategorien. Hvis brugerniveauet var med spørgsmålet, ville det være nemmere, at vide hvilket niveau der kan svares på - jeg synes tit jeg ser svar, som i niveau er skudt over målet og at man derefter forsøger at skyde sig ind på modtagerens niveau og lave om på svaret indtil det er skrevet på et niveau som modtageren forstår! Hvis der var et niveau kunne man hurtigt se, nogenlunde, hvor udførligt der var behov for at lave svaret til et spørgsmål!

/Tommy - (Niveau 4 i forslag :-))
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. februar 2002 - 10:26 #1
Der kunne også ved hvert spørgsmål være en afkrydsning om
det skulle være på dansk, om det skulle være gratis, hvilket OS
man bruger, PHP version, MySql version, om det haster, om man
vil have forslag til kode, eller det bare skal virke med det samme,
hvem ens webhotel er hos, hvor gammel man er....

Men man kunne også gøre et nummer ud af at bede folk
om at være mere præcise i formuleringen.

(niveau 2 i forslag) Erik "Livet er for kort til ASP" Jacobsen
Avatar billede soreno Praktikant
09. februar 2002 - 11:27 #2
Jeg synes det er en god ide, men der bør være få niveauer, det er jo svært "at putte sig selv i en kasse". Jeg synes 3 er passende: begynder, alm., ekspert.
Avatar billede admin Novice
09. februar 2002 - 11:35 #3
gode idéer ! bryg gerne videre med tanken.
Avatar billede tipsen Nybegynder
09. februar 2002 - 11:54 #4
Erik: Jeg kan godt se din pointe med, at der ikke skal være for meget "tidsspilde" med afkrydsning af diverse valgmuligheder ved selve formuleringen af spørgsmålet. Derfor foreslog jeg at det kunne være en del af brugerprofilen og automatisk kom med ved spørgsmålet - så ville det ikke tage længere tid at få stillet et spørgsmål!

I en ønskeverden kunne det nok lade sig gøre at få folk til at være mere præcise i deres formuleringer, men nu er det ofte sådan, at præcise formuleringer er bedst egnede til folk som i forvejen har styr på et område - en begynder vil have svært ved at stille et præcist/korrekt formuleret spørgsmål, da vedkommende måske ikke ved helt præcist hvad det er han/hun søger!

/Tommy
Avatar billede range Nybegynder
09. februar 2002 - 12:19 #5
Generelt synes jeg at det er en god idé, men den er ikke helt uproblematisk. Jeg kunne godt forestille mig at folk er på forskellige niveauer inden for forskellige kategorier, eksempelvis kunne man være stjerne hård til flash og lingo uden at man fatter en klap om C/C++. Det vil derfor resultere i at folk skulle tage stilling til deres niveau inden for hver kategori. En måde at afhjælpe dette på er når folk første gang stiller et spørgsmål inden for en kategori, så bliver de opfordret/tvunget til at bestemme deres brugerniveau inden for kategorien. Man skal selvfølgelig kunne rette det senere, samt bestemme brugerniveauer i kategorier man ikke har stillet spm. i endnu.

/range
http://www.range.dk
Avatar billede tipsen Nybegynder
09. februar 2002 - 12:30 #6
Inde på brugerprofilen kan man have en liste over alle kategorierne og så kan man tage stilling til dem man ønsker - hvis man stiller spørgsmål indenfor en kategori, hvor man ikke har taget stilling til ens niveau, vil niveauet bare fremgå som "udefineret" og man kunne muligvis blive opfordret til at definere det. Dette vil betyde, at man ikke behøver at tage stilling til de kategorier der er uinteressante samtidig med at systemet også ville fungere som overgangsordning!

/Tommy
Avatar billede range Nybegynder
09. februar 2002 - 12:37 #7
tipsen -> Det er jeg fuldstændig enig i. Det var faktisk også den tanke jeg havde, da jeg skrev den tidligere kommetar :-)

/range
Avatar billede soreno Praktikant
16. september 2002 - 20:42 #8
suk, dette forslag bliver vel aldrig til noget ? :-(